امروزه گردشگری بدون گنجینه (موزه) مفهومی ندارد. در نظر بگیرید که موزه لوور از فهرست مراکز گردشگری شهر پاریس حذف شود ، آن وقت به میزان قابل توجهی از تعداد گردشگران کشور فرانسه کاسته خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۵۸۷
زیرا در جوامع بشری گنجینه ها (موزه ها) موسساتی فرهنگی هستند که نه تنها پیشینه فرهنگی یک ملت را حفظ و نگهداری می کنند، بلکه آن را به معرض نمایش عمومی نیز می گذارند. واژه موزه (گنجینه) را از کلمه یونانی «موزیون» گرفته اند که در یونان قدیم «موزه ها» عنوان جایگاه پرستش بوده است . «موزه ها» فرشتگان الهام بخشی هستند که هنرهای عامیانه ، موسیقی ، شعر، نقاشی و معماری به آنها نسبت داده شده است . این مکانها وقف فرشتگان الهام بخش می شد و جایگاهی برای پرستش و همچنین مطالعه بوده است . در اوایل قرن سوم قبل از میلاد زیرنظر بطلمیوس اول در شهر اسکندریه مصر - که در آن زمان مرکز آموزشی یونان بود - بنیادهای پژوهشی برپا شد. این مرکز قرنها موزه اسکندریه نامیده می شد و شامل پیکره های دانشمندان ، هدایا و نذورات ، ابزار ستاره شناسی و غیره بود. امروزه تا حدود زیادی مفهوم موزه تغییر پیدا کرده است . موزه ها را به عنوان موسسه ای در نظر می گیرند که وظیفه شان گردآوری ، مطالعه و حفظ اشیای نمایانگر طبیعت و بشر است . در موزه ها این آثار را برای افزایش آگاهی عمومی ، آموزش و عبرت گرفتن در معرض دید عموم قرار می دهند. اولین موزه عمومی با این تعریف با نام «اشمولین» در سال 1683 میلادی در دانشگاه آکسفورد افتتاح شد. در اوایل قرن 18میلادی مطالعات گسترده در عرصه علوم مختلف با بحث تفکیک مجموعه های گیاهی ، جانوری و هنری از هم نشد و نمایشگاه های بزرگی در ارتباط با هر یک از این موضوعات برپا شد. در سال 1753میلادی موزه بریتانیا تاسیس شد. در نیمه اول قرن هجدهم با اشیای موزه لوکزامبورگ که به فرانسه منتقل شده بود، موزه لوور به صورت یک موزه عمومی تاسیس شد. در حال حاضر از موزه ها برای جذب گردشگر و نیز به عنوان مراکز آموزشی بهره برداری می شود، از این رو موزه ها از نظر نوع مجموعه هایی که نگهداری می کنند انواع مختلفی دارند.

موزه های هنری

موزه هایی که مجموعه هایشان به خاطر ارزش زیبایی شناختی شان تشکیل و ارائه شده اند و شامل موزه های نقاشی ، مجسمه سازی ، هنرهای تزیینی ، هنرهای کاربردی و صنعتی و هنرهای ابتدایی می گردند. موزه فرش ، موزه شهدا ، موزه هنرهای ملی ، مجموعه فرهنگی آزادی از جمله این موزه ها هستند. موزه های تاریخی همه موزه هایی که مجموعه هایشان از دیدگاه تاریخی تشکیل شده اند و برای ارائه کردن رویدادها و وقایع مستدل تاریخی تاسیس شده اند، موزه های تاریخی نامیده می شوند. برخی از این موزه ها عبارتند از موزه ملی ایران (ایران باستان) ، موزه آبگینه و سفالینه و موزه ملک .

موزه های علمی

موزه های علوم طبیعی ، علوم کاربردی ، علوم و فنون و موزه هایی که آخرین پدیده های علمی را منتشر می کنند. در این موزه ها افراد با سیر پژوهش ها و پیشرفت های علمی بشر آشنا می شوند. در کشور ما برخی از موزه های علمی عبارتند از: موزه تاریخ طبیعی ، موزه زمین شناسی ، موزه علوم دانشگاه تهران ، موزه جانورشناسی دانشکده کشاورزی کرج .

کاخ موزه

نوع جدیدتری از موزه ها کاخ موزه ها هستند ، بسیاری از کاخهای پادشاهان و خانه های بزرگان بعد از مرگ آنها تبدیل به موزه می شوند. پس از انقلاب اسلامی نیز تعدادی از کاخها تبدیل به موزه شدند ماند موزه نیاوران ، موزه مروارید ، موزه ملت ، موزه هنرهای زیبا و موزه تاریخ طبیعی سعدآباد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها