سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از ارسال قریب الوقوع نامه ایران به اروپا برای آغاز مذاکرات حقوق بشر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۰۶۶

به گزارش خبرگزاری فارس ، حمید رضا آصفی پیش از ظهر امروز سهشنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران رسانههای داخلی و خارجی به پرسشهای آنان پاسخ گفت.

نگرانی ایران نسبت به وضعیت
حقوق بشر در آمریکا و اروپا

وی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه کشورمان برای اجرایی شدن طرح رئیس جمهوری در خصوص گفتمان اندیشمندان ایرانی و اروپایی درباره حقوق بشر با بیان این که یکسری جلساتی در این زمینه برگزار و مقدماتی فراهم شده است، گفت: انشاءالله منوچهر متکی وزیر امور خارجه در آینده نزدیک نامهای را به کشورها اروپایی ارسال میکند.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با ذکر نگرانیهای جدی ایران در مورد وضعیت حقوق بشر آمریکا و اروپا به شنود تلفنی در آمریکا اشاره کرد و آن را تهدید علیه آزادیهای شهروندی و نقض حقوق بشر عنوان کرد.
آصفی وضعیت اقلیتها، زندانها، مسلمانان، زنان و بانوان محجبه در برخی کشورهای اروپایی را موجبات نگرانی جدی جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورهای اسلامی خواند و گفت: طراحیهایی در دست انجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه این موضوع را دنبال میکند و در تهران و در سفارتخانههای ایران در خارج از کشور این یکی از موضوعات در دست اقدام است.

طرح مدونی از روسیه دریافت نکردهایم

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در مورد پیشنهاد روسیه مبنی بر انجام غنیسازی ایران در خاک این کشور و اظهارات مقامات کشورمان در خصوص بررسی این پیشنهاد با بیان این که بررسی یک پیشنهاد با موافقت با آن متفاوت است ، تصریح کرد: ما هنوز طرح مدونی از روسیه دریافت نکردهایم.
وی افزود: هر وقت طرح مدونی دریافت شد در مورد آن اعلام نظر میکنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم دریافت طرح مدون، اظهار داشت: من این را هفته پیش گفته بودم. آصفی آن چه را که مطرح شده یک پیشنهاد و ایده دانست که با طرح مدون عملیاتی خیلی متفاوت است و افزود:باید با روسها صحبت کرد که طرحشان چیست.
وی از سفر یک تیم روسی در شنبه 17دی ماه (7 ژانویه) در سطح معاون وزیر امور خارجه به تهران خبر داد و گفت:در تهران در مورد طرحی که در ذهن آنهاست و ما هنوز دریافت نکردهایم ، صحبت میکنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه این پیشنهاد را مبهم دانست و گفت:چارچوب موضوع مشخص نیست.
آصفی افزود:اگر بحث این باشد که صرفا غنیسازی در روسیه باشد ما قبلا اعلام کردیم که این طرح پذیرفته شدهای نیست حالا اگر این طرح را طرح موازی و مکمل ببینیم بحث دیگری است ، در سفر هیات روسی مذاکرات را ادامه میدهیم تا ببینیم طرح مدون دریافت میشود یا نه.
وی با بیان این که کیسلیاک معاون وزیر خارجه روسیه به ایران میآید در مورد مذاکرات با روسها گفت: قرار نیست مذاکرات را پشت تریبون انجام دهیم ، اجازه دهید بیایند صحبت کنیم ببینیم به کجا میرسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال پذیرفته شدن طرح روسیه به عنوان طرح تکمیلی در کنار غنیسازی وجود دارد؛گفت:ما اول باید طرحشان را ببینیم که چیست، آیا طرح تکمیلی یا موازی است.
به گفته وی الان اظهار نظر در مورد چیزی که جزییات آن را نمیدانیم ، سخت است.

مذاکره با هدف دستیابی به حقوق ایران

خبرنگاری در خصوص درشتگوییهای ایران و اروپا در زمینه برنامه هستهای به خصوص از سوی اروپا از آصفی سئوال کرد و وی پاسخ داد: بد اخلاقی به ما نمیآید آن چه انجام میدهیم تلاش برای دستیابی به حقوقمان است.
وی با بیان این که مذاکره برای مذاکره نیست ، خاطرنشان کرد: در این مذاکرات که قریب دو سال طول کشیده طبیعی است بعضی وقتها صداها بالا و پایین میرود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران به دنبال آن است که از این مذاکرات به حقوق خود برسد.

اعتماد به خدا و مردم

آصفی در پاسخ به پرسشی در مورد میزان اعتماد ایران به روسیه در رابطه با این پیشنهاد هم گفت:ما فقط به خدا و مردم خیلی اعتماد داریم.
وی اعتماد را امری نسبی دانست و افزود: ما دارای روابط خوب و دوستانهای با روسیه هستیم و مذاکره میکنیم ، ممکن است در برخی جاها اختلاف یا وحدت نظر داشته باشیم ولی بحث اعتماد و میزان آن خیلی موضوعیت ندارد.

تحقیقات مرتبط با تولید سوخت هستهای نیست

خبرنگاری با اشاره به اظهارات روز گذشته علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس مبنی بر از سرگیری فعالیت تاسیسات هستهای نطنز در آیندهای نزدیک و همچنین ورود اروپا به مذاکرات هستهای با ایران در خصوص آغاز به کار تاسیسات هستهای نطنز پرسید و آصفی هم با بیان این که این دست از اخبار ، راجع به فعالیتهای غنیسازی و موضوعات هستهای را دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام میکند ، گفت: من چیزی در این زمینه از سوی این دبیرخانه ندیدهام.
وی با تاکید بر این که تحقیقات ربطی به تولید سوخت هستهای ندارد و از مقولات مذاکرات هم نیست،اظهار داشت: این تحقیقات به صورت داوطلبانه متوقف شده بود و هر کاری که ما انجام دادیم ، داوطلبانه بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد زمان و چگونگی از سرگیری فعالیت تاسیسات هستهای نطنز تصریح کرد:هر زمان لازم شد اطلاع رسانی خواهد شد. آصفی موضوع تحقیقات را عام خواند و آن را مرتبط با تولید سوخت هستهای ندانست.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در مورد آغاز تحقیقات هم خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای امنیت ملی باید اعلام کند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تحقیقات و این که آیا شامل قطعات سانتریفیوژ هم میشود ، اظهار داشت:اجازه دهید تفسیری در مورد آن نداشته باشیم ، چون تفسیرات باعث میشود موضوع بیش از حد پیچیده شود.

استفاده از تمام ظرفیت
برای بازگرداندن 9 مرزبان ایرانی

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام گروه تروریستی پاکستانی در ربودن 9 مرزبان ایرانی را اقدام زشت و غیرقابل قبولی خواند و گفت:در سطح وزارت امور خارجه با پاکستانیها صحبت میکنیم چون عنوان شده این افراد را به پاکستان منتقل کردهاند و در سطح دیگر هم نیروهای ذیربط و وزارت کشور این موضوع را دنبال میکنند.
وی افزود: از تمام توان و ظرفیت خود استفاده میکنیم تا آنها را در صحت و سلامت به کشور بازگردانیم.
خبرنگاری همچنین با اشاره به ربوده شدن این 9 نفر از ضعف دیپلماسی در این زمینه سخن گفت و آصفی هم افزود:این ضعف دیپلماسی نیست.

دو تبعه آلمان و فرانسه در صحت کامل

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت دو تبعه آلمان و فرانسه دستگیر شده در ایران با بیان این که موضوع در دست قوه قضاییه است ، گفت: آنها در صحت و سلامت کامل هستند و دسترسیهای کنسولی داشتهاند و سفارت فرانسه مجددا درخواست دسترسی کنسولی کرده که وزارت امور خارجه اقدام میکند تا انجام شود.
وی در مورد محاکمه آنها هم گفت: قوه قضاییه باید تعیین کند ، قاعدتا اگر لازم شود محاکمه میشوند و قوه قضاییه باید پرونده را تکمیل کند و محاکمه شدن یا نشدن آنها بستگی به قاضی پرونده دارد.

کویت مجاز به اقدام در قلمرو سرزمینی و آبی ایران نیست

وی در مورد خبری مبنی بر قصد دولت کویت برای انجام تحقیقات در میدان گازی آرش ، اظهار داشت:ما با کویتیها گفتوگو داریم و این مسائل باید از طریق گفتوگو حل و فصل شود ولی کویتیها مجاز نخواهند بود در قلمرو سرزمینی و آبی ایران اقدامی را صورت دهند ، اگر بخواهند کاری را بکنند باید در جاهایی باشد که ایران روی آن ادعایی نداشته باشد.

روابط معتدل و دوستانه بین اقوام ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد تاسیس دو شبکه کردی و آذری زبان در کردستان عراق و جمهوری آذربایجان با هدف دامن زدن به قومیتگرایی منفی با بیان این که این قبیل رسانهها در اطراف ما زیاد هستند ، گفت:این که اهدافشان چه بوده نمیشود نیتخوانی کرد. باید کارشان را شروع کنند تا ببینیم نیتشان چیست.
آصفی با بیان این که ما در ارتباط با اقوام مختلف مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد:روابط مناسب ، معتدل و دوستانهای بین اقوام و گروههای مختلف در ایران برقرار است و ما هیچ احساس نگرانی نمیکنیم.

اجازه تصمیمگیری به مردم عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انتخابات پارلمانی عراق این انتخابات را موضوعی داخلی و عراقی خواند و گفت: خوشحالیم که در این تحول بزرگ همه گروهها شرکت کردند.
وی با اشاره به مشارکت گسترده مردم عراق در این انتخابات و حضور همه طوایف در آن، اظهار داشت: براساس گزارشات سازمان ملل تخلفات بسیار ناچیز بوده و انتخابات با آرامش برگزار شده است که این موارد حاکی از رشد و بلوغ مردم عراق است.
آصفی اضافه کرد:هر دولتی را که عراقیها روی کار آورند از نظر ما دولت مشروعی است و باید به آن احترام گذاشت و با آن همکاری کرد.
به گفته معاون پارلمانی وزارت امور خارجه باید به مردم عراق اجازه داد تا خودشان تصمیم بگیرند چه دولتی بیاید. وی افزود:هر دولتی بر سر کار آید ما علاقمند به همکاری هستیم همچنان که در گذشته نیز چنین کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روند کار در عراق باید مستقل از فشارهای بیرونی و براساس خواست مردم آن کشور شکل بگیرد.

اعلام اعتراض ایران به دانمارک

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه اهانت یک روزنامه دانمارکی به حضرت محمد (ص) را اقدامی بسیار زشت عنوان کرد و این که در عرف روزنامهنگاری و هر عرف دیگری به مقدسات دیگران زیر پوشش آزادی بیان اهانت شود را منطبق با هیچ منطق و معیاری ندانست.
وی با ذکر احضار سفیر دانمارک در تهران در این زمینه و اعلام اعتراض ایران به وی به اقدامات سفیر ایران در دانمارک و صحبتهای آن با مسئولان دانمارکی اشاره کرد و افزود: انتظار داریم دانمارک این اشتباه زشت را جبران کند زیرا موضوعی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.

تعیین سفیر حق رئیس جمهوری است

خبرنگاری در خصوص تعلل در معرفی سفرای جدید ایران از جمله در سه کشور اروپایی و اقدام وزارت امور خارجه در آموزش سفرا تا از موضع مدعی و نه متهم با کشورها تعامل داشته باشند از آصفی سئوال کرد و آصفی با بیان این که من تعبیر متهم و مدعی را نمیپسندم ، اظهار داشت:ایران از ابتدای انقلاب مدعی بوده و اجازه نداده که آن را در جایگاه متهم بنشانند.
وی افزود: ما با تمام ظرفیت خود از چارچوب نظام دفاع کردیم البته طبیعی است برخی مقاطع فشار بیشتر و برخی مقاطع کمتر بوده است.
آصفی اضافه کرد: یک تعبیر را قبول دارم که باید تهاجمی برخورد کنیم ولی با متهم و مدعی متفاوت است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اعلام جانشینان سفرایی که ماموریت آنها تمام شده است،با بیان این که جانشینان آنها مشخص شدهاند ، اظهار داشت: برای اعلام اسامی آنها باید روند طی شود ، مراحل اداری تمام شده و طرف مقابل باید نظر بدهد.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص تعلل در معرفی سفرای جدید ایران به دلیل فشار مخالفان رئیس جمهوری در وزارت امور خارجه هم گفت: سفیر ، نماینده رئیس جمهوری است و حق رئیس جمهوری است که سفیر خود را تعیین کند و در این مقوله موضوع مخالفین رئیس جمهور خیلی مطرح نیست.

دیدارهای وزارت خارجه و اطلاعات

آصفی در خصوص خبری مبنی بر اقدام فردی در وزارت امور خارجه در دادن اطلاعات به رسانههای خارجی اظهار داشت: سایتها در این روزها خیلی چیزها مینویسند ، قرار نیست من راجع به مطالب سایتها اعلام نظر کنم.
وی افزود: اگر چنین چیزهایی وجود داشته باشد ، وزارت اطلاعات ما را مطلع میکند و وزارت امور خارجه و اطلاعات با همدیگر در ارتباط هستند، گاهی وقتها همدیگر را میبینیم و برای این که این گونه موارد را مراقبت و کنترل کنیم ، دستمان خیلی بسته نیست.

دنبال چانهزنی نیستیم

آصفی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد نرمش ایران برای مذاکره با روسیه به دلیل افزایش تهدیدات علیه تاسیسات هستهای کشورمان با بیان این که ما از مذاکرات با روسیه و کشورهای دیگر دنبال یک هدف یعنی احقاق حقوق مشروع جمهوری اسلامی هستیم ، تصریح کرد: نه دنبال چانهزنی هستیم و نه به دنبال کوتاه آمدن یا بیشتر و کمتر خواستن.
سخنگوی وزارت امور خارجه تهدیدات علیه ایران که بیشتر از سوی رژیم صهیونیستی صورت میگیرد یک جنگ روانی دانست و آن را جدی ندانست و افزود: اسرائیلیها میدانند در خانه شیشهای نشستهاند و کسی که در خانه شیشهای نشسته به دیگران سنگ پرتاب نمیکند.
آصفی اولین نکتهای که در مورد فلسطین در سال گذشته در ذهنش تداعی میکند را مظلومیت عنوان کرد.

حمایت غربیها از اسرائیل موجب استمرار جنایات آن

خبرنگار کیهان این هفته هم سئوال هفته گذشته خود در مورد تصویب بیانیهای در خصوص هولوکاست با حضور نماینده ایران در سازمان ملل را پرسید و آصفی هم با بیان این که در آن جلسه رایگیری نبوده است ، از جمله مواردی که در این جلسه مطرح شده است را بد بودن نسلکشی علیه هر کس ، اجازه تحقیق و مطالعه ابعاد نسلکشی در صورت وجود داشتن آن ، عدم ارتباط نسلکشی و کشتار یهودیان به رژیم صهیونیستی و این که این رژیم نباید از این موضوع در راستای سیاستهای خشن خود سوءاستفاده کرده و غرب از آن حمایت کند و همچنین ابراز تاسف از این که غربیها با حمایت از این رژیم موجبات استمرار این جنایات را فراهم کردهاند ، بیان کرد.

ابراز تاسف آصفی از تحولات سوریه

آصفی در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات اخیر عبدالحلیم خدام معاون سابق رئیس جمهور سوریه و نقش عربستان در تحریک وی برای افشاگری علیه سوریه با بیان این که ما این مسأله را سوری میبینیم، خاطرنشان کرد: از مجموعه تحولات متاسف هستیم و امیدواریم با درایت حل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد میانجیگری ایران بین سوریه و لبنان هم گفت:ما نظرات خود را به طرفین گفتهایم و انجام سفر بین این دو کشور مطرح نبوده است.
وی افزود: ما همواره آرزو کردهایم روابط بین سوریه و لبنان به بهترین شکل برقرار و توسعه و تحکیم یابد و این دید را به مسئولان هر دو کشور گفتهایم.
به گفته معاون پارلمانی وزارت امور خارجه روابط خوب بین سوریه و لبنان به امنیت منطقه و خنثی کردن توطئههای رژیم صهیونیستی کمک میکند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها