بدون شک متال گیر یکی از بهترین بازیهای کنسول برای پلی استیشن است. متال گیر سال 2000 به وسیله هیدئو کوجیو (Hideo kojima) ساخته و سال 2001به عنوان بهترین بازی انتخاب شد.
کد خبر: ۳۴۴۵۶
ویژگی های این بازی در بیشتر بازیهای پلی استیشن دیده نمی شود.
متال گیر یک بازی اکشن است ولی در آن سعی شده خشونت این نوع بازیها به کمترین حد برسد، به همین دلیل در تمام مدت بازی ، شخصیت آن یک سلاح بی هوش کننده دارد و همچنین اگر تعداد کمتری از سربازان دشمن کشته شوند، امتیاز محسوب می شود.
قوت این بازی فقط به خاطر بالا بودن گرافیک نیست ، بلکه داستان ، شکل و قابلیت های آن هم تا حدود زیادی متفاوت است.
در متال گیر هر کاری ممکن است. می توان سرباز دشمن را گروگان گرفت و از او مهمات و کمکهای اولیه به دست آورد. در بعضی قسمتها ممکن است سرباز در حال گوش کردن موسیقی باشد که دراین صورت دیگر صدایی را نمی شنود. می بینید که سربازهای این بازی واقعا احساساتی هستند. همچنین سربازان در این بازی می توانند به لوله های بخار شلیک کنند(در هر زاویه ای) و لامپها را بشکنند تا محیط تاریک و مناسب عملیات نفوذی شود.
ویژگی جالب این بازی گشت زدن سربازها است ؛ البته آنها حتی در حد یک رفت و برگشت هم حرکت تکراری انجام نمی دهند، بلکه خسته می شوند، خمیازه می کشند، با هم صحبت و یا نرمش می کنند، همچنین هنگام تیراندازی اگر به هر قسمت از بدن سربازها شلیک شود عکس العمل آنها متفاوت است ، مثلا ممکن است از یک نوع مسکن استفاده کنند و با دوربین محل شلیک گلوله را بررسی کرده ، سپس وضعیت خود را به پایگاه اطلاع بدهند.
در این بازی برای جلوگیری از خستگی و یکنواختی ، در زمانهای معین بعضی از قسمتهای بازی ، ادامه آن به صورت فیلم دیده می شود.
این فیلمها چند ویژگی دارند، اول این که گرافیک تصویری آنها با گرافیک بازی تفاوت چندانی ندارد تا روند تصویری بازی یکنواخت باشد و دوم این که دوربین و زاویه حرکت آن به زیبایی طراحی شده و این امکان هم وجود دارد که در همان زاویه در حین حرکت ، دوربین روی یک بازیکن زوم شود، شخصیت ها دقیق و کارآمد طراحی شده اند و تضادهایی با یکدیگر دارند که زیبایی بازی را بیشتر کرده است.
همچنین شخصیت اصلی بازی در بخش دوم تغییر می کند و اسنیک (کماندوی استثنایی) به عنوان مکمل و کمک جک (شخصیت دوم ) ظاهر می شود.
گرافیک متال گیر، تا حدود زیادی موفق است ، طوری که در صحنه تمام اشیائ با جزییات کامل و شبیه شکل طبیعی و واقعی آنها دیده می شوند؛ همچنین می توانیم در صفحه بازی اثرگذار باشیم ، ظرفها را بشکنیم تا غذا و نوشیدنی دشمن را نابود، به هر چیز شلیک و با زاویه های دید مختلف به این ور و آن ور نگاه کنیم.
زاویه دوربین در این بازی به 3 شکل دیده می شود. اول دوربین اصلی بازی است که در آن اسنیک به طور کامل دیده می شود و حرکت و محل این دوربین نسبت به صحنه بازی متغیر است . دوم زاویه دید اول شخص است که با این زاویه می توان به همه جا نگاه کرد.
سومین زاویه وقتی ایجاد می شود که اسنیک به دیوار یا جای دیگری تکیه کند. در این زاویه می شود منطقه را برای بررسی زیر نظر گرفت.
ویژگی دیگر دوربین این بازی ، اثر آن بر چشم اسنیک است ، طوری که وقتی اسنیک از محیط زیر آب به سطح می آید، قطرات آب روی شیشه دوربین مشخص است و اگر از محیط بالا وارد عرشه کشتی شود تا چند ثانیه تصویر او کمی مه آلود و کم نور به نظر می رسد.
در متال گیر، بخشها و امکانات زیادی در اختیار بازیکن است که به دو قسمت سلاحها و تجهیزات تقسیم شده اند. در قسمت تجهیزات به چند وسیله می شود اشاره کرد که دوربین عکاسی یکی از آنهاست.
با این دوربین از هر نقطه بازی می شود عکس یادگاری با کیفیت مناسب گرفت و بعد آن را نامگذاری کرد یا رنگ آن را تغییر داد؛ همچنین عینکهای مادون قرمز و دید بخشهای مختلف بازی پیدا می شود. 2 قسمت جالب دیگر بانداژ برای بند آوردن خونریزی است.
گاهی حتی موقع تیراندازی با تفنگ دوربین دار، دست اسنیک می لرزد و صدای قلب او شنیده می شود. در این موقع از یک قرص ترکیبی برای آرامش اعصاب استفاده می کنیم و یا اگر به مدت طولانی در محیط سرد و بارانی بایسیتم یا به عبارت بستر اسنیک بایستد، حتما سرما می خورد. در این موقع هم باید از دارو استفاده کنیم.
یکی دیگر از بخشها کارتن است ، که برای مخفی شدن در منطقه های انبار استفاده می شود، ولی نباید جلوی دید دشمن با آن حرکت کرد، زیرا اگر یکی از سربازان مشکوک شود، کارتن را برمی دارد و اسنیک شناسایی می شود، در اینجا می توانیم به بی سیم سرباز شلیک کنیم تا زمان برای فرار داشته باشیم و او مجبور می شود خود را به سرباز دیگری برساند و با بی سیم او، گروه ضربت را مطلع کند؛ در این زمان وضعیت رادار قرمز می شود و دیگر نمی توان محل درها پله ها و سربازهای دشمن (مرده یا زنده) را زیرنظر داشت.
وسیله ارتباطی اسنیک هم قابل توجه است ؛ یک میکرو بی سیم است که در آن 8 موج دیده می شود و می توان از هر شخصیت کمک گرفت و برای save بازی هم با یکی از این شخصیت ها تماس می گیریم.
اگر بازی را با بهترین حالتها یعنی گرفتن پلاک شناسایی تمام سربازان تمام کنیم پس از 2 دور، 2 بخش لباس استتار از دید دشمن و دستمال بی نهایت شدن مهمات را دریافت می کنیم ؛ همچنین حالت بسیار سخت (extream) باز می شود.

محمد مظاهری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها