اکثر ما از نقشه های آن لاین در اینترنت استفاده کرده ایم اما گوگل ارث یک برنامه نقشه معمولی نیست.تنها کافی است درون مستطیل مربوط به جستجو در گوگل ارث هر شهری را که می خواهید وارد کنید آنگاه می توانید کلیه اطلاعات مربوط به آن را ببینید.
کد خبر: ۹۷۱۰۲

مانند تمامی محصولات دیگر گوگل با وجود دارا بودن امکانات متعدد استفاده از نرم افزار گوگل ارث نیز بسیار ساده است. در حال حاضر گوگل ارث را می توانید به عنوان یک برنامه کاربردی رومیزی دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید اما برای استفاده از آن می بایست حتما به اینترنت متصل باشید.
هر بار که برنامه گوگل ارث را باز می کنید به طور خودکار از طریق اینترنت به سرور گوگل وصل می شوید و به میلیونها بایت اطلاعات جغرافیایی سیاسی و اجتماعی دسترسی خواهید داشت.
به طور مثال در هر نقطه به اطلاعات نقشه برداری آن منطقه سرشماری جمعیت و حتی آمار بزه در آن منطقه دست خواهید یافت.
تمام کلیدهای ناوبری که برای حرکت بر روی نقشه لازم است و دکمه های بزرگنمایی و چرخش تصویر درون قاب صفحه اصلی گنجانده شده است.
نسخه ابتدایی گوگل ارث با تمامی این امکانات مجانی است و حتی از آگهی های بازرگانی نیز در آن خبری نیست و می توان آن را با حجمی در حدود، 11.2MB از آدرس Earth.Google.com دانلود کرد و همانطور که در شماره قبل راجع به ملزومات نصب این برنامه صحبت شد حتما باید از سیستم عامل ویندوز (ترجیحا)XP با کارت گرافیک MB16 به بالا استفاده کنید و هرچه خطوط اتصال به اینترنت پرسرعت تری داشته باشید از تور دور دنیای خود لذت بیشتری خواهید برد. هنگامی که گردش خود با گوگل ارث را آغاز می کنید مشاهده می کنید که برخی تصاویر سه بعدی و برخی دیگر عکسهایی واقعی از نمای نزدیکتر هستند که این تصاویر سه بعدی از طریق ماهواره و عکسهای نزدیکتر با هواپیما گرفته شده است. همین برنامه کوچک شامل آرایه ای از ویژگیهایی می شود که پرداختن به همه آنها زمان زیادی می طلبد. اما اصلی ترین ویژگی های ارائه شده شامل طبقه بندی های ذیل هستند:
* Sightseeing
* Local search
* Mapping/directions
برای شروع کار با گوگل ارث بهتر است از مکانها شروع کنید تا ببنید چه اطلاعاتی در اختیارتان می گذارد.البته وضوح تصاویر و جزئیات آن در نواحی مختلف متفاوت است.
به طور مثال در اروپا و امریکا می توان به جزئیات بیشتری از تصاویر دسترسی داشت و حتی اتومبیلهایی که پشت چراغ قرمز در یک خیابان متوقف شده اند را نیز با وضوح خوبی مشاهده کرد. درون مستطیل جستجوی ستون سمت چپ بالای صفحه نام محلی که مایلید به آنجا پرواز کنید تایپ نمایید و بر روی آیکن جستجوی کنار مستطیل کلیک کنید. بلافاصله از درون فضا به مکان مورد نظر هدایت می شوید حال شما در حال دیدن عکسی از مکان مورد نظرتان هستید که چند دقیقه پیش تهیه شده است! برای این که به اطلاعات جزئی تری در آن ناحیه دست یابید می توانید در قسمت «Layers» لایه های مورد نظر خود اعم از: تفرجگاهها ، مناطق مسکونی ، ایستگاه سوخت رسانی و حتی سبزی فروشی و خوار و بار فروشی را مشخص کنید.
یکی از لایه هایی که می توانید فعال کنید مربوط به اطلاعات راهها و خیابانهای مکان مورد نظر است که میتواند موقع رانندگی خیلی به درد بخورد.در قسمت دایرکتوری نیز می توان با مشخص کردن دو نقطه ابتدا و انتها تمامی مسیرهای ممکن از مبدا تا مقصد را مشاهده کرد. در ضمن تمامی اطلاعات استخراج شده را می توانید ذخیره یا چاپ کنید و یا با پست الکترونیک برای اشخاص دیگری ارسال نمایید.
از طریق دکمه پله ای "Local Search" نیز می توان در محدوده مورد نظر مثلا به جستجوی یک رستوران محلی پرداخت یعنی لغت «Restaurants» را درون مستطیل «What» تایپ کرد در حالیکه درون مستطیل «Where» به طور پیشفرض منطقه کنونی مد نظر قرار داده شده است.
اگرچه خیلی ها ایده تماشای دنیا از طریق اینترنت را در حالی که پشت سیستم خود راحت نشسته اند می پسندند اما مطمئنا از اینکه دنیا نیز به این آسانی آنها را تماشا کند چندان خشنود نمی شوند! و اینکه هر کسی بتواند از چنین اطلاعاتی اینقدر شفاف استفاده کند نگران می شوند.
نکته اینجاست که گوگل نیز تنها یک کاربر ساده اطلاعاتی است که توسط ماهواره ها در پایگاه های داده ذخیره شده اند و گوگل تنها از آن منابع استفاده کرده است! حال در چنین شرایطی بحث" حریم خصوصی افراد" چه می شود؛!


عاطفه سالاروند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها