آصفی گفت: اقدامات ایران در خصوص تکنولوژی پیشرفته منحصر به مرزهایش نمیشود بلکه این قدرت متعلق به همه کشورهای اسلامی خواهد بود و مطمئنا به ضرر هیچ کشوری تمام نمیشود.
کد خبر: ۷۱۹۷۸

وی همچنین بیان داشت: هر کشوری که خریدار محصولات تاسیسات اصفهان باشد ما برای صدور به آن کشور آمادگی داریم.
به گزارش ایسنا ، دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که صبح امروز (یکشنبه) در نخستین جلسه مطبوعاتیاش با خبرنگاران داخلی و خارجی در دولت جدید سخن میگفت، فرارسیدن 17 مرداد روز خبرنگار و سالگرد شهادت دیپلماتها و خبرنگاران کشورمان در مزار شریف را تبریک و تسلیت گفت.
وی افزود: خبرنگاران آیینه جوامع هستند و امروزه صحنه رسانهای کشور شاهد حضور نسل نو خبرنگاران بوده است و ما تلاش و فعالیت حوزه رسانهها را مکمل حلقه دولت پاسخگو میدانیم و ارزشمند ارزیابیاش میکنیم.
آصفی ابراز امیدواری کرد که رسانههای کشورمان و خبرنگاران آنها در راستای وظایفشان موفق باشند و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف ادامه داد بار دیگر مراتب انزجار جمهوری اسلامی ایران از اعمال تروریستی را مورد تاکید قرار میدهد ضمن آن که وزارت امور خارجه تلاشهای بسیاری را برای شناسایی عاملان این حادثه تلخ به عمل آورده است.
وی این حادثه را توطئهای پیچیده خواند که با تدبیر مسوولان کشورمان ناکام شد و گفت: وزارت خارجه همچنان موضوع شناسایی و مجازات عاملان این حادثه را با مجامع بینالمللی پیگیری کرده و تا روشن شدن این مساله با جدیت این راه را ادامه خواهد داد.
وی دربارهی پیشنهاد سه کشور اروپایی به کشورمان و علتهای نپذیرفتن این طرح از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: در این طرح سه موضوع اشاره نشده است و این از نقاط ضعف عمده این طرح میباشد.
آصفی افزود: موضوع نخست بحث تضمینهای عینی است که اشارهای به آن نشده و تنها در پیشنهاد اروپاییها صورت مساله پاک شده است؛ اشکال دوم این طرح این است که ما از اروپاییها خواسته بودیم تا در زمینههای امنیتی، سیاسی و سایر زمینهها تضمینهای محکمی به ما ارایه کند که در طرح آنها چنین مسالهای را مشاهده نکردهایم.
آصفی ادامه داد: اشکال سوم این طرح در خصوص چرخهی سوخت میباشد که شاید اروپاییها به آن توجه نکردهاند؛ ممکن هم هست اشتباهی در این زمینه کرده باشند.
فکر میکنم اگر در بند 34 پیشنهاد اروپاییها به جای لغت exclude لغت include میشد ما با طرح مشکلی نمیداشتیم و طرح تا حدودی قابل گفتوگو میشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که طرح کنونی سه کشور اروپایی به کشورمان به هیچ وجه نمیتواند قابل پذیرش باشد خاطرنشان کرد: همان گونه که پیش از این گفته بودیم طرح اروپاییها طرحی با رنگ و لعاب ولی بدون محتواست ؛ البته صحبتهایی در خصوص همکاری در زمینههای پزشکی ، نیروگاهها و سایر زمینهها در این طرح شده است ولی تضمینهای عینی که الزام آور باشد در این طرح مشهود نیست و مجموع این عوامل باعث شد که طرح پیشنهادی اروپا از جانب جمهوری اسلامی ایران مورد قبول واقع نشود.
وی همچنین درباره زمان ارایه پاسخ رسمی کشورمان به طرح سه کشور اروپایی گفت: پاسخ اروپا در دست تهیه است و تصور میکنم قاعدتا تا فردا این پاسخ داده میشود و راجع به این طرح بحث و صحبتهای بسیاری شده است.
آصفی با اشاره به این که در شرایط فعلی برخی رسانهها به تبلیغات غلط و وارونه دست میزنند اظهار داشت: برخی رسانهها با تبلیغات غلطشان مسایلی از جمله قصد ایران برای ساخت بمب را مطرح میکنند که به اعتقاد ما طرح این گونه مسایل برای سر پوش گذاردن بر طرح غیرمنطقی سه کشور اروپایی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما بارها اعلام کردهایم که فعالیتهای اصفهان هیچ ارتباطی به بمب یا سلاح پیدا نمیکند و حتی گفتهایم که حاضریم محصولات این تاسیسات را به کشورهایی که تمایل داشته باشند، صادر نماییم.
وی افزود: فعلا نطنز در دستور کار ما قرار ندارد ولی ما بحث اصفهان را شروع خواهیم کرد ؛ نمایندگان پادمانی آژانس در ایران هستند و نماینده فنی این سازمان بینالمللی نیز بامداد فردا به تهران میرسد تا پس از نصب تجهیزات تکمیلی از جمله دوربینهای مکمل فعالیت تاسیسات فرآوری اورانیوم در اصفهان آغاز شود.
وی ادامه داد: به هر حال زمان شروع فعالیتها در اصفهان به این باز میگردد که کار اینها کی تمام شود؛ ولی مهم این است که بحث اصفهان مسالهی قریبی است؛ با این حال ما همچنان علاقمندیم که در خصوص موضوعات مختلف با اروپاییها مذاکره کنیم.
آصفی در ادامه طرح سه کشور اروپایی را مخالف بیانیهی پاریس، تهران و معاهده NPT و تمام اصول و مذاکرات در این زمینه توصیف کرد و خاطرنشان کرد: ما نمیتوانیم از حقوق مسلممان صرف نظر کنیم و همان طور که در انجام مذاکره و گفتوگوها پشت کار داشتهایم در حفظ حقوقمان نیز بدون اغماض پیش خواهیم رفت و این مساله تا فردا صبح روشن خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در مجموع فضای کلی این پیشنهاد نزدیک به 30 صفحهای ما را در موقعیتی قرار داد که طرح مذکور را نپذیریم.
وی همچنین در ارتباط با موضع تهدید آمیز برخی کشورهای اروپایی مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران باید طرح پیشنهادیشان را بپذیرند تاکید کرد: ما بارها گفتهایم که ایران با زبان تهدید خیلی آشنا نیست و فکر میکنیم چنین زبانی در خصوص ایران کارایی ندارد و همکاری و ترغیب به همکاری است که در این چارچوب کارساز خواهد بود.
آصفی با اشاره به این که به اروپاییها گفتهایم که از تهدید دست بردارند اظهار داشت: هرچند که درخواست سه کشور اروپایی برای تشکیل جلسه فوق العاده شورای حکام مبنای حقوقی ندارد ؛ ولی ما از این جلسه هیچ گونه نگرانی نداریم و به عهده آنهاست چه راهی را برگزینند ؛ راه گفتوگو یا راههای دیگر که ما برای تمامی آنها آمادهایم.
وی با تاکید بر علاقه کشورمان بر گفتوگو و مذاکره با سه کشور اروپایی افزود: اگر اروپاییها علاقهای به مذاکره نداشته باشند ، ما راههای دیگری را برخواهیم گزید.
آصفی در ادامه درباره احتمال ارجاع پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه داد: فکر نمیکنم در جلسهی فردا موضوع شورای امنیت مطرح شود؛ چرا که چنین مکانیزمی عملا وجود ندارد و اگر احیانا روزی هم، چنین شود ما هیچ گونه نگرانی نخواهیم داشت ولی اگر اروپاییها این گونه میخواهند میتوانند این راه را هم امتحان کنند تا ببینند نتیجهاش چه میشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این که آیا ملت ایران در خصوص بحث هستهیی بهای سنگینی را خواهد پرداخت یا خیر اظهار داشت: فعلا گمانه زنی نکنید ولی هیچ چیز شیرینتر از حفظ منافع ملی کشور نیست و چنین مسایلی نیز گمانه زنیهایی است که از جانب برخی رسانههای غربی صورت میگیرد.
آصفی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا فکر نمیکنید اکنون زمان آن رسیده که با آمریکا وارد مذاکره شویم؛ گفت: دلیلی برای این مساله وجود ندارد؛ تمامی مشکلات ما را آمریکا درست کرده و این مسایل به واسطهی اعمال فشارهای آمریکا و سه کشور اروپایی است و به اعتقاد ما هنوز زمان گفتوگو با آمریکا فرا نرسیده و ما هیچ رویکرد عقلانی را از مسوولان این کشور شاهد نبودیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که با توجه به دخالتهای علنی و فراوان آمریکا در جریان مذاکرات هستهیی با سه کشور اروپایی آیا هنوز هم معتقدید آمریکا مذاکرات را از روی سکوها دنبال میکند؛ گفت: آمریکا هنوز هم روی سکوها است و دخالتهایش هم مانند تماشاگرانی است که در مسابقات مختلف از روی سکوها فریاد میزنند و اگر اروپا مذاکراتی با آمریکا دارد به خودشان ارتباط دارد؛ ولی ما گفتهایم که نیازی به حضور آمریکا در این مذاکرات نداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با مواضع کشورهای مسلمان و عربی در خصوص مذاکرات هستهای کشورمان با سه کشور اروپایی اظهار داشت: این را باید از خود این کشورها بپرسید و ما هم کار خودمان را انجام میدهیم ولی نمیتوان موضع کشورهای مسلمان و عربی را در این چارچوب یکپارچه دید.
آصفی با اشاره به این که موضع بسیاری از این کشورها با جمهوری اسلامی ایران هماهنگ بوده است افزود: برخی از کشورها هم این گونه نبودهاند و قدری منفعل هستند ولی باید توجه داشت که اقدامات ایران در خصوص تکنولوژی پیشرفته منحصر به مرزهایش نمیشود بلکه این قدرت متعلق به همه کشورهای اسلامی خواهد بود و مطمئنا به ضرر هیچ کشوری تمام نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: ما در گفتوگوهایمان با این کشورها روشنگری میکنیم و فعالیتهایمان را به طور مشخص برای آنها تشریح مینماییم؛ ولی البته برخی از کشورها آن گونه که باید عمل نکردهاند ولی برخی دیگر که مواضعشان با ما هماهنگ است را به وضوح بیان کردهاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توضیح اظهارات موسویان مبنی بر این که ایران در جریان مذاکرات هستهییاش با کلیت غرب وارد مذاکره شده است گفت: این نظر از آنجا ناشی میشود که بالاخره سه کشور اروپایی به نمایندگی از اروپاییها با ما مذاکره کردند و لذا گفته میشود طرف مذاکره ما غرب است.
آصفی درباره جلسهی اخیر کشورهای غیرمتعهد در خصوص برنامه هستهای کشورمان گفت: به هر حال این جلسات همواره وجود داشته و کشورهای مختلف نظرات و دیدگاههایشان را بیان میکنند ما هم البته با همهی کشورها بحث و گفتوگو میکنیم.
وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از لحاظ حقوقی و استدلالی در این قضیه کم نخواهد آورد خاطرنشان کرد: مگر این که در این جریانات بحث اعمال نفوذهای سیاسی باشد که ماجرای خودش را دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص این که کشورمان محصولات تاسیسات اصفهان را به چه کشورهایی صادر خواهد کرد افزود: هر کشوری که خریدار این محصولات باشد ما برای صدور به آن کشور آمادگی داریم و البته متقاضی برای این تولیدات بسیار است.
آصفی با اشاره به این که هنوز غنی سازی در ایران شروع نشده است گفت: غنی سازی همچنان در تعلیق است و کاری که در اصفهان صورت میگیرد بخشی از فعالیتهای هستهای است و نه غنی سازی.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامهی گروهک تروریستی منافقین به اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات هستهای کشورمان با سه کشور اروپایی افزود: این گروهک اصلا ارزش این که به درخواستهایشان پرداخته شود را ندارند و شما هم خیلی ذهنتان را با این مسایل مشغول نکنید.
از سوی دیگر وی درباره درخواست سفیر انگلیس در تهران مبنی بر ملاقات با اکبرگنجی ادامه داد: این که برخی سفرا درخواست ملاقات با فردی را مطرح کردهاند باید توسط قوه قضاییه مورد بررسی قرار گیرد و این قوه باید تصمیم گیرد که آیا چنین اجازهای به این افراد میدهد یا خیر.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: ولی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه هرگز اجازه نمیدهند که سفرای خارجی در امور داخلی کشورمان دخالت کنند؛ همان گونه که ما هم چنین اجازهای را برای سفرایمان در کشورهای دیگر قائل نیستیم.
آصفی همچنین گفت: این گونه مسایل کاملا غیرحقوقی و برای کشورهای که عدم از حقوق میزنند باید بگوییم که اگر از چارچوبهای حقوقی وارد شوند برایشان بهتر است چرا که این گونه اقدامات نه تنها غیرحقوقی بلکه اقداماتی مداخله جویانه به حساب میآیند.
وی با تاکید بر این که اجازهی دخالت در امور داخلی کشورمان را به هیچ خارجی نمیدهیم اظهار داشت: آیتالله شاهرودی در این زمینه دستور دادهاند تا مساله با جدیت پیگیری شود؛ قوه قضاییه ما هم مستقل است و میداند که چه بکند و امیدواریم این مساله حل و فصل شود.
آصفی در خصوص خبری مبنی بر این که برخی بمبهای دست ساز در عراق در ایران ساخته میشوند ادامه داد: ما هیچ انگیزهای برای دخالت در امور داخلی عراق نداریم ضمن آن که قولا و عملا نیز خواستمان برای پایداری ثبات و امنیت در این کشور را ثابت کردهایم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این قبیل اظهارات که از جانب آقای رامسفلد یا دیگران بیان میشود هم برای توجیه شکستشان در کشور عراق است چرا که آنها قصد دارند به گونهای افکار عمومیشان را توجیه و به آنان پاسخ دهند ولی در نهایت این گونه اظهارات اظهاراتی کذب و بی ربط است و آمریکا هیچ سند و مدرکی برای آنها ندارد.
سخنگوی وازرت امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره تهدید کانادا مبنی بر این که پروندهای در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورمان به سازمان ملل ارایه خواهد کرد گفت: طی چند سال گذشته کانادا در خصوص جمهوری اسلامی ایران رویکرد بسیار غلطی را داشته و از این رویکردش هیچ نتیجهای هم نگرفته است.
آصفی این رویکرد کانادا را رویکردی بچه گانه و خارج از عرف مقررات بینالمللی دانست و گفت: ما شاهد بودیم که کانادا در خصوص موضوعی که به داخل کشور ما مربوط میشد و از سویی هم خود ما در خصوص آن متاثر و درصدد پیگیری و حل و فصل آن بودیم با دخالتهای بی جهت این پرونده را پیچیده کرد.
وی همچنین گفت: کاناداییها باید حقوق خود را بدانند و اوضاع داخلیشان بپردازند ضمن آن که خود آنها کمترین اقدام را در خصوص قتل آقای تابش که یک تبعهی ایرانی بود انجام ندادهاند حال چگونه انتظار دارند که در خصوص یک تبعهی ایرانی که در کشور خودش اتفاقی رخ داده دخالت کنند ضمن آن که جدای از این که کانادا از ما بخواهد یا نخواهد ما خودمان مشغول پیگیری این مساله هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر بشار اسد به تهران اظهار داشت: این سفر با دو هدف صورت میگیرد یکی اعلام تبریک به دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور محترم کشورمان و دیگر بررسی گفتوگوهای خوبی که در دورههای قبل داشتیم.
طی سفر اسد به تهران همچنین شرایط حساس منطقه از جمله وضعیت متشنج و نگران کننده فلسطین را مورد توجه قرار خواهد گرفت.
آصفی در خصوص اخباری مبنی بر این که شاید آمریکا اجازهی سخنرانی رییس جمهور منتخب کشورمان در سازمان ملل را ندهد تاکید کرد: اگر دولت آمریکا نمیتواند از میهمانان سازمان ملل متحد میهمانی و پذیرایی کند به نظرم صلاحیت این که سازمان ملل به عنوان یک نهاد بینالمللی در آنجا باشد را ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن هیچ دلیلی نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ سیاسی برای چنین اعمالی وجود ندارد و آمریکا چنین حقی را ندارد و امیدواریم که دچار چنین خط بزرگی نشود و طبق برنامه قرار است دکتر احمدی نژاد در سازمان ملل متحد سخنرانی نماید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها