آذربایجان شرقی ، قسمتی از فلات ایران محسوب می شود که بخش قابل توجهی از آن کوهستانی است. ارتفاعاتی مانند سبلان ، سهند، قره داغ ، میشو؛ و بزغوث.
کد خبر: ۳۶۸۲۲
به دلیل وجود شرایط اقلیمی مناسب مانند جلگه ها و رودخانه های پر آبی نظیر، ارس ، آبی چای ، و...
در این منطقه از دوران های تاریخی گذشته مردم متعددی در روستاهای کوهستانی و بعضا شگفت انگیز آن زندگی کرده اند.
روستاهایی مانند روستای سیس در شبستر، شیرابین در آذرشهر، قدمگاه در جنوب آذرشهر و بالاخره روستای جالب و کم نظیر کندوان روستای تاریخی و شگفت انگیز کندوان در 21کیلومتری شهر اسکو و 62 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است.
در دامنه سرسبز سلطان داغی ، روستای کندوان با شیوه معماری مخروطی و کله قندی سر از کوه بیرون آورده است.
تماشای اولیه این روستا نشانگر اراده و خواست انسان است که چگونه به نبرد با صخره های مستحکم رفته و با ایجاد شکاف در دل این سنگهای خارا، بنایی برای زندگی و ارائه حیات خویش فراهم ساخته است.
به اعتقاد برخی مورخان و باستان شناسان ، قدمت این روستا به دوره های پیش از اسلام باز می گردد، اما در قرن هفتم ه.ق همزمان با یورش مغولان به این کشور، روستای کندوان از اهمیت و گستردگی بیشتری برخوردار شده است.
در دل تپه های بلند که ارتفاع بعضی از آنها به 40 متر می رسد، صدها آغل ، انبار و اتاقک حفر شده که بسیار دیدنی اند.
کوچه های کندوان در حقیقت ، شیارهای ناشی از جریان آب جاری است و خانه های سنتی کندوان از جنس سنگهای آتشفشانی لاهار و اینمبرست است که بر اثر مخلوط شدن مواد آتش نشانی سهند با گل و لای حاصل از باران های سیل آسا به وجود آمده و تپه های مخروطی شکل به ارتفاع 40 و بعضا 60 متری را به وجود آورده است.
داخل هرم یا مخروط دو یا سه طبقه برای اسکان ساخته شده که در اصطلاح محلی به این طبقات گیران کران می گویند. خانه های صخره ای ایجاد شده از نوع انگشت شمار این نوع بناهای معماری در جهان و ایران به شمار می آید.
از این رو با برنامه ریزی مناسب می توان نسبت به معرفی این روستای شگفت انگیز اقدام کرد. علاوه بر ویژگی معماری روستای کندوان از مواهب طبیعت زیبا نیز بهره مند است.
در اطراف روستا، دره های سرسبز و رودخانه پرآب کندوان قرار دارد که ترکیب کوه ، دره و رودخانه مناظر زیبا، بکر و شگفت انگیزی فراهم کرده است.
در کنار رودخانه آبهای معدنی گوارایی نیز از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد که از شهرت فراوانی برخوردار است و آن را برای امراض کلیوی بسیار مفید تشخیص داده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها