اگر تا همین چند ماه پیش فقط شاهد تبلیغات وسیع راجع به انواع رژیمهای چاقی و لاغری یا روشهای ترک اعتیاد بودیم ، امروز دیگر باید آگهی هایی که درباره جراحی های زیبایی بینی چاپ
کد خبر: ۳۷۴۵۴
می شود را نیز جزو تبلیغات رایج جراید ایران به شمار بیاوریم.
اگر سابق بر این ، چنین اعمال جراحی را متخصصان جراحی پلاستیک انجام می دادند اکنون تعداد زیادی از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی هم در مطبهای خصوصی بسادگی آب خوردن ، بینی شما را به شکلهای مختلف درمی آورند.
در جامعه شناسی ، اصلی وجود دارد که می گوید وقتی چیزی در جامعه رواج پیدا کرد، رفته رفته حالت همه گیری به خود می گیرد.
اعمال جراحی بینی هم ازجمله همین اپیدمی هایی است که طرفداران زیادی میان جوانان برای خود دست و پا کرده است.


مطمئنا بزرگترین هدفی که سبب می شود اشخاص بشدت به جراحی های زیبایی تمایل داشته باشند، زیبایی است ؛ هرچند براساس یک نظرسنجی معلوم شده بیش از نیمی از افرادی که بینی خود را به دست جراح می سپارند، پس از عمل ، رضایت چندانی از چهره به دست آمده خود ندارند.
شاید ازحدود 10 سال پیش جراحی بینی یا رنیوپلاستی در کشور ما به صورت همه گیر و اپیدمی درآمد. در آن زمان به دلیل محدودیت شرایط موجود، این نوع جراحی تنها در مطبهای خصوصی و با انجام عمل بی حسی موضعی وریدی صورت می گرفت که در این شرایط چون شخص تقریبا هوشیار بود، درد ناشی از برش جراحی را تا حدی حس می کرد و همین سبب می شد تعداد داوطلبان عمل رنیوپلاستی آنقدر زیاد نباشد؛ اما با گذشت زمان و ورود تکنیک های پیشرفته تر به جراحی ، بیهوشی عمومی جای بی حسی موضعی را گرفت.
با این که بیهوشی عمومی از نظر راحتی بیمار و عدم احساس درد توسط وی در طول عمل محاسنی به دنبال داشت که سبب شد طرفداران رنیوپلاستی بشدت افزایش یابد؛ اما عوارضی نظیر خونریزی بیشتر، نیاز به پایین آوردن فشار خون - که در صورت ناآشنایی پزشک به اصول بیهوشی گاهی حتی مرگ به دنبال خواهد آورد - از مسائلی است که موجب شده خیلی از پزشکان هنوز هم از روش بی حسی موضعی به جای بیهوشی عمومی استفاده کنند.
به طور کلی جراحی های بینی را می توان به 2 دسته اصلی تقسیم کرد:
1- جراحی هایی که بنابر دلایلی نظیر انحراف تیغه بینی ، انسداد و گرفتگی آن و همچنین شکستگی ها و آسیب دیدگی ها صورت می گیرد.
2- جراحی های زیبایی بینی که بویژه میان جوانان 25 تا 30 سال رایج است و بیشتر جنبه وسواسی دارد. طبق آمار معلوم شده که خانمها 4 برابر بیشتر از آقایان نسبت به این نوع جراحی ها تمایل دارند که البته در دو سه سال اخیر بر تعداد داوطلبان آقا نیز به حد قابل توجهی افزوده شده است.
مهمترین نکته قابل توجه راجع به جراحی های زیبایی بینی عوارض زیاد آن در مقایسه با دیگر اعمال جراحی است . ازجمله رایج ترین این عوارض خونریزی شدید بینی هنگام عمل یا مدت کوتاهی پس از اتمام جراحی است.
سوراخ شدن تیغه بینی و حتی عوارض شدیدتری نظیر نشت مایع مغزی - نخاعی به دلیل ضربه های وارده به استخوان غربالی جمجمه و نیز مننژیت هم ازجمله عواقب حاد به شمار می روند، البته عواقب مربوط به یک عمل رنیوپلاستی تنها مختص به زمان عمل نیست ، بلکه تعدادی از علایم ، آرام آرام و با گذشت زمان آشکار می شوند، ازجمله گرفتگی بینی که در بسیاری از افراد جراحی شده از خفیف و نامحسوس تا حاد و شدید دیده می شود که شاید نیاز به یک جراحی مجدد را الزامی کند، ملاحظه می شود.
عارضه دیگر تغییر صداست که گاهی به شکل تودماغی حرف زدن شخص ظاهر می شود. بالا رفتن بیش از حد نوک بینی ، پهن شدن ریشه آن و یا تورفتگی پره ها هم از دیگر عوارض رایج است.
در عمل رنیوپلاستی به کارگیری تکنیک صحیح ازجمله مهمترین مسائلی است که پزشک باید آن را مورد توجه قرار دهد؛ به عنوان مثال در افراد بلند قد، نوک بینی نباید بیش از حد بالا برود، چون شخص را بیشتر بلند نشان می دهد و یا بعکس در افراد کوتاه قد، نوک بینی باید قدری سر بالا باشد و یا اگر فرد مراجعه کننده زاویه پیشانی با چانه اش بیش از حد است ، حتما پس از جراحی پلاستیک به علت کوچک بودن چانه با مشکل مواجه خواهد شد.
در صورتی که فرد نوک بینی غضروفی و شل دارد باید برای او احتمال افتادگی یا تورفتگی پره های بینی پس از جراحی را در نظر گرفت.
در افرادی هم که پوست نازکی دارند پس از عمل به دلیل خطرات پوست حتی کوچکترین عیوب مشخص تر و با وضوح بیشتری نسبت به دیگر افراد ملاحظه می شود. در صورتی که یک جراح ، بدون توجه به نکات بالا یک عمل رنیوپلاستی را فقط برای تغییر فرم بینی و بدون توجه به دیگر مسائل انجام دهد، مطمئنا بعدها مشکلات عدیده ای به بار خواهد آمد.
نکته مهم دیگری که تقریبا بیشتر متخصصان جراحی پلاستیک بر آن تکیه می کنند این است که هدف از یک عمل رنیوپلاستی بهترشدن است نه ایده آل شدن ؛ چرا که شانس موفقیت در جراحی بینی همیشه صددرصد نیست.
شاید همین مساله موجب می شود تعدادی از افرادی که بشدت نسبت به زیباترشدن پس از عمل حساسیت دارند با این بهانه که پزشک نتوانسته بینی مورد انتظار آنها را بازسازی کند اقدام به جراحی مجدد کنند که البته در همین جا باید به این گونه افراد گوشزد کرد که در جراحی مجدد به دلیل چسبندگی بافتهای بینی به هم ، شانس موفقیت به مراتب پایین تر از مرحله نخست خواهد شد تا جایی که گاهی حتی جراح باید از غضروف های دیگر نقاط بدن یا استخوان های پیوندی استفاده کند؛ بنابراین بدیهی است که وقتی با یک بار جراحی آنچه مورد نظر فرد است به دست نیاید در مراحل بعدی وضع به مراتب دشوارتر خواهد بود.
درباره جراحی بینی یک مساله جالب توجه دیگر نیز وجود دارد و آن این که در برخی اشخاص نظیر سیاهپوستان به دلیل وجود یک ژن خاص عمل جراحی بینی اغلب به شکست می انجامد و مدت کوتاهی پس از جراحی بینی مجددا به وضعیت قبل و در شرایطی حتی بدتر از قبل بازمی گردد؛ به عنوان مثال مایکل جکسون خواننده مشهور سالهای نه چندان دور امریکا ناچار است هرچند وقت یک بار بینی خود را به دست متخصصان جراحی پلاستیک بسپارد و اتفاقا این مساله مشکلات زیادی نیز برای او به بار آورده که از جمله این مشکلات نیاز وی به مصرف انواع و اقسامی از قرصها و آمپول های سرکوبگر سیستم ایمنی است و البته معلوم نیست که این داروها تا چه زمانی بتوانند وی را زنده نگه دارند.
شکی نیست که تمایل به ایده آل شدن ، یکی از مهمترین مسائل مورد توجه هر انسانی است و در حال حاضر جراحی بینی یکی از ساده ترین راههای ایده آل شدن به شمار می رود، اما توصیه ما به شما این است که اگر مصمم به انجام یک جراحی زیبایی بینی هستید قانون دوم حساب احتمالات را به خاطر آورید که می گوید شانس وقوع یک پیشامد تصادفی باشانس عدم وقوع آن برابر است.
براساس این قانون که اتفاقا کاملا هم تایید شده در یک عمل رنیوپلاستی هم نظیر دیگر اعمال تصادفی تنها یک دوم احتمال موفقیت وجود دارد نه بیشتر و نه کمتر؛ بنابراین اگر اهل خطر کردن هستید می توانید با این استنباط که حتما موفق خواهید بود به کوتاه کردن یا بریدن بینی خود در اولین فرصت ممکن بپردازید؛ اما اگر احساس می کنید آدم خوش شانسی نیستید بهتر است برای همیشه از فکر زیباتر شدن بیرون بیایید، چون هیچ چیز نمی تواند تضمین کند که به طور قطع بعد از عمل رنیوپلاستی به وضعیت آرمانی می رسید.

شادی باباخانی
babakhani@jamejamdaily.net

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها