معاون اول رییس جمهور در بازگشت از اجلاس نخست وزیران عضو شانگهای در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به مواضع روشن روسیه و چین در این اجلاس امیدوارم مواضع این کشورها در نشست آتی شورای حکام آژانس به نفع ایران باشد.
کد خبر: ۷۸۷۱۴

به گزارش ایسنا ، دکتر پرویز داودی، معاون اول رییس جمهور روز گذشته در بازگشت از سفر خود به نشست نخستوزیران عضو اجلاس شانگهای با بیان مطلب بالا و با اشاره به اینکه اجلاس اخیر، اجلاس نخستوزیران عضو بود در حالی که اجلاس قبل از آن اجلاس سران کشورهای عضو بوده است، اظهارداشت: در این اجلاس در خصوص همکاریهای اقتصادی، مالی و بانکی بحث و گفت و گو شد.
وی با بیان اینکه ایران عضو ناظر این اجلاس است، گفت: در این اجلاس دیدگاهها و مواضع ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و روسیه و چین اعلام شد.
داودی با تاکید بر اینکه تعمیق و گسترش این همکاریها در ابعاد، سیاسی، اقتصادی و امنیتی مد نظر است افزود: همچنین مواضع ایران بر روی مسائل هستهیی در این اجلاس مطرح شد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بر حقانیت ایران در داشتن چرخهی سوخت هستهیی تاکید شد، عنوان کرد: همچنین مواضع ایران در دیدارهایی جداگانه و دوجانبه با اعضای این اجلاس در میان گذاشته شد.
وی با اشاره به جلسهی نخستوزیران با رییس جمهور روسیه ، گفت: رییس جمهور روسیه در ارتباط با همکاریهای بین کشورهای منطقه به لحاظ سیاسی، تجاری و امنیتی تاکید کرد.
همچنین در دیداری جداگانه با رییس جمهور روسیه مواضع ایران در ابعاد همکاریهای اقتصادی و مسئلهی سوخت هستهیی مطرح شد.
داوودی در ادامه افزود: در حاشیهی این اجلاس با نخستوزیر چین جلسهای داشتیم که سعی شد به تبیین مواضع ایران در ابعاد مختلف و همچنین مسئلهی هستهیی بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: پوتین و نخست وزیر چین هر دو بر حقانیت ایران در داشتن چرخهی سوخت هستهیی و صلحآمیز بودن فناوری هستهیی ایران تاکید کردند.
معاون اول رییس جمهور گفت: در دیداری با نخستوزیر روسیه بر روی مسائل و پروژههای مختلف اقتصادی بحث و بررسی شد و در جهت حل مشکل این پروژهها به تفاهماتی رسیدیم.
داودی همچنین به جلسهی ایران با کشورهای هند و پاکستان اشاره کرد و گفت: در این جلسه در ارتباط با زلزله بحث و بررسی شد و بنا شد معاون اجرایی رییس جمهور، شنبه هفتهی آینده برای بررسی کمک رسانی و امداد به زلزله زدگان به پاکستان سفر کند.
داودی با بیان اینکه در حاشیهی این اجلاس با کشورهای تاجیکستان و مغولستان و هند به طور جداگانه جلساتی داشتیم، به جلسهی خود با نخست وزیر هند اشاره کرد و گفت: در این دیدار اعلام کردیم که انتظار ما از کشور هند این است که با رای بهتری در اجلاس آتی نشست شورای حکام حضور یابد.
معاون اول رییس جمهور در پاسخ به این سوال که در خصوص مسئلهی هستهایی ایران آیا مواضع شفاف کشورهای عضو این اجلاس بررسی شده است؛ گفت: این کشورها به ویژه چین و روسیه قول همکاری همهجانبه را به ما دادند و روسیه مطرح کرد که دولت ایران همیشه دوست ما بوده و خواهد بود و ما از ایران حمایت میکنیم.
داودی تصریح کرد: با توجه به موضع روشن روسیه و چین امیدوارم مواضع این کشورها در اجلاس آتی به نفع ایران باشد، همچنین مخالفت خود را نسبت به ارجاع پروندهی هستهای ایران به شورای امنیت اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها