خیلی از کارشناسان معتقدند خاستگاه اولیه سیگار و به طور کلی دخانیات ، ینگه دنیا بوده است. شاید به همین خاطر بوده که همیشه مشهورترین و پرفروش ترین کارخانه های سیگارسازی کارخانه های امریکایی بوده اند.
کد خبر: ۳۲۹۵۷
بتازگی لس آنجلس تایمز از روزنامه های معتبر چاپ امریکا در گزارشی آورده سیگارهای بدلی که با نشان کارخانه های سیگارسازی امریکا در جهان توزیع می شوند، هر ساله دهها میلیارد دلار به این کارخانه ها زیان وارد می کند و در این میان دولت امریکا در سال گذشته 30میلیارد دلار مالیات از دست داده است.
سیگارهای بدلی که طبق گزارش لس آنجلس تایمز در 70کشور و بخصوص چین، پاراگوئه و کشورهای شبه جزیره بالکان تولید می شوند، از نظر طعم و بسته بندی کوچکترین تفاوتی با سیگارهای اصل مانند مارلبرو، وینستون و نسبون هم ندارند.
جالب تر این که هر روز مقدار زیادی از این سیگارها با کشتی های باری در کانتینرهای اسباب بازی وارد امریکا می شوند. با وجود مبارزه ای که دولت امریکا در ظاهر با تبلیغ سیگار و استعمال آن انجام می دهد، این کشور هنوز بیش از 40 میلیون نفر سیگاری دارد، به عبارت دیگر تقریبا از هر 4 بزرگسال امریکایی، یک نفر دودی است.
واضح است که اگر دولت ایالات متحده می خواست با سیگار مبارزه کند، وضع چنین نبود و این مساله با نگاهی به سود کلانی که دولت این کشور از محل مالیات کارخانه های سیگارسازی به جیب می زند، اصلا عجیب نیست.
البته نباید فراموش کرد مبلغی که شاید چندبرابر میزان مالیات اعلام شده است ، در پشت پرده سیاست های امریکا رد و بدل می شود و درست مانند کارخانه های نوشابه سازی کوکا و پپسی ، هر کدام از کارخانه های سیگارسازی امریکا هم به یکی از احزاب عمده دمکرات و جمهوریخواه گرایش دارد و در هنگام انتخابات ریاست جمهوری با حمایت از یک نامزد، سعی می کنند سیاست هایی اجرا شوند که در جهت منافع اقتصادی آنان است.
پس بیهوده نیست دولت امریکا از تولید سیگارهایی بدلی نگران است و قصد دارد بزودی سیاست های جدی تری برای مبارزه با سیگار البته فقط از نوع بدلی آن در پیش بگیرد. اما ماجرا وقتی جالبتر می شود که بخوانیم لس آنجلس تایمز در پایان گزارش خود احتمال داده این سیگارهای بدلی هم توسط شرکتهای اصلی تولید می شوند؛ اما آنان سعی می کنند برای فرار از مالیات و شاید برای خرج کردن مالیات خود در جایی که دوست ندارند، مردم دنیا خبر داشته باشند.
ارتباط با شرکتهایی را که به تولید سیگار بدلی متهم می شوند انکار می کنند. البته گزارشگر این روزنامه نتیجه گیری چندان عجیبی هم نکرده است.
اگر واقعا شرکتهای چینی و پاراگوئه ای می توانند سیگارهایی تولید کنند که از سیگارهای مرغوب و پرطرفدار مو نزند، چرا آنها را به نام شرکتهای امریکایی وارد بازار می کنند؛!
هر چند آدمی که اینقدر احمق است که با وجود ضررهای بسیاری که در دود سیگار وجود دارد، همچنان سیگار می کشد، به نظر نمی رسد بتواند تشخیص بدهد اگر می خواهد سیگار بکشد می تواند کمی هم تنوع به خرج دهد و ترجیح می دهد همان مارکی را که می شناسد استفاده کند. تولید سیگارهای بدلی برای این قبیل آدمها وجدان انسان را چندان آزار نمی دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها