بالاخره مقامات نظامی امریکا در عراق حاضر شدند تا به واقعیت مربوط به بازداشت 2 خبرنگار ایرانی تن داده و نسبت به نگهداری آنان در یک کمپ نظامی اعتراف کنند
کد خبر: ۲۷۰۴۵
اما مهمترین وجه اظهارات آنان بر یک نکته نسنجیده ای ابتنا دارد که می کوشند از طریق بزرگنمایی آن ، راهی برای قلب حقایق و توجیه رفتارهای ناموجه و زشت خود با روزنامه نگاران و خبرنگاران پیدا کنند.
آنان با این ادعا که رفتار خبرنگاران ایرانی ، مطابق با حرفه خبرنگاری نبوده است ، در واقع ، درصددند تا به گونه ای خود را از فشار اعمال شده از سوی مجامع طرفدار حقوق بشر و بویژه اقدامات فشرده مسوولان کشور ، رها نمایند.
قبلا ، مقامات نظامی امریکا همین عبارات را در مورد خبرنگاران بازداشت شده چند شبکه و کانال خبری معتبر جهان ، ازجمله الجزیره به کار برده بودند و حتی تا به حال ، توضیحی درست در مورد دلایل قتل عمدی خبرنگار وابسته به همین شبکه در بغداد ارائه نکردند.
واقعیت این است که خبرنگاران را باید در شمار افشاکنندگان وضع رقت بار کنونی عراق برشمرد و به همین دلیل ، هدف اقدامات خصمانه امریکا قرار گرفتند.
از یاد نبریم پنتاگون در طول عملیات اشغال عراق از ترفند تازه ای در عالم روزنامه نگاری سود جست که بر مبنای آن برخی از خبرنگاران وابسته به نهادهای رسانه ای دولتی امریکا را دوشادوش سربازان پیاده خود راهی جبهه ها و خطوط مقدم عملیاتی نمود تا بتوانند به طور مستقیم ، به ارسال خبر و گزارش مبادرت نمایند.
طبعا ، این خبرنگاران می بایست قبلا محتویات فیلم و گزارش خود را به تایید مقامات ذی ربط برسانند و این نکته ای که علیرغم جار و جنجال های مربوط به آزادی در ارسال خبر ، متاسفانه مکتوم ماند.
با این حال همین خبرنگاران نتوانستند در تصاویر خود ، ابعاد فاجعه انسانی در عراق را امحا نموده و عملکرد ضدبشری امریکایی ها را به کلی از متن گزارش ها و خبرهای ارسالی خود ، حذف کنند.
به همین دلیل ، خبرنگاران ، اکثرا به عمد، هدف گلوله سربازان امریکایی قرار می گیرند و چه بسا ، به صورت دشمنان فرضی معرفی شده اند.
امروزه یک مشکل اساسی خبرنگاران در عراق ، مربوط به طرز رفتار سربازان امریکایی با آنان می شود.
چند روز پیش ، نماینده یک شبکه معتبر ژاپنی بشدت از سربازان کتک خورد و این در حالی بوده که وی به کار معمولی خود در ضبط وقایع مربوط به حمله آنان به یک خانه در بغداد سرگرم بوده است .
آنچه مشخص است نظامیان امریکایی ، در تحلیل نهایی قادر به اثبات اتهامات خود علیه بازداشت شدگان نخواهند بود و بالاخره دو مستندساز ایرانی ، به حول و قوه الهی آزاد خواهند شد ، اما همین رویداد ، یک نقطه سیاه دیگری را در فهرست اقدامات امریکایی ها علیه آزادی بیان و آزادی عمل خبرنگاران خواهد افزود.

یوسف غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها