بی شک مقامات واشنگتن رفته رفته متوجه پیامدها و بازتاب های اقدامات حرمت شکنانه نظامیان افسارگسیخته امریکایی در نجف ، کربلا و دیگر شهرهای عراق می شوند و به همین دلیل احتمال می رود پل برمر و جان ابی زید بر اثر رایزنی و مشورت پاره ای از سیاستمداران سکولار عراقی دارای پیوند با کشورهای عربی همسایه عراق ، این خبط بزرگ نظامی چاپ در مرتکب شوند; اشتباهی که به تهییج احساسات مذهبی مسلمانان جهان و بروز تب فراگیر ضد امریکایی در میان جامعه شیعی جهان ، منجر شد.
کد خبر: ۴۱۱۴۰

این سیاستمداران ، مقطع زمانی پیش از واگذاری قدرت به عراقی ها در 30 ژوئن را به عنوان فرصتی استثنایی برای خلع سلاح شیعیان و تضعیف مرجعیت دینی نجف و دامن زدن به یک کشمکش و تفرقه داخلی میان شیعیان از طریق بزرگنمایی مساله مقتدی صدر به شمار آوردند و جان ابی زید ، فرمانده اصلی نیروهای اشغالگر امریکایی را به گسیل سربازانش به نجف و کربلا برانگیختند.
تصور آنان بر این بود که رزمایش نظامی تانکهای امریکایی ، مردم این شهرها را مرعوب کرده ، زمینه تسلیم پذیری و انقیاد مرجعیت دینی نجف فراهم خواهد شد.
از طرفی مواضع نسنجیده جریان صدریون و هیجان زدگی اعضای جوان جیش المهدی ، فرصت را برای خنثی سازی توطئه سیاستمداران سکولار بغدادنشین فراهم کرد و بدین ترتیب با به حرکت درآمدن ماشین جنگی امریکا در شهرهای نجف و کربلا ، نظامیان چکمه پوش امریکایی و انگلیسی ماموریت یافتند رودرروی مردمی قرار گیرند که دهها سال تحت بدترین شرایط اجتماعی و سیاسی و سرکوب و خفقان دوران رژیم صدام قرار داشتند.
تردیدی نیست فرماندهان امریکایی در مخمصه ای لاینحل گرفتار شده اند و تا به حال آرزوی آنان برای دستیابی به یک پیروزی آسان و سریع بر نیروهای جیش المهدی محقق نشده و احتمال می رود این آرزو هیچ گاه محقق نشود.
روشن است که حرمت شکنی و نادیده گرفتن قداست عتبات عالیات و مراقد شریفه ، غلیان احساسات ضدامریکایی را مضاعف ساخته و جبهه های تازه ای را علیه اشغالگران عراق خواهد گشود.
علاوه بر این عدم پایبندی اشغالگران به راه حل های ارائه شده از سوی مرجعیت دینی برای پایان بخشیدن به این کشمکش ، پرده از نیت و انگیزه شان برای منزوی کردن نقش مراجع تقلید نجف و فاصله انداختن میان آنان و توده های عراقی ، برداشت.
در چنین اوضاعی ، اهمیت اعلام همبستگی مسلمانان جهان با توده های عراقی و تحسین و حمایت از مبارزه استقلال طلبانه و طرفداری از مرجعیت دینی نجف و تقبیح اقدامات حرمت شکنانه و غیر انسانی اشغالگران بیگانه ، نمایان می شود.
بی شک مقامات واشنگتن از ایجاد موج سهمگین ضد اشغالگری در عراق و کشورهای همجوار هراسان هستند و از آنجا که افشای اقدامات قرون وسطایی آنان در شکنجه زندانیان عراقی ، قبلا شکاف ژرف در افکار عمومی امریکا ایجاد کرده است ، از این رو با مشکل فراوانی برای تشویق و متقاعد کردن مردم امریکا برای ادامه حمایتشان از حضور استعمارگرانه و اشغالگرانه در سرزمین بین النهرین ، روبه رو هستند.

یوسف غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها