تصریح غیرقابل انکار دکتر احمدی نژاد در سخنرانی خود در «همایش جهان بدون صهیونیست» تشکیل حکومت متعلق به مردم فلسطین از طریق انتخابات آزاد و بازگشت آوارگان به عنوان راهکار محو اسرائیل از صفحه روزگار ، از دیرباز موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کد خبر: ۷۸۷۴۴

اما واکنشهای مقامات رسمی و محافل رسانه ای کشورهای غربی نسبت به سخنان دکتر احمدی نژاد در این همایش واقعیت های نابی را اینک پیش روی صحنه بین المللی قرار داده است.
یکم : شتابندگی در بروز این واکنشها را می توان مهمترین ویژگی این پدیده تازه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد. تنها چند ساعت پس از ایراد سخنان رئیس جمهور، وزارت خارجه فرانسه واکنش نشان داد. در فواصل بسیار کوتاهی پس از اولین واکنش ، واکنشهای رسمی دیگری از جانب انگلیس و امریکا و آلمان بروز کرد. این شتابندگی تا بدان حد بود که آنها از این که سامان و انسجام این واکنش ها آشکار شود یا هرگز ابایی نداشتند یا این بازخورد را در طرح خود محاسبه نکرده بودند.
دوم : لو رفتن همگرایی 3 کشور اروپایی با امریکا (که با کمک عملیات رسانه در فاصله زمانی کوتاهی دیگر کشورهای غربی را هم با خود همراه کردند) در یک مشی اپورتونیستی به سرعت با هیجان زدگی رژیم صهیونیستی همراه شد و در این جریان پرشتاب این رژیم صهیونیستی بود که ساز کشاندن موضوع به شورای امنیت را کوک کرد و در این نقطه عطف ، هسته اصلی رفتار اپورتونیستی غربی ها نیز افشا شد زیرا آنها خود در این مجال به اصطلاح استثنایی ، موضوع پرونده هسته ای ایران را پیش کشیدند.
سوم : سطح واکنش ها در این پدیده به شتاب هر چه تمام تر حرکت رو به بالا به خود گرفت. بلر و بوش اولین روسای دولت بودند که با عصبانیت نسبت به سخنان دکتر احمدی نژاد واکنش نشان دادند. علاوه بر این در موارد مشابه مثلا شائبه حضور دکتر احمدی نژاد در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی عملیاتی رسانه ای مقدم بر واکنش های مقامات رسمی بود اما این بار واکنش های رسمی ، محافل رسانه ای را در محکوم کردن و ایجاد جنجال آفرینی درباره سخنان رئیس جمهور را جا گذاشتند.
چهارم : طراحی با واکنش ها با نوعی انتخابگری در مجموعه سخنان دکتر احمدی نژاد همراه شده بود. مروری دوباره بر آن سخنرانی آشکار می سازد که رئیس جمهور محورهایی از قبیل هشدار نسبت به فتنه ایجاد نزدیکی بین کشورهای اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی را مبنای سخنان خود قرار داد. رئیس جمهور آنگاه بر مبنای کلام مقدس حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محو رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار ، راهکاری دمکراتیک را برای عملی شدن این آرمان یادآور شده بود. این راهکار دستکم 9 سال پیش از جانب جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران بیان شد ، آنجا که رئیس جمهور گفت : «مساله فلسطین پایان نیافته است و زمانی خاتمه می یابد که در تمامی فلسطین یک حکومت متعلق به ملت فلسطین روی کار آید ، آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند و با برگزاری انتخابات آزاد ، حکومتی مردمی در فلسطین تشکیل شود.» این فراز از سخنان دکتر احمدی نژاد در بروز واکنش های گسترده و شتابناک کشورهای غربی براستی چرا انتخاب نشده بود. مگر آنها داعیه گسترش دمکراسی در جهان را همواره بوق نمی کنند؛
پاسخ : جریان تازه ضد ایرانی که غربی ها براه انداختند به رایزنی های موفق ایران در پیشبرد پرونده هسته ای در روسیه و چین بطور مستقیم ربط دارد. علاوه بر این ، این جریان را می توان حلقه دیگری به دنبال جوسازی هایی که به بهانه پرونده ترور رفیق حریری علیه سوریه بر افتاده تصور کرد و افزون بر این ، ویژگی های مضاعف روز قدس امسال که در پرتو شکست رژیم صهیونیستی در غزه پدیدار شده بود که با ایجاد چنان جریانی می توانست تحت تاثیر قرار گیرد.

ناصر علاقبندان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها