با راه اندازی دادگاه های کیفری استان ، قوه قضاییه گامی دیگر در توسعه قضایی برداشت.قاضی سراج ، رئیس دادگاه های کیفری استان تهران در گفتگو با «جام جم»
کد خبر: ۳۳۱۸۶
هدف از راه اندازی دادگاه های کیفری را گسترش کمی و کیفی محاکم دانست و گفت : یکی از مهمترین دغدغه های سیستم قضایی ، توجه به عدالت است و احیای دادسرا و دادگاه کیفری تا حدی رجعت به نقطه ای است که در سال 73 در آن قرار داشته ایم ، ولی در حال حاضر با تغییرات کمی و کیفی در قوانین سابق ، موضوع حیاتی و مهم تلقی می شود.
صلاحیت دادگاه های کیفری
رئیس دادگاه های کیفری افزود: دادگاه های کیفری استان دارای 3 نوع صلاحیت است ؛ یکی صلاحیت محلی ، دیگری صلاحیت ذاتی و سوم صلاحیت عام و کشوری . طبق تبصره الحاقی در تاریخ 28/7/81 که به ماده 4 باز می گردد، رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص ، اعدام و یا حبس ابد است و همچنین رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه های کیفری استان به عمل خواهد آمد.دادگاه های کیفری استان همچنین وظیفه رسیدگی به کلیه اتهامات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ، شورای نگهبان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، وزیران و معاونان آنها و معاونان و مشاوران روسای 3قوه ، سفرا ، دادستان ، رئیس دیوان محاسبات ،دارندگان پایه های قضایی ، استانداران ، فرمانداران و جرایم عمومی افسران نظامی و انتظامی از درجه سرتیپ و بالاتر را به عهده خواهند داشت .

حضور هیات منصفه

قاضی سراج خاطرنشان کرد: طبق قانون جدید، قضات دادگاه های کیفری استان تقریبا دارای بالاترین سوابق قضایی هستند و همه مراحل و سمتهای قضایی را طی کرده اند. لذا به موجب تبصره یک الحاقی از ماده 20 قانون جدید ، به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص نفس ، اعدام ، رجم و یا حبس ابد باشد، از 5نفر متشکل از یک رئیس و 4 مستشار و برای رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی از 3 قاضی متشکل از یک رئیس و 2 مستشار استفاده می شود. رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با حضور 3 قاضی و 21 نفر از اعضای هیات منصفه انجام می شود که این قبیل رسیدگی از نظر آزادی قلم و بیان در دنیا بی نظیر است و نکته مهم در قانون مطبوعات ما این است ، در زمانی که هیات منصفه متهم را بی گناه تشخیص دهد، دادگاه مکلف به تبعیت از نظر هیات منصفه است ؛ ولی در مواقعی که هیات منصفه مدیرمسوول نشریه ای را مجرم تشخیص دهد ، اگر بر دادگاه ثابت شود ، یا دادگاه به این علم برسد که متهم بی گناه است ، دادرسان می توانند برخلاف رای هیات منصفه رای برائت مدیرمسوول را صادر کنند. سراج گفت : این موضوع بیانگر استقلال رای ، شهامت قضایی ، بلوغ سیاسی و توسعه قضایی است که از سوی آیت الله شاهرودی به آن اشاره شده است .

قوانین حقوقی بین المللی

رئیس دادگاه های کیفری استان تصریح کرد: قانون جدید در دادگاه های کیفری استان ، با سیستم های حقوقی دنیا مطابقت دارد و دادخواهی مردم و احقاق حقوق آنها، از موضوعاتی است که ما با جدیت و قاطعیت پیگیر آن هستیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها