در پی چاپ مطالبی با عناوین «یک آمار ، چند ابهام» و «ابهام در آمار وزارت کشور» در روزنامه مورخ 29/11/82 روابط عمومی وزارت کشور جوابیه ای ارسال کرد.
کد خبر: ۳۷۷۵۸
در این جوابیه تصریح شده است : مبنای مطلب مندرج در روزنامه ، قیاس بین آمار واجدان شرایط رای دادن در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات دومین دوره شوراهاست ؛ اما با توجه به ملاکهای قانونی اصولا قیاس بین این 2 انتخابات غلط و مع الفارق است . در این جوابیه تصریح شده است : مرکز آمار ایران ، مرجع رسمی و قانونی اعلام آمار کشور و از جمله آمار واجدان شرایط رای دادن در انتخابات است . ستاد انتخابات کشور هم به سیاق همه انتخابات گذشته در این دوره از انتخابات حسب اعلام مرکز آمار ایران و مستند به آمار رسمی اعلام شده توسط آن مرکز تعداد واجدان شرایط را بدون احتساب جمعیت شهرستان زلزله زده بم 46میلیون و 351هزار و 32نفر اعلام کرده است . روابط عمومی وزارت کشور می افزاید: معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور قبلا تعداد افرادی را که برای اولین بار در انتخابات مجلس رای می دهند، بیش از 7میلیون نفر اعلام کردند که متاسفانه آن روزنامه با تحریف سخن ایشان مدعی اند وی این تعداد را 7میلیون نفر اعلام کرده است ؛ باید توجه داشت شرط سنی انتخاب کنندگان در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی 16سال تمام بود که با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس حداقل سن رای دهندگان یک سال کاهش یافته و بنابراین ، برخلاف انتخابات مجلس ششم در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی حداقل سن لازم برای انتخاب کنندگان 15سال تمام است . وزارت کشور در این جوابیه با اشاره به این که منظور نویسنده از وجود تناقض فاحش در سخنان معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور روشن نیست ، آورده است : این ادعاهای بی اساس و ابهام آفرینی صرفا در راستای تشویش اذهان عمومی و جوسازی علیه مسوولان اجرایی انتخابات تحلیل می شود.

جام جم : لازم به تذکر است روزنامه جام جم در مطالب تحلیلی خود با مقایسه 3انتخاباتی که سن رای دهی درهمگی آنها 15سال بوده است ، به این نکته اشاره کرده بود که چگونه ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سال 80واجدان شرایط 42میلیون نفر بوده و در عرض کمتر از 2سال این رقم به 5/46 میلیون نفر بالغ شده باشد، درحالی که حداقل یک میلیون نفر از واجدان انتخابات اول در زمره واجدان انتخابات دوم محسوب نمی شوند و این به معنای 5/5میلیون نفر رشد جمعیت رای دهنده در این مدت است ! همچنین در مقایسه انتخابات شوراها و مجلس با همه تفاوت هایی که دارند این پرسش مطرح شده بود که چگونه 40میلیون واجد رای دهی در انتخابات شوراها در کمتر از یکسال به 5/46 میلیون نفر رسیده و مگر ساکنان روستاهای کم جمعیت که در انتخابات شوراها شرکت نمی کنند، جمعا به چند نفر می رسند؛ گرچه کتمان نمی تواند کرد که برخی ، با ارائه آمار غلط سعی داشتند مخرج کسری را که براساس آن میزان مشارکت مردمی محاسبه می شود ، چنان بزرگ کنند که نهایتا درصد مشارکت کمتر جلوه کند ؛ معلوم نیست با توجه به معادلات جهانی چه کسی از این اقدام سود می برد؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها