رئیس جمهوری در پیامی خطاب به چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس گفت : هم اکنون منطقه خلیج فارس پس از چند دهه رویدادهای غمبار و تحولات مبتنی بر آتش و خون ، نیاز به نگرش و رویکردی نو برای درمان تهدیدهای هولناک ، حاد و مزمن دارد.
کد خبر: ۳۶۷۸۳
سیدمحمد خاتمی در بخش دیگری از این پیام آورده است : سیر تحولات و وقایع به وقوع پیوسته در این منطقه به خوبی نشان داده است که زبان خشونت و ایجاد فضای ارعاب و وحشت نه تنها از مشکلات آن نمی کاهد؛ بلکه خود می تواند دور باطل جدیدی از مصایب و مشکلات را ایجاد کند. این پیام می افزاید: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران با توجه به این واقعیت ها، همواره مبتنی بر تامین صلح و امنیت و ایجاد ثبات در منطقه استوار است ، هر چند کشور ما متاسفانه در پاره ای از موارد پاسخ رفتارهای مسوولانه خود را با دشمنی ، تهدید و فشار از سوی بعضی از قدرتها و عوامل منطقه ای آنها گرفته است .پیام فوق تصریح می کند: جمهوری اسلامی ایران با عنایت به مواضع اصولی خود از ابتدای بحران عراق و اشغال آن کشور خواستار رفع تنش ، ایجاد ثبات و امنیت و نیز استقلال و یکپارچگی در این کشور مهم بوده ، لزوم خروج اشغالگران و واگذاری امور به مردم عراق را بهترین شیوه برای پایان دادن به این وضعیت نابسامان مطرح کرده است .

خرازی : ایران بر محاکمه صدام اصرار دارد

از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این همایش گفت : ایران بر محاکمه صدام در قبال جنایاتی که در برابر مردم عراق و کشورهای همسایه مرتکب شده است ، اصرار دارد. سیدکمال خرازی افزود: امیدواریم با گسترش و تثبیت فرآیند تقویت اعتمادسازی ، زمینه حضور نیروهای بیگانه بتدریج از میان برود و سرانجام کشورهای منطقه خود بتوانند به فراهم آوردن ترتیبات موثر منطقه ای برای ایجاد امنیت و آرامش در خلیج فارس بپردازند.

تاکید وزرای خارجه مصر و ایران بر تداوم همکاری ها

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس وزیران گروه دی هشت ، در دیدار همتای مصری خود گفت : همکاری ، تنها گزینه برای رفع تهدیدات و نگرانی های مشترک ، تقویت امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه است . به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ، سیدکمال خرازی افزود: همکاری تهران و قاهره منافع منطقه را تامین می کند. وی با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی به صلح اعتقاد ندارد، ضرورت هوشیاری کشورهای منطقه برای مقابله با توطئه ها و فریبهای این رژیم را مورد تاکید قرار داد، و حمایت های همه جانبه امریکا از شارون را علت اصلی تداوم بحران و پیچیده تر شدن شرایط خاورمیانه دانست . احمد ماهر، وزیر امور خارجه مصر نیز در این دیدار تصریح کرد: ایران و مصر دارای نگرانی ها و امیدواری های مشترک هستند و دیدار روسای جمهوری 2کشور در ژنو، نشانه مثبتی از تمایل 2کشور برای همکاری با یکدیگر است و مصر خواهان تداوم تماسها و آماده ارتباط بیشتر است و نباید متوقف شویم .

الگوهای تعاملی ، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است

دریابان علی شمخانی هم در چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس گفت : جمهوری اسلامی ایران از الگوهای تعاملی حمایت می کند و عامل اصلی تنش و بی ثباتی ها را نیز در روندها و الگوهای یکجانبه گرا می داند. به گزارش خبرگزاری مهر ، او افزود: برای پیشگیری از «چند فرآیندی شدن» ، یک کشور به تنهایی قادر به ایفای نقش نخواهد بود. وزیر دفاع با اشاره به سقوط رژیم بعث در عراق و احتمال وجود عنصر آشوب ساز دیگر در خاورمیانه اظهار کرد: نباید عنصر آشوب ساز دیگری در منطقه خلیج فارس ظهور کند؛ زیرا هم اکنون عنصر آشوب ساز منطقه ای وجود ندارد، ولی نشانه هایی از مداخله گری گسترده خارجی در حال بروز است .

ورود سران کشورهای دی - 8 به تهران

روسای جمهور اندونزی و ترکیه دیروز به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو گروه دی - 8 وارد تهران شدند. به گزارش ایسنا، نخست وزیران مالزی و پاکستان نیز به همین منظور وارد تهران شده اند. اجلاس سران گروه دی - 8 امروز در تهران گشایش می یابد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها