با وجود خبرهای 2 هفته اخیر در خصوص تغییرات کنکور ، ادغام کنکور آزاد و سراسری ، 2 مرحله ای شدن کنکور و آنچه که ساماندهی کنکور نامیده شده ، داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه آزاد سال 85 بدانند این تغییرات در سال 85 اجرا نخواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۷۱

هر چند بحث تغییر و تحولات در آزمون های سراسری مدتهاست که بر سر زبانهاست ، اما تا تصویب نهایی این طرحها از سوی مجلس شورای اسلامی ، امکان اجرایی شدن آنها وجود ندارد و آنچه از شواهد برمی آید، تغییرات یاد شده با وجود اعلام قبلی درباره ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد ، فعلا گریبان کنکور 85 را نمی گیرد. گرچه پیش بینی ها در این زمینه به سال های بعد از 85 مربوط می شود. طرح ساماندهی کنکور از سوی وزارت علوم ، سازمان سنجش و مرکز پژوهش های مجلس به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که هنوز در حد طرح است و حتی برای تصویب در کمیسیون آموزش نیز مطرح نشده است.

کنکور 85 ، مانند گذشته

حسین رحیمی ، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این خصوص می گوید: آزمون سال 85 همانند آزمون سراسری سال 84 خواهد بود و تنها تغییر آن ، احتساب نمره معدل دانش آموزان است که تابستان سال 84 در امتحان نهایی کشوری که از سوی آموزش و پرورش برگزار شده ، شرکت کرده اند. وی ادامه می دهد: تاثیر این معدل حداکثر در حد نمره یک درس عمومی با ضریب 2 و با تاثیر مثبت است.

ثبت نام کنکور آزاد در راه

دکتر ناصر اقبالی ، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این باره می گوید: ثبت نام آزمون سراسری دانشگاه از نیمه دوم دی ماه آغاز و بدون هیچ تغییری همانند سالهای قبل نیز برگزار می شود. وی تاکید می کند: شیوه پذیرش مطرح شده یعنی ادغام آزمون های دولتی و آزاد ، تنها در حد یک طرح همراه و اجرایی شدن آن منوط به تصویب در مجلس است . اقبالی ادامه می دهد: داوطلبان فارغ از هرگونه نگرانی و اضطراب به تقویت بنیه علمی خود برای شرکت در آزمون های سراسری سال 85 بپردازند.

زمانی برای ساماندهی کنکور

از سال 49 و برگزاری اولین کنکور سراسری پذیرش دانشجو در کشور 36 سال می گذرد ، اما در طول این مدت تغییرات کنکور در حد یک مرحله ای یا دو مرحله ای ، دخالت معدل و تغییرات جزئی بوده است . زمان تغییرات اساسی در این آزمون با توجه به بحرانی که بین داوطلبان و حتی خانواده ها ایجاد کرده ، ضروری به نظر می رسد. در طرح ساماندهی کنکور ، تغییرات در سه بخش علمی ، پذیرش و سیاست ها و راهبردها صورت می پذیرد که در بخش علمی ، جداسازی سنجش از پذیرش به عنوان یک اصل طراحی شده که بر این اساس سوابق تحصیلی داوطلبان مورد نظر قرار می گیرد. مهمترین تغییرات این طرح پیرامون کاهش تنش و رقابت کنکوری ها ، پذیرش دانشجو به دو صورت کشوری و محلی ، بومی گزینی در پذیرش دانشجو و تغییر کلاس های کنکور به تقویتی برای درک و فهم بهتر مطالب مطرح شده است.

چند دوره آزمون در یک سال

علی عباسپور ، رئیس کمیسیون آموزش مجلس ، در گفتگو با ایسنا راهکارهای بهبود بگزاری کنکور را این گونه بیان می کند: در بخش دانشگاه دولتی اعم از شبانه ، پیام نور و جامع علمی کاربردی و نیز آزاد اسلامی و همچنین یک بخش از دانشگاه های دولتی در بخری رشته ها درصد بالایی می توانیم پذیرش دانشجو را بدون کنکور انجام دهیم که اعمال آن از سال 1386 امکان پذیر خواهد بود. به گفته وی چاره ای نیست مگر ورود به برخی رشته ها همچنان رقابتی بماند اما می تواند با برخی مکانیزم ها مثل برگزاری چند دوره آزمون در یک سال جهت ورود داوطلبان به بخش آموزش عالی ، تنش ناشی از گره خوردن یک عمر زندگی یک نفر به یک آزمون سه ساعته را کاهش داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها