دانشمندان برای مدتها علاقه مند به یافتن شیوه هایی برای بازیافت مواد مصرف شده و زباله بوده اند، که از جمله این شیوه ها تبدیل زباله به انرژی برق است.
کد خبر: ۳۴۵۵۰
اکنون یک تیم تحقیقاتی دانشگاه ماساچوست ، باکتری جدیدی کشف کرده اند، که می تواند چنین انتظاری را برآورده کند و نوع جدیدی از باتری را به کار بیندازد.
درک لولی ، میکروبیولوژیست محیطی که رهبری تیم تحقیق را بر عهده دارد، می گوید: در موقعیت فعلی ما یک لامپ خیلی کوچک و یا یک ماشین حساب را می توانیم به این صورت به کار بیندازیم.
نام این باکتری مفید، رودو فراکس فریردوسنس است که از ساکروز، فروکتوز و گلوکوز به عنوان منابع تغذیه خود استفاده می کند. تا زمانی که منبع غذایی این باکتری تامین باشد، به کار ادامه می دهد.
لولی این باکتری را در رسوبات اطراف یک آبگیر در ویرجینیا یافت و آن را به آزمایشگاهش آورد و یک باتری ساده دوتکه به وجود آورد.
لولی دراین باره می گوید: شیوه عملکرد این باتری بسیار ساده است. شکر را با آب مخلوط می کنیم و بعد یک الکترود را داخل آن قرار می دهیم و این باکتری ها را به آن اضافه می کنیم.
باکتری ها به الکترودها می چسبند و با تغذیه از این شکر رشد می کنند. همراه با رشد آنها از این شکر به عنوان سوخت مصرف می کنند و الکترون ها را روی سطح الکترودها منتقل می کنند و برق تولید می شود. عملکرد این باکتری ها لولی و تیم او را متعجب کرده است.
وی می افزاید: این واقعیت که این باکتری ها می توانند چنین عملکردی داشته باشند، عجیب و دور از انتظار است. این باکتری ها برای تولید برق باید الکترون ها را به خارج از سلولشان انتقال دهند و این چیزی است که کمتر موجود زنده ای قادر به انجام آن است.
این باکتری ها به گروهی از باکتری های تازه کشف شده به نام آهن تنفس کنندگان تعلق دارند. دلیل این نامگذاری استفاده آنها از آهن برای تنفس است.
آنها همان طور که انسان برای سوزاندن غذا از اکسیژن استفاده می کند، از آهن برای کسب انرژی متابولیک استفاده می کنند.
بسیاری از گروه های تحقیقاتی به دنبال ساخت باکتری های کاربردی بوده اند که انرژی آن از باکتری ها تامین شود؛ اما این تلاشها به دلیل پاسخهای نه چندان مطلوب در آزمایش ها و نیاز به ترکیبات سمی اضافی برای به فعالیت واداشتن باکتری ها کمتر به نتیجه رسیده بود.
لولی با رضایت از این تجربه می گوید: در روند کار ما نیاز به اضافه کردن مواد سمی به منظور کمک به الکترون ها برای انتقال از باکتری ها به الکترود نیازی نیست.
این یک راه حل عملی و امکانپذیر دیگر برای تولید انرژی از منابع سوخت آلترناتیو است ، ولی هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و فکر می کنم باید در نظر بگیریم که ما فقط فرم کلی کار را به اثبات رسانده ایم و قطعا عملیات مهندسی فراوانی برای پیشبرد این شیوه و استفاده تجاری از آن مورد نیاز است ولی این خیلی جالب است که شما می توانید به این شکل از یک باکتری برای مصارف عملی استفاده کنید.
لولی امیدوار است که روزی بتوان از این باتری باکتریال استفاده های متعدد کرد؛ ازجمله تامین قدرت سنسورها در مکانهای دورافتاده ای که تعویض باتری های معمولی در آنجا مشکل است و یا در وسایل خانگی و برای مثال استفاده از چمن به عنوان مولد نیرو برای چمن زن برقی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها