واقعیت این است که امتحان برای بعضی کودکان واقعا ترس آور است و آنها را مضطرب و نگران می کند. این کودکان آنقدر مضطرب و هیجان زده می شوند که حتی ممکن است ، هرچه را که خوانده اند هنگام امتحان
کد خبر: ۴۱۸۷۸
فراموش کنند یا این که برای موفقیت در امتحان ، دست به تقلب بزنند.
جمله «لطفا نگاهتون به ورقه خودتون باشه» برای همه ما بسیار آشناست ، زیرا تقریبا همه معلمها موقع امتحان گرفتن آن را می گویند. مطالعات نشان می دهد که بیش از یک سوم دانش آموزان دست کم یک بار در طول دوران تحصیل شان تقلب می کنند.
دلایل متعددی برای تقلب کودکان وجود دارد. کودکان کوچکتر دوست دارند برنده باشند و مهم نیست چگونه ؛ ولی حتی یک بچه 5 ساله نیاز به درستکار بودن را حس می کند و در عمق وجودش دوست دارد چیزی را که می خواهد بدون تقلب به دست آورد.
در مدرسه ، کودک ممکن است از عواقب نمره بد بترسد. وقتی او نمی تواند نمره دلخواه کسب کند، ممکن است نتواند مقابل میل نگاه کردن به ورقه دانش آموز بغل دستی اش مقاومت کند، بویژه در مدرسه هایی که دانش آموزانشان با یکدیگر رقابت درسی می کنند.
گاهی کودکان ، ضعف درسی خود را با تقلب می پوشانند. برخی کودکان هم نه به این دلیل که به تقلب نیاز دارند، بلکه از آنجا که می خواهند به همکلاسی خود این امکان را بدهند که از روی ورقه شان بنویسد به تقلب دست می زنند.
آنچه می خوانید راه حل هایی است که به شما کمک می کند تا برخورد درستی با مساله تقلب فرزند یا دانش آموزتان داشته باشید. اولین اصل این است که راجع به تقلب با فرزند یا شاگردتان صحبت کنید.
این کار به شما کمک می کند دریابید که چرا کودکتان تقلب کرده است و درباره آن بحث باز و آزادی داشته باشید.
در پی علت باشید. وقتی تقلب کودک برملا شده است از او نپرسید که آیا این کار را کرده یا نه؛ با خونسردی سر صحبت را باز کنید. بعضی کودکان در کمال آرامش و با اصرار بسیار زیاد قضیه را انکار می کنند، اما بعضی دیگر براحتی گناهشان را می پذیرند.
در هر صورت مثل یک دشمن با کودک برخورد نکنید. به او زخم زبان نزنید و سرزنش اش نکنید. بکوشید تا دریابد چرا میان همه راهها تقلب را انتخاب کرده است؛
آیا به اندازه کافی درس نخوانده بود؛ آیا احساس می کرده که تحت فشار است تا نمره خیلی خوب کسب کند؛ نارضایتی و ناپسند داشتن خود را بیان کنید. به کودک بفهمانید که تقلب کار درستی نیست. این کار را با خونسردی ولی محکم انجام دهید.
برای کودک توضیح دهید که به چه علت تقلب انتخاب صحیحی نیست و راههای دیگری را به کودک پیشنهاد کنید تا همان نتایج را بدون تقلب به دست آورد. کودک را به درستکاری تشویق کنید.
اهمیت تلاش درستکارانه و صادقانه را در ذهن کودک جا بیندازید. به کودک بفهمانید که در بازی خوب بازی کردن مهمتر از نتیجه بازی است.


تاوان خطا
از آنجا که لازم است کودک پیامدهای رفتارش را دریابد، کاری کنید که به عمل نادرستش اقرار کند و برای آن جریمه شود.
حتی اگر بار اول است که این کار را می کند، قضیه را پراهمیت جلوه دهید و سروصدای زیادی راه بیندازید. درباره این مساله با معلم کودک گفتگو کنید.
شاید لازم باشد تصمیم بگیرید در آن امتحان خاص ، نمره مردودی به او داده و مجبور شود دوباره همان درس را امتحان بدهد تا نشان دهد مطلب را آموخته است.
گاهی موثرترین تنبیه برای تقلبهای مکرر عذرخواهی در حضور جمع یا عذرخواهی از کسی است که از روی ورقه او تقلب شده است.
کودک باید درک کند که باید زمان صرف کند تا دوباره درستکاری را ثابت کند و اعتماد شما، معلم و همکلاس هایش را به دست بیاورد.


استانداردهای واقع بینانه
باید به علتی که کودک را به تقلب واداشته بپردازید. گاهی شرایطی در خانه و مدرسه به گونه ای است که به طور ناخودآگاه انسان را به تقلب وامی دارد.
محیط آکنده از رقابتی که در آن برای گرفتن نمره و برد و باخت تاکید زیادی می شود احتمال انجام تقلب را زیاد می کند. واقع بینانه برخورد کنید.
وقتی انتظارات و توقعات از کودک بیش از حد زیاد می شود احتمال بیشتری دارد که او تقلب کند. گاهی اوقات لازم است پدر و مادرها از معلم بخواهند با کودکشان بیشتر کار کند، بویژه اگر مشکلی در زمینه یادگیری یا مهارت های دیگر وجود دارد.
هم معلم و هم دانش آموز باید بیشتر بر پیشرفت و بهبود وضعیت یادگیری کودک تاکید کنند نه صرفا روی نمرات. برای کودک مفهوم صداقت و درستکاری را توضیح دهید؛ برای مثال ، تفاوت میان رونویسی از روی یک مطلب و خواندن آن و سپس بازنویسی از مضمون و چکیده آن را توضیح دهید.


زمان و برنامه
اگر کودکتان کارهای مدرسه و درس خواندن را نادرست انجام می دهد، سیاست دیگری را به کار گیرید. روش خود را تغییر دهید و پاداشها و همچنین مجازات هایی باید برای تصحیح این وضعیت به کار بگیرید.
برای یک هفته ، برنامه ای تنظیم کنید. سپس از کودک بخواهید نمودار یا جدولی از زمانی که صرف درس خواندن می کند، تهیه کند.
قوانینی مقرر کنید که کودک مقابل کسب امتیاز جایزه بگیرد. درس خواندن را با پیشنهاد جوایز دلخواه کودک مثلا دیدن برنامه های تلویزیون یا گردش ، پرانگیزه تر کنید.


رفتار صادقانه
وقتی همه راه حل ها به نتیجه رسیدند وظیفه شما این است که تلاش کودک در مدرسه را تقویت کنید، او را برای خوب انجام دادن وظایفش تشویق کرده ، در پی فرصتی باشید تا درستکاری او را تحسین کنید.

پروین نظری نژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها