رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: قوه قضاییه با سازوکار مناسب به تخلفات زیست محیطی رسیدگی کند.
کد خبر: ۲۴۹۸۴
به گزارش خبرنگار ما ، حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش حقوقی محیط زیست ، برگزاری این همایش را با مشارکت قوای سه گانه حاکی از عزم ملی بر تامین محیط زیست سالم و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی دانستند و افزودند: شایسته است مسوولان برای ارتقای سطح آگاهی و حساسیت عمومی در رابطه با محیط زیست تلاش و خلاهای قانونی را پر کنند و دستگاه های مسوول با دقت نسبت به اجرای قوانین مراقبت نمایند و با متخلفان به طور قاطع برخورد کنند. در این پیام که توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی ، رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد، آمده است : کشورهای صنعتی در اثر سیاست های خود، بیماری ، فقر و ویرانی را بر بسیاری از انسان ها تحمیل کرده اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی تخریب محیط زیست را معلول نابرابری های اجتماعی و استفاده غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان ها دانستند و از این که در جهان امروز اقلیتی مرفه و ثروتمند از همه امکانات و مواهب طبیعی سالم بهره برداری می کنند، ولی اکثریت ملتها محکوم به زندگی در شرایط محیطی آلوده و غیربهداشتی و تن دادن به عوارض سوئ انواع بیماری ها و پذیرفتن بلا و مصیبت و مرگ ومیرند، اظهار تاسف کردند. حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری این که جامع ترین دیدگاه و صحیح ترین شیوه تعامل با طبیعت و محیط زیست در اسلام بیان شده است ، اظهار کردند: هدف متعالی اسلام برخوردار ساختن همه نسلها از نعمتهای الهی و ایجاد جامعه ای سالم به دور از فاصله طبقاتی و مستعد برای رشد و شکوفایی است و این یعنی الزامات شرعی برای حفظ تعادل و توازن در استفاده از مواهب طبیعی با پرهیز از زیاده روی و مقید بر عدم اضرار به غیر فراهم آورده است .

رئیس قوه قضاییه : مسائل محیط زیستی در محاکم تخصصی رسیدگی می شود

همچنین رئیس قوه قضاییه از رسیدگی تخصصی به مسائل مربوط به حقوق محیط زیست در محاکم خبر داد.آیت الله شاهرودی ، رئیس قوه قضاییه در مراسم گشایش نخستین همایش حقوق محیطزیست ایران با اشاره به تخصصی شدن دادسراها، برخورد قضایی و انتظامی با تخریب کنندگان منابع طبیعی را بخشی از راههای حفاظت محیط زیست برشمرد و دراین باره گفت : برخورد قانونی با متخلفان و تضییع کنندگان منابع طبیعی برای جرم نگاری در این خصوص لازم است ، اما هنوز کافی نیست . وی تصریح کرد: استفاده از کارشناسان رشته های مختلف در محاکم تخصصی ضروری است و آنها همانند دیگر کارکنان قوه قضاییه در کنار قضات محاکم ، فعالیت خواهند کرد.

ابتکار: محاکم با قوانین زیست محیطی ناآشنا هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت : ناآشنایی محاکم با قوانین و ضوابط زیست محیطی و جنبه های علمی معضلات آن از اصلی ترین دلایل ادامه تخریب منابع طبیعی و بهره برداری ناسالم از این منابع است . دکتر معصومه ابتکار با اعلام این مطلب افزود: در عرصه چالشهای محیط زیست اعمال نفوذ فردی ، گروهی ، اقتصادی ، سیاسی فارغ از ابعاد نظارتی می تواند به بهره برداری بی رویه از منابع یا حتی به غارت آنها منتهی شود. وی با اشاره به اهمیت مساله حقوق محیط زیست یادآور شد: مراجع قضایی با اعمال قانون و حرمت گذاشتن به حقوق فردی و اجتماعی مردم و بسط عدالت ، عمده ترین نقش تربیتی را به عهده دارند و در صورتی می توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند که روح عدالت را حاکم کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها