جامجم آنلاین: دیدار چندی پیش سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان از کشورمان، در این مرحله از تحولات منطقهای و تغییرات سیاسی در لبنان، بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۷۱۹۷۷

به ویژه این که برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان، بار دیگر اهمیت حزبالله و پشتیبانی عمومی مردم از آن را به نمایش گذاشت و این در حالی بوده که امریکاییها و اسرائیلیها بر این پندار بودند که خروج نیروهای سوری از لبنان و برگزاری انتخابات پارلمانی منجر به افول نقش حزبالله و صعود نیروهای طرفدار امریکا در این کشور خواهد شد.
اما نتایج این انتخابات، دقیقا برخلاف خواست و اراده واشنگتن و تلآویو بوده به طوری که حزبالله با اتحاد و همهپیمانی با جنبش امل، توانست نه تنها جایگاه خود را در پارلمان لبنان تحکیم بخشد بلکه برای نخستین بار در کابینه این کشور شرکت کرده و یکی از وزارتخانههای آن را به خود اختصاص داد.
بدیهی است واشنگتن و تلآویو که از حزب سازمان ملل برای پیادهسازی گامبه گام خواستههای خود در لبنان بهره گرفتند، از اجرای دومین گام خود که عبارت از خلع سلاح حزبالله است، عاجز ماندند.
آنان با این تصور که خروج نیروهای سوریه به تضعیف جایگاه و موقعیت حزبالله خواهد انجامید، بلافاصله مبحث خلعسلاح این گروه انقلابی را مطرح کردند و این، البته ناشی از ناتوانی و عجز صریح و روشن آنان از شناخت دقیق جغرافیای سیاسی لبنان میباشد و در این زمینه میتوان گفت امریکاییها از عینک اسرائیل به تحولات لبنان نگریستند و از آنجایی که اسرائیلیها، حزبالله را به عنوان دشمن شماره یکم خود در منطقه میشناسند، لذا اطلاعات غلطی را به واشنگتن در مورد ناتوانی و یا فروپاشی این گروه انقلابی در مرحله پس از خروج قوای سوریه از لبنان منتقل کردند که همگی این اطلاعات، نادرست از آب درآمد و حتی دیدار غیرمترقبه رایس از بیروت و دیدار وی با نخستوزیر جدید لبنان، نتوانست کمترین تغییری در آراء و دیدگاههای مقامات لبنانی در مورد اهمیت جایگاه حزبالله، ایجاد کند.
واقعیت این است که خلع سلاح حزبالله، حتی اگر هم در سطح سازمان ملل مطرح شده باشد، عملا امکانپذیر نیست و این، به دلیل عدم موافقت دولت قانونی لبنان با این خواسته است.
طبعا، مردم این کشور نیز، همصدا با دولت خود، با این خواسته، مخالف هستند و از اینرو، قطعنامههای سازمان ملل با اراده ملل نباید ناهمخوان باشد و به همین دلیل، قطعنامه 1559 سازمان ملل در مورد خلع سلاح حزبالله، مشروعیت ندارد و این، موضوعی که امریکا و اسرائیل از مطلع هستند.
از اینرو، دیدار سیدحسن نصرالله از ایران، که به عنوان مهمترین و اصلیترین حامی گروههای مردمی و انقلابی لبنان در مقابل تجاوزطلبیهای اسرائیل محسوب میشود، اهمیت زیادی دارد.
طبعا تهران از ادامه نقش نظامی و سیاسی حزبالله در لبنان بشدت حمایت کرده و به این گروه، به منزله یک سنگرگاه مقدم برای جلوگیری از تحقق رویاهای تعبیرنشدنی اسرائیل برای تسلط بر منطقه، مینگرد. به همین دلیل مذاکرات نصرالله در تهران، اهمیت زیادی داشته و در کانون توجه محافل رسانهای و سیاسی منطقه و جهان قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها