با زیادتر شدن مدلهای دوربین دیجیتال ، انتخاب یک مدل مناسب که مطابق سلیقه ما بوده و کارآمدی مناسب داشته باشد، سخت تر می شود. باتوجه به این که امروزه تقریبا تمام
کد خبر: ۳۶۵۹۰
شرکتهای تولیدکننده وسایل الکترونیکی دست به تولید دوربین دیجیتال نیز زده اند، انتخاب یک دوربین مناسب از میان این همه مدل واقعا سخت است اما شدنی:

انتخاب رزولوشن (وضوح)

دوربین های دیجیتال در تمام اشکال و اندازه ها در بازار یافت می شود و شما گزینه های زیادی برای انتخاب پیش رو دارید.
از لحاظ قیمت دوربین های دیجیتال باتوجه به وضوح شان در دسته های مختلفی جای می گیرند. بنابراین شما باتوجه به بودجه ای که در اختیار دارید، براحتی و سرعت می توانید محدوده وضوح قابل خریدتان را مشخص کنید.
گفتن این جمله که «هرچه وضوح بالاتر باشد، کیفیت بهتر می شود» راحت تر است ، ولی این موضوع همیشه صدق نمی کند. عوامل زیادی وجود دارد که بر کیفیت دوربین دیجیتال تاثیرگذار است.
باتوجه به حداکثر اندازه ای که می خواهید پرینت بگیرید، خرید دوربینی با وضوح بالاتر تنها اتلاف پول و حافظه خواهد بود.
وضوح در درجه نخست حداکثر اندازه پرینتی را که می توانید از عکسهای دوربین تان بگیرید مشخص می کند. به طور کلی ، یک دوربین 2 مگاپیکسلی یک عکس 15*10 سانتی متری خوب با یک پرینتر رنگی معمولی جوهرافشان ایجاد می کند.
از یک دوربین 3 مگاپیکسلی می توان یک پرینت 25*15 سانتی متری گرفت. بنابراین واضح است که اگر فکر می کنید نیازی به گرفتن (یا امکان گرفتن) پرینت هایی بزرگتر از 25*15ندارید، احتمالا نیازی به خرید یک دوربین با وضوح بالا نخواهید داشت.
اگر دوربین را فقط برای ارسال تصاویر روی وب و ایمیل و یا تماشای تصاویر روی رایانه می خواهید، با وضوح پایین تر کارتان راه می افتد.
به هر حال ، در چنین حالتی هم دقیقا معلوم نیست که چه وقت به پرینت یا بزرگنمایی یک عکس نیاز خواهید داشت ، بنابراین بهتر است یک دوربین حداقل 2 مگاپیکسلی بگیرید.

زوم

تولیدکنندگان دوربین های دیجیتال پس از متقاعدکردن شما درخصوص وضوح مگاپیکسلی ، سعی دارند دوربین را براساس میزان زوم دیجیتال آن به شما توصیه کنند. اما خیلی به این حرفها توجه نکنید.
همانند دوربین های اتوماتیک فیلمی ، دوربین های دیجیتال اتوماتیک کنونی بیشتر با لنزهای زوم عرضه می شوند. متاسفانه این دوربین ها دارای زوم دیجیتال نیز هستند که به طور مجازی با بزرگنمایی و برش دیجیتالی تصویر حالتی شبیه زوم با لنز را به صورت مصنوعی ایجاد می کنند.
بیشتر دوربین های دیجیتال مشخصه لنزهایشان را براساس ضریب بزرگنمایی آن بیان می کنند. مثلا عنوان می شود که یک دوربین زوم X3 دارد.
متاسفانه این عدد هیچ چیزی در مورد فاصله کانونی واقعی لنز به شما نمی گوید. برای این که این لنز چقدر باز (واید) یا بسته (لانگ) است ، مجبورید کمی تحقیق کنید.

ویژگی های یک دوربین خوب

از آنجا که معیار نهایی شما برای انتخاب یک دوربین دیجیتال کیفیت آن است ، شما باید مطمئن شوید که استفاده از دوربینی که می خرید راحت است و دارای مشخصات موردنیاز برای گرفتن عکسهای موردنظر شماست.
چون این دوربین ها نیازی به محل نصب فیلم و مکانیسم حرکت فیلم ندارند، از لحاظ شکل ، نسبت به مدلهای فیلمی تنوع بیشتری دارند. بعضی از دوربین های دیجیتال طراحی شان را از دوربین های فیلمی گرفته اند، در حالی که بعضی دیگر با بدنه های دوتکه و منظره یاب متحرک دارای تفاوت زیادی با این دوربین هاهستند.
البته تفاوت طراحی یکی از مزایای دوربین های دیجیتال است و بهترین راه برای انتخاب شکل دوربین رجوع به سلیقه و احساس راحتی با دوربین هنگام در درست گرفتن آن است.
در اینجا چند مورد را ذکر می کنم که هنگام انتخاب طراحی دوربین آنها را مدنظر قرار دهید:

منظره یاب اپتیکی (Optical Viewfinder):

بیشتر دوربین های دیجیتالی همانند دوربین های فیلمی منظره یاب اپتیکی دارند؛ ولی در بیشتر دوربین های دیجیتال منظره یاب اپتیکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
چون بیشتر اطلاعات مربوط به نور و تنظیم ها و 80 تا 90درصد از تصویر واقعی روی مانیتور دوربین نشان داده می شود، شما بیشتر به آن اتکا می کنید.
اما برای شرایطی که نور محیط شدید است و مانیتور LCDدوربین دیده نمی شود و یا باتری دوربین ضعیف شده و مجبورید مانیتور را خاموش کنید، داشتن منظره یاب اپتیکی لازم است.

مانیتور منظره یاب LCD:

کوچکترین دوربین های دیجیتال امروزی نیز دارای یک مانیتور LCD هستند که هم به عنوان منظره یاب و هم برای مرور عکسها مورد استفاده قرار می گیرد.
هنگامی که دنبال یک دوربین دیجیتال می گردید، مطمئن شوید که LCD آن در شرایط نوری مختلف قابل مشاهده باشد و مثلا در نور روز یا زیر نور درخشنده یک لامپ ، رنگ و روی آن نپرد.
مشخصه دیگری که وجود آن برای مانیتور دوربین مفید است ، متحرک بودن و قابل چرخش بودن آن است.

کنترل های جبران نوری (Exposure Compensation):

بیشتر دوربین های امروزی دارای کنترل های ساده جبران نوری هستند که برای تنظیم نور در شرایط عکاسی دشوار ضروری است.
حتی اگر خودتان را به عنوان یک عکاس قبول ندارید، کسب اطلاع و آشنایی با کنترل های جبران نوری ارزش وقت گذاردن را دارد.

ISO قابل تنظیم:

همانند فیلمها که با حساسیت های مختلف نوری عرضه می شوند، در بسیاری از دوربین های دیجیتال هم شما می توانید ISO مجازی آنها را برای افزایش حساسیت دوربین برای عکاسی در نور کم تنظیم کنید.
ISOقابل تنظیم برای شرایطی که فلاش مناسب یا کارآمد نیست ضروری است.

تراز سفیدی (White Balance):

به طور ایده آل دوربین شما باید اجازه تنظیم دستی تراز سفیدی را به شما بدهد. هنگام انتخاب دوربین مطمئن شوید که دوربین حتما تنظیم تراز سفیدی برای نور خورشید، لامپ و فلاش را داشته باشد.

حافظه و باتری:

بیشتر دوربین های دیجیتال امروزی از یکی از سه نوع حافظه معروف CF، SM یا MS استفاده می کنند. هیچکدام از این انواع برتری محسوسی نسبت به دیگری ندارد و نمی تواند مبنای انتخاب باشد؛ ولی باید انتظار داشته باشید که دوربین شما یک حافظه کوچک به همراه داشته باشد.
دوربین های دیجیتال یا از باتری شارژی و شارژر مخصوص همراه دوربین یا از باتری های اندازه AA غیرشارژی استفاده می کنند. اگر دوربین موردنظر شما از باتری های AAاستفاده می کند، حتما خرید یکدست باتری قابل شارژ NiMH و شارژر را در برنامه خریدتان قرار دهید.
چون به علت مصرف بالای دوربین های دیجیتال بدون استفاده از باتری های شارژی با ظرفیت بالا حتما ورشکست می شوید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها