کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت بر این باورند که افت تحصیلی یکی از معضلات بزرگ آموزشی در ایران است که هر ساله سبب هدر رفتن بخش بزرگی از سرمایه های مادی و معنوی کشور می شود.
کد خبر: ۲۷۹۳۸
براساس تعریف کارشناسان ، افت تحصیلی به درصدی از دانش آموزان در یک دوره آموزشی گفته می شود که مردود شده یا ترک تحصیل کرده اند. به اعتقاد آنها ، مطابقت نداشتن سطح علمی کتابها با سطح معلومات دانش پژوهان و مطابقت با معلومات امروزی ، اثرات سوء وسایل ارتباط جمعی ، اختلافات خانوادگی ، رسیدگی نکردن به شرایط روحی دانش آموزان و طرز رفتار معلمان ازجمله علل افت تحصیلی قلمداد می شود. یکی از کارشناسان عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید: افت انگیزش های حرفه ای در معلمان آموزش و پرورش با افت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مستقیمی دارد و به عنوان مهمترین عامل رشد این مقوله مطرح است . عبدالله انصاری می افزاید: معلمی که انگیزه کاری ندارد و یا این شغل را از سر ناچاری برگزیده ، حرکتی در جهت دانش افزایی از خود بروز نمی دهد. وی می افزاید: بی حوصلگی و بی رغبتی معلم به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با شاگرد دارد، قابل انتقال و در نهایت موجب بی توجهی است . وی یکی از علل ایجاد اصلاحات در آموزش و پرورش را همین افت کمی و کیفی در این سیستم می داند و می گوید: متغیرهای زیادی در این امر دخیل هستند که همه را باید مدنظر قرار داد. انصاری ، اهداف آموزش و پرورش با پیامهایی که نظام اقتصادی کشور به دانش آموزان می دهد را همسو نمی داند و آن را یکی از علل بی رغبتی دانش آموزان به تحصیل ذکر می کند.

تاثیر کنکور در افت تحصیلی

یکی دیگر از پژوهشگران آموزش و پرورش نیز معتقد است : تاثیری که آموزش عالی کشور از طریق برگزاری کنکور بر جوانان می گذارد را در این مساله نمی توان نادیده گرفت . عبایی می افزاید: دانش آموزان هنگام دبستان یا مقطع راهنمایی کمتر متوجه آینده هستند؛ اما بمحض ورود دانش آموز به مقطع دبیرستان با واقعیات تلخ جامعه از یکسو و فشار و تحمیل خانواده از سویی دیگر مواجه می شود. وی بر این باور است که آرمانگرایی والدین نسبت به آینده فرزندان و فراهم نبودن زمینه مناسب برای دستیابی همگان به تحصیلات عالی ، دانش آموز را با سرگردانی مواجه می کند. این کارشناس افت تحصیلی را تنها در میزان قبولی یا مردودی دانش آموزان نمی داند و می گوید: افت مهمتری در نظام آموزش و پرورش وجود دارد که پنهان است . ازجمله آن می توان به افت معلومات اشاره کرد که در سیستم آموزش و پرورش چشمگیر است .

نبود امکانات آموزش در هنرستان ها

رئیس هنرستان هنرهای زیبا نیز در این باره می گوید: نداشتن برنامه ریزی صحیح آموزشی و جایگزین کردن نظام جدید بدون مطالعه و تحقیق به جای نظام قدیم و بعد نظام سالی واحدی به جای ترمی واحدی ، باعث به وجود آمدن مشکلات تحصیلی شده است . وی می افزاید: با وجود پیشرفت فناوری ، هنوز در هنرستان های ما به صورت سنتی عمل می شود که این امر موجب توازن نداشتن اطلاعات روز با مطالعات دانش آموزی می شود. وی تصریح می کند: کمبود برخی امکانات و ابزارهای لازم ، بویژه در هنرستان ها ، کمبود اعتبارات برای تجهیز کارگاه های مورد نیاز و نیز کتابخانه های تخصصی برای هنرجویان نیز ازجمله افت هنرآموزان در هنرستان هاست . کارشناس دیگری در آموزش و پرورش نیز در این باره می گوید: از نظر علمی 5نوع افت وجود دارد که شامل مردودی ، جذب نشدن دانش آموزان از سوی نظام آموزشی ، نبود اطمینان به آموزش و پرورش ، بحث ترک تحصیل دانش آموزان و بحث کارآیی بیرونی نظام آموزشی است . محمد کردآبادی ، علت افت تحصیلی را ناشی از عوامل داخلی و خارجی آموزش و پرورش می داند و اظهار می دارد: عوامل داخلی نظام آموزشی ناشی از نامتناسب بودن هدفها و محتوای برنامه ها با نیاز و استعداد دانش آموزان ، نامتناسب بودن روشهای تدریس ، متناسب نبودن صلاحیت های معلمان در برخی موارد با نیازهای امروز و چگونگی ارزشهای دانش آموزان است .

نبود امکانات رفاهی

به گفته وی نامتناسب بودن وضع معیشت معلمان ، نبود امکانات رفاهی و بهداشتی و وجود فقر اقتصادی ، عوامل فرهنگی و اجتماعی و توزیع نامناسب امکانات آموزشی از جمله عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان است . وی با اشاره به این که افت تحصیلی در مقطع متوسطه 10درصد بیشتر از سایر مقاطع است ، اظهار می دارد: این مساله در میان دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است .

عوامل روحی - روانی

یک مشاور تحصیلی نیز می گوید: برخی از عوامل جسمانی ، عاطفی و روانی ، افسردگی و اضطراب و برخی اختلالات دوره کودکی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد. علی رشیدی می افزاید: دانش آموزانی که دارای مشکلاتی در داخل مدرسه یا مشکلات خانوادگی هستند ، بتدریج دچار افت تحصیلی می شوند. وی خاطرنشان می کند: ایجاد محیطی آرام ، دور از تشنج و سرشار از صمیمیت و شرایط مطلوب خانوادگی ، بویژه چگونگی رابطه والدین با دانش آموزان از مواردی است که می تواند در تحصیل فرزندان تاثیر مثبت داشته باشد. براساس آمارهای ارائه شده ، بین 1 تا 30 درصد جمعیت دانش آموزان در هر جامعه اختلال در یادگیری دارند و نیز بر همین اساس از جمعیت دانش آموزان کشور حدود 5درصد دچار اختلالات یادگیری هستند. از این رو کارشناسان معتقدند با استفاده از الگوهای درمانی و شناخت اختلالات یادگیری مانند اختلال در خواندن ، نوشتن می توان به درمان آن پرداخت . در این میان نقش خانواده ، مربیان و اولیای مدارس ، بویژه مشاوران تحصیلی حایزاهمیت است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها