لارستان ، عنوان کلی ناحیه ای در جنوب استان فارس است ، که به دلیل واقع شدن در پس کرانه خلیج فارس ، اهمیت خاصی دارد. این منطقه به دلیل وضعیت جغرافیایی اش از گذشته های دور،محل زندگی
کد خبر: ۳۶۸۸۶
مردم کشورمان بوده و به همین دلیل ، شناخت لارستان به معنای شناخت زندگی ویژه یک بخش از هویت گسترده کشور ما به شمار می آید.
لارستان به دلیل نزدیکی به خلیج فارس و سواحل آن ، موقعیت تجاری و ترانزیتی بسیار خوبی دارد و از این رو، بیشتر تجارت مردم لارستان با نواحی جنوب هندوستان بخصوص دکن بوده و در تاریخ ، نام بسیاری از بازرگانان لاری ساکن و مقیم هند نیز آمده است.
این بازرگانان از قرن هفتم تا یازدهم هجری قمری قسمت اعظم صادرات اسب و کمان و کالاهای دیگر از خلیج فارس به هندوستان را برعهده داشته اند.
این مردم برای آن که انحصاری بودن فعالیت خود را به مردم منطقه و کشورهای دیگر نشان بدهند، ابتکارات متعددی را مورد توجه قرار می دادند.
از جمله این ابتکارها، ضرب سکه انحصاری و عجیب موسوم به سکه لاری است. این سکه از قرن هشتم تا دهم هجری قمری در لار ضرب شده و در نواحی جنوب ایران و بنادر مختلف خلیج فارس و اقیانوس هند رواج داشته است.
عجیب بودن سکه به سبب شکل آن است که مفتولی از نقره خالص به شکل قلاب از وسط تا شده و 2 طرف آن مهر حکومت حک شده است.
اکثر گردشگران خارجی از جمله هندی ها و پرتغالی ها به این سکه عجیب در سفرنامه خود اشاره کرده اند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد زندگی در لارستان ، وجود درخت کنار است.
بخش عمده ای از پوشش گیاهی لارستان درخت سدر است که در زبان لاری کنار نامیده می شود. کنار درختی همیشه سبز است و میوه آن مصرف خوراکی دارد، این درخت در نزد مردمان جنوب تقدس دارد.
به آن پارچه های سبز و رنگارنگ می بندند و در جوار آن شمع روشن می کنند. از قطع آن خودداری می ورزند. در قدیم اگر نوزادی تا 6 روز مداوم گریه می کرد، برگ کنار را در هاون می کوبیدند و آب آن را به او می خوراندند و معتقد بودند با این عمل ، روح نوزاد آرامش می یابد.
سفره عقد را با برگ کنار تزیین می کنند. چهاردهم آذر هر سال فرزندان برای مادران خود تخم مرغ آب پز تهیه می کنند، که به تخم مرغ تیرماه مشهور است و مادر برای سلامت فرزندانش آن را می خورد.
چنانچه مادر نتواند تخم مرغ ها را بخورد، در ازایش باید به تعداد فرزندانش میوه کنار نارسی بخورد. مردم معتقدند که این عمل موجب سلامت و شادی فرزندان خواهد شد. مردم لارستان برای حفظ آثار تاریخی اهمیت و ارزش فراوانی قائلند.
برفراز کوهی مشرف به شهر قدیم لار معبدی است که مردم آن را قدمگاه می نامند. چاهی که از صخره های سنگی تراشیده شده است ، محل اصلی این معبد است.
مردم محلی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه با پیمودن شیب تند کوه خود را به قدمگاه می رسانند و با روشن کردن شمع و بستن دخیل به راز و نیاز می پردازند.
آنان که آرزویی در دل دارند، خود را بر سر چاه قدمگاه می رسانند و با انداختن قند به داخل آن ، پوششی بر سر می کشند و به تماشای سطح آب می نشینند و معتقدند در صورت برآورده شدن نذرشان ، تحقق آن را در سطح آب چاه مشاهده خواهند کرد. تماشای سطح آب درحالی صورت می پذیرد، که چادری بر سر و صورت فرد کشیده می شود، تا در تاریکی ایجاد شده دید بهتری پیدا کند.
بناها و ساختمان های پیرامون این معبد، متعلق به دوران ساسانی است که این بناها نشانگر قدمت تاریخی این منطقه است.
مردم منطقه به بهانه انجام مراسمی از نمونه مراسم یاد شده از تخریب این آثار تاریخی جلوگیری کرده اند. از جمله ویژگی های زندگی مردم لارستان ، گوناگونی و تنوع شیرینی و تنقلات و غذای این منطقه است.
شیرینی های گوناگون محلی را در فصول مختلف سال و همچنین مناسبت های مذهبی ، زنان و دختران هنرمند، به بهترین شکل تهیه و عرضه می کنند. معروف ترین شیرینی لار که ضمنا سوغاتی اصلی این منطقه محسوب می شود، یک نوع شیرینی حلوایی به نام مسقطی است.
این حلوا همان طور که از نام آن برمی آید، منسوب به مسقط یکی از شهرهای قدیمی عمان است که تجار لارستان در رفت و آمدهای تجاری به مسقط طرز پخت آن را فرا گرفته اند و قریب 150 سال است که این حلوا بهترین سوغاتی و منحصر به فردترین سوغاتی لار محسوب می شود؛ زیرا در سالهای اخیر در شهرهای دیگر جنوب ایران نیز مسقطی تهیه شده ، اما هنوز موفق به ساخت حلوایی به کیفیت حلوای مسقطی لار نشده اند.
این حلوا از شکر، نشاسته ، روغن ، گلاب ، زعفران ، هل ، خلال پسته و بادام ساخته می شود. از مناطق دیدنی و تاریخی لارستان می توان به بازار قیصریه لار، برج تاریخی مادر نادر، منار دانیال یادگار تاریخی ملوک هرمز و باغ نشاط مقر حکومتی قدیمی لارستان اشاره کرد.

حسن محرابی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها