سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری با رد لوایح اختیارات رئیس جمهوری و اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان مخالفت کرد و گفت : من با رد این لوایح مخالفم . این لوایح حداقل هایی است که برای روند امور لازم است .
کد خبر: ۲۴۲۴۴
رئیس جمهوری که پس از نشست هیات وزیران با خبرنگاران گفتگو می کرد، افزود: معتقدم دوستان عزیز ما در شورای نگهبان نه تنها تصمیم ها و استدلال های خودشان را که بر اساس مسوولیت اجرای قانون اساسی برای رئیس جمهوری در لایحه قبلی مجلس در سال 1365 ، داشته اند به کلی نادیده گرفتند بلکه به نظر من نظر صریح رهبری نیز در این زمینه رعایت نشده است . البته این را جرم نمی دانم . وی گفت : شورای محترم نگهبان خیلی جاها به خاطر این تشخیص که تلویحا با نظر رهبری مخالف است ، خلاف شرع می داند در حالی که در اینجا تصریحا نظر رهبری درباره اختیارات رئیس جمهوری و لزوم ضمانت اجرایی آن وجود دارد.به گزارش ایرنا رئیس جمهوری تصریح کرد: این مساله به هیچ وجه برای من قابل قبول نیست هر چند نظرات خوب ، منطقی و شجاعانه ای در خود شورای نگهبان وجود داشته است و من از آن تشکر می کنم ؛ اما مصوبات را اکثریت تصویب می کنند.

موارد خلاف شرع باید اصلاح شود

رئیس جمهوری اضافه کرد: ما نظارت جامع و همه جانبه را قبول داریم اما معتقدیم نظارت به معنای قیمومیت نیست و باید از حق مردم در کنار مصالح نظام دفاع کرد و این حداقلی است که در قانون انتخابات مورد نظر است . خاتمی در عین حال گفت : اگر مواردی هم واقعا خلاف شرع و قانون اساسی باشد، باید اصلاح شود. وی درباره لایحه تبیین اختیارات اظهار کرد: با این که حضرات مسوولیت اجرای قانون اساسی را به صورت کامل و تلویحا پذیرفته اند، برخلاف نظراتی که می گفتند مسوولیت فقط در حیطه قوه اجرایی است .

رایزنی درباره لوایح

خبرنگاری پرسید: مجلس اعلام کرده است که رایزنی ها درباره لوایح به نتیجه نرسیده و لوایح را نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی فرستد، نظر شما دراین باره چیست؛ خاتمی در جواب گفت : امیدوارم که کار به آنجا نرسد و کار به صورت منطقی حل شود. خبرنگاری سوال کرد: اگر به صورت منطقی حل نشود، چه کار خواهید کرد؛ وی پاسخ داد: چو فردا رسد، فکر فردا کنیم . رئیس جمهوری تصریح کرد: درباره لایحه تبیین اختیارات رئیس جمهوری معتقدم که این مساله باید بین شورای نگهبان و مجلس حل شود و بنده به عللی که در جای خود خواهم گفت ، معتقدم که خیلی فایده ندارد که این لایحه به مجمع برود. خبرنگاری از رئیس جمهوری پرسید: نظر شما درباره این که برخی نمایندگان مجلس بحث استعفا را مطرح کرده اند ، چیست؛ خاتمی در حالی که سوار ماشین شده بود، گفت : امیدوارم وضع به اینجا نرسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها