ایران با دقت خاصی محاکمه صدام را زیر ذره بین گذاشته و روند آن را پیگیری می کند.
کد خبر: ۴۳۹۴۳

سخنان روز گذشته حمیدرضا آصفی ، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز موید این نظر است که ایران این را حق خود می داند که محاکمه دیکتاتور سابق عراق را با این دقت زیر نظر بگیرد، زیرا صدام به عنوان یک جنایتکار جنگی هزاران نفر از هموطنان ما را به قتل رساند و در شکنجه اسرای ایرانی نیز وسواس خاصی از خود نشان می داد. آصفی دیروز تاکید کرد که ایران آمادگی دارد تا کیفر خواستی علیه صدام ارائه کند و این نکته را به مسوولان عراق منتقل خواهد کرد. آصفی می گوید: اکنون بحث دادگاه مطرح است ، اما بحث غرامت نیز به جای خودش باقی است که باید مطرح شود. تهران معتقد است ، دادگاه صدام باید شفاف و علنی باشد و به همه جنایات و جرایم وی رسیدگی شود. یکی از جنایات صدام ، حمله به ایران است و در این میان قتل بسیاری از شهروندان این مرز و بوم ، استفاده از سلاحهای شیمیایی ، تخریب منازل ، مجروح کردن عده بسیاری از هموطنان از جمله جرایم و جنایات وی به شمار می رود.وی در جمع خبرنگاران گفته است : دستگاه های مختلف در ایران مکلف شده اند که با بررسی های دقیق ، کیفرخواستی را آماده کنند تا به دادگاه ارائه شود و در این میان مدارک و مستنداتی هم به دادگاه داده خواهد شد. در جریان دادگاه صدام ، مساله حمله به ایران مطرح نشده است ، موضوعی که ایران از کنار این مساله نخواهد گذشت ، چنانچه آصفی نیز می گوید: ما در این باره توضیح خواهیم خواست و کاردار ایران نیز مکلف به بررسی جدی این موضوع شده است تا حقی از ایران ضایع نشود. هر چند که آصفی می گوید، قاضی دادگاه اعلام کرده است که به مساله حمله صدام به ایران پرداخته خواهد شد، اما تهران با توجه به مناسباتی که با حکومت موقت عراق دارد، باید فشارهای لازم را برای طرح مسائل جنگ و عواقب آن در دادگاه صدام وارد کند.

کارشناسان ایرانی با امریکایی ها درباره
مساله هسته ای بحث فنی داشته و دارند

آصفی در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی درباره مذاکرات صورت گرفته در زمینه مسائل هسته ای ایران بین کارشناسان ایرانی و کارشناسان امریکایی ، اظهار کرد: در این رابطه میان دو طرف در جلسات متعددی که در اجلاس آژانس برگزار شد، بحث فنی صورت گرفته است و کارشناسان کشورمان مانند زمانی که با سایرین صحبت می کنند ، با طرفهای امریکایی نیز گفتگو داشته و دارند.

پیگیری نکرده ام ، نمی دانم

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آغاز ساخت قطعات سانتریفوژ از چهارشنبه گذشته ، گفت : این موضوع را پیگیری نکرده ام و نمی دانم . وی تاکید کرد: ما درباره مساله هسته ای ایران با اروپاییان در سطوح مختلف در حال مذاکره هستیم و در این عرصه مواضع و گلایه هایمان را گفته ایم و انتظاراتمان را هم بیان کرده ایم.

برای آزادی 4 دیپلمات ایرانی تلاشهایمان ادامه دارد

وی با اشاره به بیست و دومین سالگرد ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان نیز گفت : وزارت امور خارجه ، همچنان به تلاش خود برای تعیین سرنوشت این 4 دیپلمات ادامه می دهد و با مقامات لبنانی و طرفهای دیگر در منطقه هم گفتگوهای متعددی داشته ایم . وی افزود: ستادی نیز برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است تا از تمام کانال های ممکن ، این مساله را دنبال کند. آصفی تاکید کرد: ایران همچنان با دولت لبنان در حال مشورت است و مسوولیت این پرونده را به عهده رژیم صهیونیستی می داند.

مداخله ای در امور داخلی عراق نداشته و نداریم

از سوی دیگر وی خبر حضور اطلاعاتی و کمک مالی ایران به شیعیان را بی اساس توصیف کرد و گفت : ما از ابتدا اعلام کردیم که ثبات و امنیت را خواستاریم ، چون بر ثبات و امنیت ما تاثیر می گذارد. وی افزود: کارهای ایران در عراق بسیار شفاف است و ما هیچ مداخله ای در امور داخلی عراق صورت نداده ایم و در آینده نیز انجام نخواهیم داد. وی تاکید کرد: هدف ما کمک به مردم و دولت عراق در جهت ساختن کشوری مستقل ، آزاد و آباد است ، ضمن این که فعلا اعتقاد نداریم که امریکایی ها رفته اند ، آنها اعلام کرده اند که می مانند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها