رقابت های انتخاباتی که ماهها در اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان و با نامزدهای متعدد آغاز شد با تعیین نامزد نهایی در جبهه اصولگرایان وارد مرحله تازه ای شده روزنامه ها و سایت های خبری در روزهای گذشته از قطعی شدن نامزدی علی لاریجانی در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب خبر دادند و شب گذشته فراکسیون اکثریت مجلس درباره روند حرکت انتخاباتی نشست ویژه ای برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۳۰۱

اگرچه اعلام تصمیم نهایی اصولگرایان برای معرفی لاریجانی به سال آینده موکول شده است ، اما از روزهای پایانی امسال هماهنگی های داخلی و آماده شدن ستادهای استانی برای اجرای این تصمیم آغاز شده است . در آن سوی رقابت های انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان با 2نامزد اصلی یعنی مهدی کروبی و مصطفی معین و چندین نامزد سایه همچنان بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار دارند. گرچه فعالان سیاسی در این جبهه از تشکیل ستادی برای تعیین نامزد نهایی اصلاح طلبان سخن گفته اما این بدون شک تصمیم نهایی تا اردیبهشت 84 به طول خواهد انجامید.

نشست فراکسیون اصولگرایان

فضای حاشیه ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز گذشته متاثر از موضوع انتخاب نامزد نهایی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و جلسه بعدازظهر فراکسیون اصولگرایان با رئیس این شورا بود. در نشست غیرعلنی 2 ساعته ای که بعدازظهر دیروز با حضور اعضای فراکسیون اصولگرایان برگزار شد ، گزارشی از فرآیند گزینش نامزد در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب ارائه شد. قبل از برگزاری این جلسه اما ، سخنان چهره های مطرح اصولگرایان در مجلس درباره نامزد نهایی شورای هماهنگی شنیدنی بود. محسن یحیوی ، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس به خبرنگاران گفت : شورای هماهنگی تا پایان حامی لاریجانی خواهد بود؛ چرا که شورا به این نتیجه رسیده است. نظرسنجی ها قطعا به سمت لاریجانی است . با این حال برخی گروهها و نامزدهای دیگر، انجام نظرسنجی ها و اعلام نتایج قطعی بررسی ها را در زمان حاضر کافی نمی دانند. نماینده مردم بروجرد با اشاره به شروع به کار ستادهای انتخاباتی اصولگرایان در سراسر کشور افزود: شورای هماهنگی راه خودش را می رود و جمعیت ایثارگران و جریان هایی که با اعلام نامزد در سال جاری مخالفند ، راه خود را طی می کنند ؛ اما در نهایت پس از یک نظرسنجی نهایی در سطح کل کشور ، همه نامزدهای مورد بررسی ، اعلام کرده اند که از تصمیم شورای هماهنگی تبعیت می کنند به نفع نامزد نهایی کنار می روند. عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین افزود: همه نیروهایی که در سراسر کشور برای شورای هماهنگی فعالیت می کنند ، بسیج شده اند تا تبلیغات انتخاباتی به نفع لاریجانی را شروع کنند. وی افزود: تاکنون نتایج نظرسنجی ها به نفع لاریجانی بوده است ، اما اگر این نتایج در پایان کار تغییر کند ، قطعا فرد دیگری از بین 5 نامزد ، به عنوان نامزد نهایی و منتخب شورا انتخاب خواهد شد. غلامرضا مصباحی مقدم ، نماینده مردم تهران گفت : جلسه فراکسیون اصولگرایان مجلس صرفا برای توضیح مراحل کار شورای هماهنگی برگزار شد زیرا برخی از دوستان سوالات و اعتراضاتی درخصوص نحوه بررسی نامزدها داشتند مبنی بر این که آیا شورای هماهنگی مطابق معیارها عمل کرده است یا خیر؛ حسین نجابت ، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز گفت : قرار نبوده در این جلسه نامزد مشخصی تعیین و معرفی شود. آنچه که تاکنون گفته شده این است که نام لاریجانی در صدر فهرست نظرسنجی ها قرار دارد ، اما نامزد قطعی شورای هماهنگی بعد از تعطیلات نوروزی معرفی می شود. محمدرضا میرتاج الدینی ، نماینده مردم تبریز نیز به خبرنگار ما گفت : همچنان معتقدم که اصولگرایان سرانجام به اجماع رسیده و فقط یک نامزد را معرفی خواهند کرد. در جلسه فراکسیون اصولگرایان نیز صرفا مراحل کار و فعالیت شورای هماهنگی بررسی شد. رضا آشتیانی عراقی ، نماینده مردم قم گفت : معمولا اصولگرایان هرازچند وقت برای هماهنگی و بررسی وضعیت انتخاباتی و راههای رسیدن به انتخاب بهتر با یکدیگر جلسه می گذارند. جلسه فراکسیون اکثریت را هم باید در همین راستا ارزیابی کرد.

جبهه پرچالش

تنوع و تعدد نامزدهای انتخاباتی در جبهه دوم خرداد ، وضعیت دیگری را پدید آورده است در این جریان تاکنون نام 8 نامزد انتخاباتی طرح شده است که هر یک با اتکا به جریانها و تشکلهایی مستقل و جدا از یکدیگر ، خود را آماده ورود به صحنه رقابت های انتخاباتی می کنند. اتفاق نظر گروههای 18 گانه دوم خرداد در انتخابات سال 1376 ، اکنون پس از گذشت 8 سال به اختلاف نظری عمیق و رو به تزاید انجامیده است . این اختلاف نظر بیش از همه به دلیل پیوند موزاییکی و وابسته به موقعیت و زمان خاص بوده است . در شرایط و مختصات زمانی خاص نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اهداف و خواسته های این گروهها با هم طلاقی پیدا نمی کند. جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که سهم اصلی درتقسیم قدرت دوران 8 ساله ریاست جمهوری سید محمد خاتمی را از آن خود کرده بودند ، مصطفی معین را به عنوان نامزد خود برگزیده اند و مدعی برتری موقعیت وی نسبت به مهدی کروبی هستند. مهدی کروبی ، متکی به مجمع روحانیون مبارز است و تاکنون حزب همبستگی ، مجمع اسلامی بانوان ، مجمع نیروهای خط امام و جمعیت مستقل ایران اسلامی نیز حمایت خود را از کروبی اعلام کرده اند. حزب کارگزاران سازندگی به طور سنتی ، متمایل به گزینه هاشمی رفسنجایی است . اعضای شورای مرکزی این تشکل این روزها درباره احتمال ورود هاشمی رفسنجانی به صحنه رقابت های انتخاباتی با قاطعیت بیشتری حرف می زنند ، بر این اساس مهمترین رقابت های درون جناحی در جریان دوم خرداد میان 3 محور اصلی مصطفی معین ، مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی خواهد بود. این طیف رقابتی درون گروهی به همین جا ختم نمی شود، محمدرضا عارف به عنوان عضو هیات موسس جبهه مشارکت و عضو این تشکل یکی دیگر از نامزدهای مطرح دوم خرداد است . از محمدرضا عارف به عنوان کسی یاد می شود که می تواند اجماعی نسبی در درون جبهه دوم خرداد ایجاد کند. محسن مهرعلیزاده نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای جبهه مشارکت متکی به آرای ورزشکاران و هنرمندان است . ابراهیم اصغرزاده ، محسن رهامی و اکبر اعلمی نیز از دیگر کاندیداهای جریان دوم خرداد هستند. که در روزهای پایانی سال ، آمادگی خود را برای نامزدی اعلام کرده اند. اکنون تعدد این نامزدها در جبهه دوم خرداد به چالشی تبدیل شده و با توجه به این که هر یک از نامزدهای این جبهه اعلام کرده اند که حاضر نیستند به نفع نامزدهای دیگر کناره گیری کنند ، اجماع را به هدفی دور از دسترس برای این گروهها تبدیل کرده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها