جام جم آنلاین - براساس تازه ترین گزارش موسسه انگلیسی «مرکز تحقیقات بازارهای جهان» کلمبیا بالاترین احتمال خطر حملات تروریستی را در جهان دارد.
کد خبر: ۲۸۰۵۱

این گزارش از نظر مردم کلمبیا ، مخصوصا «آلوار اوریبه» ، رئیس جمهوری این کشور اصلا عجیب نیست زیرا چریکهای دست چینی در سال 1983 پدرش را کشتند ، اوت گذشته در حالی که اوریبه مراسم تحلیف را به جای می آورد به کاخ ریاست جمهوری خمپاره شلیک کردند.
هفته گذشته نخستین سالگرد رسیدن او به ریاست جمهوری را با انفجار مجموعه ای از اتومبیل های بمب گذاری شده که حداقل 8 نفر را کشت گرامی ! داشتند و روز 17 اوت کوشیدند هلیکوپتر رئیس جمهوری را سرنگون کنند علاوه براین در مناقشات داخلی این کشور که ریشه در قاچاق مواد مخدر دارد دهها هزار نفر کشته و حدود 2 میلیون نفر آواره شده اند.

کلمبیا بزرگترین تولیدکننده کوکا - که از برگهای آن کوکایین گرفته می شود - و از کشت کاران اصلی خشخاش برای تولید تریاک و هرویین در جهان است.
امریکا برای کمک به دولت کلمبیا در مبارزه با تجارت مواد مخدر و شورشیان دست چپی و شبه نظامیان دست راستی آن که زندگی آنان از تجارت مواد مخدر تامین می شود از سال 2000 حدود 5/2 میلیارد دلار بصورت کمک ، تجهیزات و هزینه آموزش پرداخت کرده است .
دونالد رامسفلد ، وزیر دفاع امریکا برای مشاهده حاصل کار به کلمبیا رفت پیشرفت هایی حاصل شده است : دولت با کمک هواپیماهای مخصوصی که از امریکا فرستاده شده بسیاری از مزارع کاشت کوکا را منهدم کرده است به طوری که کشت کوکا نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است .
اوریبه به دنبال ناکامی «آندرس پاسترانا» ، رئیس جمهوری قبلی ، به مبارزه با چریکها شدت بخشیده به طوری که نیروهای دولتی بعضی از مناطق را که سالها در تصرف شورشیان بوده باز پس گرفته اند.
به نظر می رسد نسبت آدم ربایی و قتل نیز رو به کاهش است.
رامسفلد ضمن استقبال از اقدامات اوریبه گفت : به عقیده او آخرین گروه شورشی بزرگ موجود یعنی نیروی 17 هزار نفری موسوم به نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) در جذب نیرو دچار مشکل شده است .
وی افزود: امریکا اجرای برنامه قبلی خود را از سر می گیرد که براساس آن اطلاعات جاسوسی و تجهیزات خود را برای کمک به کلمبیا برای ردیابی و در صورت لزوم فرود آوردن هواپیماهای مظنون به حمل مواد مخدر در اختیار این کشور می گذارد.
اجرای این برنامه در سال 2001 پس از این که نیروی هوایی پرو در ماموریتی مشابه تصادفا به هواپیمایی شلیک کرد که حامل دو امریکایی بود ، متوقف شد.

از سرگیری این پروازها بارها به دلیل دشواری در زمینه انجام تدابیری به منظور اجتناب از تکرار تیراندازی های تصادفی مشابه به تاخیر افتاده است .
علاوه بر کمک هایی که از امریکا می آید ، اوریبه برای تامین هزینه های ماموران اضافی پلیس و ارتش مالیات های جدیدی وضع کرده است.
دولت او تاکنون 26 هزار مامور پلیس جدید و «کشاورز - سرباز» نیمه وقت تربیت کرده است.
دولت کلمبیا همچنین در نظر دارد در تقریبا 200 شهر کوچک که تاکنون فاقد نیروی پلیس بوده پادگان هایی ایجاد کند.
یک گردان جدید ارتش که توسط امریکا تعلیم دیده بزودی نگهبانی از خط لوله نفتی اصلی کلمبیا را در مقابل حملات خرابکارانه متعدد شورشیان به عهده خواهد گرفت.
[برخلاف مطلب رپرتاژگونه اکونومیست در ستایش از کمک ها و اقدامات امریکا ، بسیاری از آگاهان سیاسی معتقدند که هدف اصلی امریکا نابود کردن چریک های دست چپی و تسلط کامل بر کلمبیا است نه کمک به مردم این کشور برای رها شدن از شر قاچاقچیان مواد مخدر].
شدت عمل اوریبه در مقابله با شورشیان باعث محبوبیت او شده است .

ظاهرا یک نظرخواهی موسسه گالوپ در ماه گذشته نشان داد که اقدامات او مورد تایید 70 درصد مردم کشورش است.
در ماه مه که شورشیان 10 مقام دولتی را به گروگان گرفته بودند و در درگیری بین شورشیان و نیروهای دولتی برای آزادی آنان همگی آنها توسط شورشیان کشته شدند ، مردم رئیس جمهوری را سرزنش نکردند.
دولت گرچه درحال حاضر هر تلاشی را در زمینه شروع گفتگوهای صلح با فارک کنار نهاده ، ماه گذشته موافقت کرد با «نیروهای متحد دفاع از خود کلمبیا» برای صلح مذاکره کند.
این گروه شبه نظامی 13 هزار نفری دست راستی در دهه 1980 باحمایت زمینداران بزرگ برای حفاظت از آنان در مقابل حملات شورشیان دست چپی - کاری که دولت حاضر نبود انجام دهد - تشکیل شد اما این گروه نیز به صف قاچاق مواد مخدر پیوسته و افرادی را که مظنون به همکاری با دشمنان آن هستند بیرحمانه مجازات می کند.
اگر دولت بتواند این گروه را خلع سلاح کند ، ضمن این که از شدت خشونت در کشور بشدت کاسته خواهد شد ، راه برای حل مسالمت آمیز اختلافات با فارک و «ارتش آزادی بخش ملی» ، دیگر گروه دست چپی عمده ، هموار خواهد شد اما شبه نظامیان دست راستی دچار چنددستگی هستند و بعضی از آنها هنوز به مذاکرات خلع سلاح نپیوسته اند.
بعضی از سران این شبه نظامیان دست راستی به اتهام قاچاق مواد مخدر و عده ای دیگر به علت ارتکاب جنایت علیه بشریت از طرف امریکا تحت تعقیب هستند.
«فرناندو لوندونو» ، وزیر کشور و دادگستری کلمبیا اخیرا ادعا کرد که تا سال آینده کشور او دیگر از صادرکنندگان اصلی مواد مخدر نخواهد بود.
ژنرال جیمز هیل ، «رئیس فرماندهی جنوبی امریکا» نیز چندی پیش گفت اوریبه در مبارزه با قاچاقچیان و چریکها به موفقیت های بزرگی دست یافته است اما خود اوریبه محتاطتر است و می گوید که وزیرش در پیش بینی خاتمه دادن سریع به تجارت قاچاق «بسیار خوش بین» است.
دلایل فراوانی برای عدم پذیرش احتمال یک پیروزی سریع وجود دارد.
اگر چه فارک در بعضی مناطق مهار شده ، ارتش هنوز نتوانسته هیچ یک از رهبران اصلی آن را دستگیر کند.
اوریبه پس از بمب گذاری های همزمان با سالگرد ریاست جمهوری خود ، به ژنرال هایش دستور داد در مبارزه با چریکها نتایج بهتری بگیرند یا کناره گیری کنند.
وقتی که نیروهای دولتی در توحش و فساد حد و مرزی نمی شناسند کسانی که در نواحی تحت کنترل شورشیان دست چپی و شبه نظامیان دست راستی زندگی می کنند حاضر نیستند از حمایت از آنان دست برداشته و از تلاش های اوریبه برای ریشه کن کردن آنان پشتیبانی کنند.
هفته گذشته معلوم شد که دو مامور پلیس 140 هزار دلار از قاچاقچیان رشوه گرفته بودند تا خبرچین هایی را که با امریکایی ها همکاری می کنند معرفی کنند.
مشکل بزرگ دیگر یافتن کاری است که جای کوکا را به عنوان یک منبع درآمد برای حدود 600 هزار کلمبیایی شاغل در امر قاچاق بگیرد.
در حالی که مقررات سخت برای ریشه کن کردن کاشتن کوکا تاثیر کوتاه مدتی در کلمبیا داشته است ، شواهدی در دست است که کار قاچاق کوکا در بولیوی و پرو رونق گرفته است.
در واقع این مبارزات به سرکردگی امریکا در دهه 1990 برای ریشه کن کردن کاشت کوکا در این دو کشور بود که باعث رونق آن در کشور همسایه شان کلمبیا شد.
اوریبه با اتکا به حمایت مردم می کوشد برای دست یافتن به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دست به اصلاحاتی در ساختار اقتصادی و اداری کشور بزند.
اما کلمبیا اگر بخواهد سرانجام از 40 سال مناقشه و وابستگی به مواد مخدر رها شود سالها به کمک فراوان از خارج نیاز خواهد داشت علاوه بر کمک بیشتر ، تجارت به مراتب آزادتر لازم است.
در شرایطی که کلمبیا به کمکهای امریکا بشدت نیازمند است دولت بوش ممکن است مجبور به قطع آن شود.
علت این امر آن است که کلمبیا تاکنون حاضر نشده است به نظامیان امریکایی در برابر احتمال محاکمه آنان در دادگاه جنایی بین المللی مصونیت بدهد و به همین دلیل از جمله کشورهایی است که براساس قوانین امریکا از دریافت کمک نظامی از واشنگتن محروم هستند.

منبع : اکونومیست
مترجم : علی ایثاری کسمایی



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها