خبرگزاری فارس: مسئله اول کشور مسئله معیشت و امیدوار شدن مردم به آینده است و این امر احتیاج به نظریه پردازی ندارد و بنده عملگرا و پراگماتیسم هستم و نیاز ما جزیی بینی است.
کد خبر: ۶۱۸۳۶

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته طی سخنانی در سومین میزگرد انتخاباتی صدا و سیما که برای معرفی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و بیان نقطه نظرات آنها برگزار میشود ، با بیان اینکه نقشه جمهوری اسلامی ایران نوعی مردم سالاری دینی بوده و نقشه بسیار خوبی است ، تصریح کرد: بعد از حوادث 11 سپتامبر این مدل از زیست اجتماعی ، مورد توجه نخبگان در کشورهای اسلامی و اروپایی قرار گرفته است.
وی افزود: از منظر تحقیقات اجتماعی که متجلی آراء مردم است بیشترین آسیب در وضعیت فعلی کم کارآمدی در سیستم اجرایی کشور است که به مدیریت ارشد اجرایی کشور مربوط میشود ؛ اگر سازوکار مدیریت اجرایی کشور را از منطق علمی مبتنی بر دانایی ، مهندسی مجدد کنیم میتواند انتظارات و مطالبات مردم را پاسخ دهد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی بیان داشت: مردم دولت را در عرصههای زندگی خود بررسی میکنند مانند سفره خود ، ترافیک کشور، قوه قضائیه ، نیروی انتظامی ، امنیت روانی و غیره.
لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر از نظر تحلیلی اگر وضعیت دولت را با سایر کشورها مانند مالزی و ترکیه مقایسه کنیم شاخصهای اقتصادی ما نشان میدهد که دولت ما چگونه در حال عمل است و رشد اقتصادی ما در دو دهه گذشته باید قابل مقایسه با کشورهایی باشد که با ما خیزش و جهش داشتهاند.
وی گفت: اگر امروز آمریکاییها در منطقه خاورمیانه اضطراب دارند میدانند که کشور جمهوری اسلامی ایران عامل بیداری کشورهای اسلامی در منطقه بود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور عنوان کرد:اشکالی که در وضع ما وجود دارد و مشکل کلان اقتصاد ما در نگاه کارپردازانه به اقتصاد است و وقتی یک مشکل را میخواهند حل کنند چند مشکل دیگر به وجود میآورند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه برای حل مشکل بایستی برنامه داشت ، یادآورشد: هر پدیده را نگاه کنیم باید توجه به اضلاع مختلف آن داشت و کارشناسانه مورد بررسی قرار داد و این کار کارشناسی نیز بایستی بیطرفانه و علمی باشد.
وی با اشاره به اینکه در مدیریت اجرایی کلان باید بیپرده حرف زد و مشکلات را صریح گفت ، تصریح کرد: مسائل عمدهای که در مدیریت اجرایی کشور باید مورد حل واقع شود درگیر شدن با مسائل اصلی است و پرداختن به مسائل حواشی مناسب نمیباشد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی بیان داشت: مسئله اول کشور مسئله معیشت و امیدوار شدن مردم به آینده است و این امر احتیاج به نظریهپردازی ندارد و بنده عملگرا و پراگماتیسم هستم و نیاز ما جزیی بینی است.
لاریجانی افزود: بایستی به وضعیت معیشت معلمان توجه داشت و برای آرامش آنها راهکارهای مناسبی اتخاذ کرد ضمن اینکه از سوی دیگر به وضعیت بازنشستگان نیز بایستی توجه داشت؛ امروزه هر کدام از طبقات مشکلی دارند و باید آن را حل کرد اما غالب آنها مسئله معیشتی دارند.
وی با بیان اینکه مسئله دیگر ، مسئله بیکاری است، ادامه داد: نرخ بیکاری در کشور بیش از حد زیاد است و عمده مسئله اشتغال نیز بازمیگردد به آنکه نظام آموزشی متوازن با نیازهای شغلی نبوده و در چرخه علم تا ثروت ، آموزش تا فناوری ، تولید و بازار ، رابطه ارگانیک به وجود نیاورده ایم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مسئله دیگری که بایستی مورد توجه قرار گیرد ، نوع رویکرد مدیران استراتژیک به نحوه تولید در کشور است ، ما به واردات عادت کردهایم و این در حالی ست که نجات کشور در تولید است و باید اراده مدیران کشور در راستای تولید و فناوری در داخل کشور، به کار گرفته شود و در اصل توسعه کارآفرینی کلید اصلی در کشور میباشد.
لاریجانی در ادامه این میزگرد به سؤالات کارشناسان حاضر دهشیری ، ملکی و عنادی پرداخت و در پاسخ به سؤال اول مبنی بر اینکه شما چه موانعی را فراروی دولت کارآمد میبینید و چه راهکارهایی برای ارتقاء کارآمدی نظام سیاسی کشور پیشنهاد میکنید؛ تصریح کرد: مسئله کارآمدی در کشور ما از نظر وضعیت دولت به چند عمل از جمله سیستم دولتی و تنفسی که بخشهای مردمی باید انجام دهند ، مربوط است ؛ در سیستم دولتی با یک سیستم عریض و طویل مواجه هستیم که نمیتوان به آن رسیدگی کرد.
وی افزود: بسیاری از مفاسد اقتصادی حقوق پایین کارمندان است و بیشترین جاهایی که مردم نگران فساد هستند ، دستگاههایی است که بیشترین ارتباط را با مردم دارند و دولت باید کوچک و چابک شود و استراتژی دولت میتواند چابکسازی و توانمندی مردم باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توانمندی مردم منبعث از کارآمدی دولت است و باید موانع را از جلوی پای مردم برداشت از جمله بسیاری از ضوابطی را که مانع کارآمدی میشود ؛ دولت باید تسهیل کننده باشد.
لاریجانی با اشاره به اینکه ما از سیستم مالیاتی عقبافتادهای برخوردار هستیم ، ادامه داد: عدم استفاده از روشهای الکترونیک باعث کندی امور شده و مناسبات فردی تاثیرگذار شده است در واقع بیعدالتی و تبعیض نیز در ناکارآمدی موثر واقع شده است.
وی با تاکید بر اینکه نوع تبعیضها مردم را ناراحت میکند ، بیان داشت: برخی مفاسد به خاطر انحصارات به وجود آمده در دولت است و بنگاههای اقتصادی موجود در دولت به مردم هنگام ورود به صحنه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی تنه میزنند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید در حوزه کار دولت شفاف سازی صورت گیرد و دولت میتواند قاعده ساز و داور باشد اما نمیتواند بازیگر باشد.
لاریجانی مسئله دیگر را عدالت عنوان کرد و یادآور شد: نقش دولت در عرصههای حیات خوب تبلور نیافته و مهم این است که تئوری عدالت را مردم در مقام تحقق آن احساس کنند.
وی با بیان اینکه برخی از مسائل دیگر وجود دارد که مانع از ورود نیروهای خلاق به عرصه دیوانی میگردد و دولت بایستی پوستاندازی کند، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه راهکارهای اجرایی برای کاهش نرخ بیکاری مد نظر شما میباشد؛ گفت: راه اصلی آن است که به کارآفرینی توجه کنیم و تمام توسعه به نفع آن مصادره شده و مقررات زدایی گردد؛ 40 درصد سرمایهگذاری ما غیرمولد و ضد اشتغال است و سرمایهگذاری مولد موجب ایجاد اشتغال میشود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی افزود: نکته دیگر فسادی است که در سیستم دولتی وجود دارد و بیعدالتی و تبعیض مانع اشتغال است که این امر بیشتر در مدیریتهای عمومی نمود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله دیگر را عدم وجود رابطه ارگانیک میان آموزش ، تولید ، بازار وفناوری دانست و ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم باید به این مولفهها توجه کرد و نیز جهش صادراتی داشت و ما از کشورهای مالزی ، اندونزی و کره جنوبی کمتر نیستیم، بنابراین مشکل در آنجایی است که هم قوانین ما بیشتر وارد کنندگی را ترویج کنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری که چه راهکارهایی را برای اجرایی شدن سند چشمانداز ارائه میکنید؛ عنوان کرد: سند چشم انداز یک نکته کانونی دارد که ایران قدرت برتر منطقه شود و توان اقتصادی و علمی برتر بوده و الهام بخش در جهان اسلام گردد که این امر نیازمند سیاستهای کلان و مقررات مختلف میباشد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: نخست بایستی به ظرفیتهای خالی کشور توجه کنیم همانند بارور کردن سواحل و دیگر اینکه اول شدن در منطقه به معنی آن است که هر یک از بنگاهها و دستگاهها تلاش کنند که اول شوند ضمن اینکه به یک نهضت فراگیر در تدوین استراتژی خرد و کلان نیز نیازمندیم.
لاریجانی تعامل سازنده با اقتصاد جهانی را نیز از دیگر راهکارها دانست و تصریح کرد: مسئله دیگر مسئله سیاست خارجی ما میباشد که بایستی استراتژی جمهوری اسلامی ایران صلحآمیز بوده تا ظرفیتهای توسعه را در کشور موجب شد و همچنین تسهیلاتی را نیز باید از نظر مقررات برای کارآفرینی در نظر گرفت و در این اوامر دو رکن برنامهریزی و نظارت دقیق نیازمند هستیم زیرا ما دچار نوعی آقازادگی دیوانی در کشور هستیم.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر راهکارهای ارتقاء آرامش و امید در کشور بیان داشت: مردم در عمل بایستی احساس امید کنند و اگر امید را تعریف کنیم یعنی تحقق اهداف و آرمانهایی که در یک ارزیابی معقول ارائه میشود ؛ امید باید در رفتارها و افعال دولت بروز یابد و معتقدم که ممکن است در کوتاه مدت بتوان با الفاظ ایجاد کرد اما زودگذر خواهد بود.
رییس سابق سازمان صدا و سیما مسئله دوم را مثبتاندیشی دانست و گفت: فضای پرتنش سیاسی عملا مجالی نمیدهد که شاخکهای جامعه بر مطالبات واقعی متمرکز شود و به جای اینکه فضا رقابتآمیز باشد به خصومت تبدیل میشود.
لاریجانی افزود: مجالها برای همه در این رقابت باید مساوی باشد و بیشترین بیعدالتیها را من در آقازادگیهای دیوانی میبینم و حتی در مسائل سیاسی نیز این پدیده وجود دارد.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهای اجرایی را در زمینه توسعه سرمایهگذاری و مشخص شدن آثار آن ارائه میکنید؛ عنوان کرد: چند مسئله مطرح میشود که از آن جمله ثبات سیاسی و داشتن امنیت درکشور ، ثبات در سیاستگذاری و برنامهریزی، شفاف و قاعدهمند بودن نظام اقتصادی ، افزایش مشارکت و پایین آوردن نرخ ریسک سرمایه، است.
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در خصوص راهکارهای بالفعل کردن ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک نیز بیان داشت: نهالی که انقلاب اسلامی کاشت نوعی خودباوری و استقلال بود که باید آن را د رمدل اجرایی محقق کرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: ایران از لحاظ ژئوپلیتیک موقعیت برجستهای دارد و به همین دلیل نظر ریبآمیز علیه آن زیاد است و حجم بالای تهدیدای آمریکا نیز به دلیل موفقیتآمیز بودن کشور میباشد و وقتی به موقعیت ژئواستراتژیک برسیم بایستی ما را تحمل کنند و رابطهشان با ما دوستانه خواهد بود و نمیتوانند ما را تهدید کنند.
وی بیان داشت: تکمیل مسیر ، زمانی است که توان ملی کشور را بالا ببریم که این امر به چند عامل داشتن فناوری نوین، توان اقتصادی ، قدرت فرهنگی و عنصر الهام بخش بستگی دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها