جلسه کنفرانس مطبوعاتی خاتمی ، مثل 2 سال پیش نبود. این بار نشست رئیس جمهوری بوی خداحافظی می داد. با 80 ، 70 خبرنگار و عکاس و فیلمبردار داخلی و خارجی که چند سالی است
کد خبر: ۴۷۰۹۷
برای هم و با مصاحبه شونده شان چهره های آشنایی بوده ، مجال مرور خاطرات مشترکشان را یافته اند. همیشه حاشیه مصاحبه خاتمی شیرین تر است ، حتی اگر دو ساعت و بلکه بیشتر از نشست رسمی او با خبرنگاران گذشته باشد. مصاحبه مثلا تمام شده و خاتمی بلند می شود و ناگهان خبرنگاران او را محاصره می کنند. یک آن ، یکی از خبرنگاران که دختر جوانی است ، به او چیزی می گوید و خاتمی با صدای بلند می گوید: مبارک است و مسوول مربوط را همانجا مخاطب قرار می دهد تا قرار قرائت خطبه عقد برای متقاضی گذاشته شود.«من حالا به آینده امیدوارترم». این جمله را خاتمی با لبخند معروفش در پاسخ به خبرنگار «جام جم» می گوید. سوال این بود: آقای رئیس جمهور ، به نظر شما خاتمی سال 76 با خاتمی امروز که یک سال از 8سال دو دوره ریاست جمهوری اش باقی مانده ، چه تفاوت هایی با هم دارند؛ خاتمی در لابلای مکثهای آمیخته به اندیشناکی اش علاوه بر جمله مزبور اضافه کرد: امروز بیش از گذشته خجالت زده مردم هستم. هم او گفت : دلم غصه دارتر شده و خسته تر از گذشته ام و این گونه پاسخش را تمام کرد: دیگر باید به فکر آخرت باشم . این پرسش و پاسخ همهمه معمول ناشی از محاصره خاتمی در میان پرسشهای خبرنگاران را به سکوت و شاید بتوان گفت به بهت بدل ساخته بود و خبرنگار «جام جم» پرسش دومش را طرح کرد. آقای خاتمی ، اگر با تجربه امروز در سال 76 ، نامزد ریاست جمهوری بودید ، در نحوه تنظیم روابط خود با نهادهای مختلف چه تغییراتی ایجاد می کردید؛ و خاتمی پاسخ داد: به این پرسش سال آینده در همین ایام پاسخ خواهم داد. دولت خاتمی شهریور سال 84 و در ایام هفته دولت باید امور را به رئیس جمهور ششم که خرداد سال 84 انتخاب می شود ، واگذار کند.

حق و اپوزیسیون

خاتمی در برابر پرسشی با موضوع خطقرمزهای رئیس جمهوری گفت : نیامده بودم که جمهوری اسلامی را عوض کنم. خط قرمز من نظام بوده و هست و خواهد بود. یک رئیس جمهور حق ندارد به عنوان اپوزیسیون درون نظام باشد. بخشی از پرسشی که خاتمی به آن پاسخ می داد ، این گونه بود که آمده بودید خط قرمزها را بشکنید تا نام نیکی از شما باقی بماند. خاتمی با اشاره به همین بخش گفت : مهم نیست نام من در تاریخ بماند ، مهم این است که نقش اصلاحی این حرکت برای رسیدن به سرمنزل مقصود تداوم یابد. خاتمی درباره تشکیلات موازی اطلاعاتی که موضوع یک سوال بود، وجود چنین وضعیتی را رد و بر جرم بودن ورود به حریم وزارت اطلاعات تاکید کرد و خبر داد که به طور مفصل در این زمینه با رهبر معظم انقلاب صحبت کرده است.

حق مسلم

خبرنگار شبکه دویچه وله آلمان وقتی در موضع پرسش از خاتمی قرار گرفت ، با خوش وبش رئیس جمهوری با وی به زبان آلمانی نیز مواجه شد. پرسش او در خصوص مسائل پرونده هسته ای ایران بود. خاتمی حق مسلم قانونی اعضای ان.پی.تی از جمله ایران برای برخورداری از فناوری هسته ای و نیز خطرناک بودن گسترش سلاحهای هسته ای را دو مساله مرتبط با پرونده هسته ای ایران دانست و تصریح کرد: خطر اسرائیل که عضو ان.پی.تی نبوده اما به سلاحهای هسته ای دسترسی داشته و درصدد گسترش آن است و همچنین هندوپاکستان که دوست ما بوده اما همان شرایط را دارند ، موضوعی است که بر آن پای می فشاریم و در عین حال بر حق داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای به معنی داشتن سوخت برای کارخانه هایی که در ایران باید با انرژی هسته ای کار کنند نیز بشدت اصرار می ورزیم . ما بیش از این نمی خواهیم و هیچ کشوری نمی تواند این حق را از ما بگیرد و البته حاضریم هر تضمینی برای اطمینان از به کار نبردن سلاحهای هسته ای بدهیم ؛ چراکه در دکترین ما و آموزه های دینی ما سلاح اتمی جایگاهی ندارد.

نقد و براندازی

خاتمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دانشگاه ها و نقش آنها در دوم خرداد به تشریح مفهوم نقد و براندازی پرداخت و گفت : نقد براندازی نیست و براندازی ، نقد نیست.

نظر خاتمی درباره میرحسین موسوی

چند مورد از خاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری و نامزدی مهندس میرحسین موسوی سوال شد. در پاسخهای خاتمی معلوم شد او که عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز است ، تاکنون از مهندس موسوی به طور مستقیم برای حضور در صحنه انتخابات سال آینده دعوت نکرده است . خاتمی از مهندس موسوی به نیکی یاد کرد و در برابر سوالهای مصرانه خبرنگاران در همین زمینه چه در مقطعی که جلسه رسمی بود و چه زمانی که سوالها از خاتمی به شکل حاشیه جلسه درآمده بود ، پاسخ می داد: آقای موسوی خود باید صلاح خود را تشخیص دهد.

نشانه گذار

خاتمی در پاسخ به پرسشی درباره مواضع امریکا نسبت به ایران ، مجموعه مواضع این کشور علیه کشورمان را نادرست دانست و به اعتراف وزیر امورخارجه امریکا مبنی بر این که درباره ایران اشتباه کرده اند ، اشاره کرد اما این موضعگیری را کافی ندانست و تصریح کرد: مواضع امریکا درخصوص ایران همیشه ظالمانه ، مداخله جویانه و تحقیرکننده ملت ایران بوده است.

امریکا تسلیم شد

خاتمی گفت : امریکا با همه ادعاهایش در مقابل تصمیم صلح جویانه یک روحانی بزرگوار اما بی ادعا و البته محبوب در نجف تسلیم شد.

ضررهای یک برنامه

خاتمی دربرابر سوالی درباره تغییرات لایحه برنامه چهارم قرار گرفت . او از مذاکرات جدی و متراکم خود و همکارانش با سران مجلس خبر داد و گفت : ممکن است با یکی دو لایحه تازه ، تغییرات ایجاد شده در برنامه جبران شود و همچنین خبر داد که شورای نگهبان 8 ایراد تازه به مصوبه مجلس هفتم گرفته است .المپیک ، مورد سوال چند خبرنگار در نشست خاتمی با خبرنگاران بود.پاسخ خاتمی به این سوالها مبتنی بر پذیرش ضعف برنامه ریزی و مدیریت در سامانه ورزشی کشور بود و حتی گفت که امیدوار است در المپیک آتن کمتر از سیدنی که 3 مدال طلا و یک نقره برای کشورمان به همراه داشته توفیق نداشته باشیم که اگر چنین شود ، به معنای پس رفت است.

بعد از ریاست جمهوری

خاتمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اش چه خواهد کرد ، گفت : در خصوص عملی کردن گفتگوی تمدنها فعالیت خواهم کرد.

شخصا پیگیری می کنم

مساله بازنشستگی زودتر از موعد روزنامه نگاران ، موضوع سوالی از خاتمی بود. رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش وعده داد شخصا این موضوع را که شامل خبرنگاران ، گزارشگران و دبیران سرویس در رسانه ها خواهد بود ، پیگیری می کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها