سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری اسلامی ایران در آخرین مرحله از سفر خود به 4کشور عربی در بحرین تاسیس یک نظام امنیت منطقه ای با حضور همه کشورها را پیشنهاد کرد.وی تاسیس یک نظام امنیتی قابل اتکای منطقه ای را راهکاری مطلوب برای تحقق این مهم برشمرد.
کد خبر: ۲۴۰۸۶
ناظران سیاسی معتقدند پیشنهاد رئیس جمهوری ایران در ادامه تلاشهای تهران برای ایجاد محور 3جانبه ایران - مصر - عربستان قابل ارزیابی است و می تواند به تلاشهای سیاسی یاد شده ، قالب عملی تر و عینی تری ببخشد. از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند، به دلیل افزایش حضور امریکا در عراق و رفته رفته در قطر، پیمان امنیتی کشورهای عضو خلیج فارس ، در آستانه دگردیسی قرار گرفته است . در این میان ، ایران درصدد است تا با بهره گیری مثبت از این دگردیسی و پیشنهاد «نظام امنیتی قابل اتکاء» مانع تضعیف پیمان امنیتی کشورهای خلیج فارس شود و در عین حال ، این نظام امنیتی را با افزایش حضور همه کشورهای عضو و دیگر کشورهای غیرعضو مانند ایران و حتی پاکستان متحول و کامل کند.

دیدار با وزیر خارجه بحرین

شیخ محمد بن مبارک آل خلیفه ، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بحرین با حضور در محل اقامت رئیس جمهوری در منامه با ایشان دیدار و گفتگو کرد. به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری در این دیدار با اشاره به جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه تاکید کرد: کشورهای منطقه باید در پی تاسیس یک نظام امنیتی قابل اتکاء در منطقه باشند.

دیدار با نخست وزیر بحرین

رئیس جمهوری امنیت کشورهای منطقه را وابسته به همکاری نزدیک این کشورها با یکدیگر دانست . سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری در دیدار با شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه ، نخست وزیر بحرین گفت : آینده منطقه باید بر اساس منافع مشترک ملتهای این منطقه رقم زده شود و کشورهای منطقه باید بر اساس احترام متقابل و بدون دخالت در امور داخلی یکدیگر، همکاری ها و مناسبات خود را گسترش دهند. رئیس جمهوری افزود: کشورهای اسلامی ناچار به جبران عقب ماندگی های علمی و اقتصادی خود هستند و پیشرفت کشورها با استفاده از همه ظرفیت های موجود در منطقه امکانپذیر است . خاتمی چشم انداز همکاری های تهران - منامه را در همه زمینه ها روشن ارزیابی کرد و با اشاره به عزم و اراده مسوولان 2کشور بر گسترش روابط ، خواستار تسریع در اجرایی شدن توافقات 2کشور شد. در این دیدار که جمعی از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بحرین حضور داشتند، شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه ، نخست وزیر بحرین با ابراز خرسندی از سفر هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به بحرین گفت : منامه همواره در جهت تقویت پیوندهای دوجانبه با تهران تلاش می کند. نخست وزیر بحرین بر لزوم تلاش کشورهای منطقه برای تامین امنیت این منطقه تاکید کرد و سفر رئیس جمهوری ایران به بحرین را نیز در همین زمینه ارزیابی کرد. شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه ، دیدگاه های تهران - منامه درباره روابط دوجانبه را مشترک خواند و گفت : روابط ایران و بحرین می تواند الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای منطقه باشد.

دیدار با علما و شخصیت های شیعه و سنی

رئیس جمهور همچنین در دیدار با جمعی از علما و شخصیت های شیعه و سنی بحرین تصریح کرد: ما برای استقرار مردم سالاری نیازی به نسخه دیگران نداریم و با نگاهی روشن به اسلام و تکیه بر آن می توانیم دمکراسی دینی را مستقر کنیم . خاتمی با اشاره به تلاش روشنفکران و اصلاح گران دینی مسلمان همانند حضرت امام خمینی (ره) و اقبال لاهوری گفت : این تلاشها همواره در طول تاریخ با هدف رفع عقب ماندگی ها و دستیابی به عزت و قدرت مسلمانان بوده است .

دیدار ایرانیان مقیم بحرین با رئیس جمهور

رئیس جمهور در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم بحرین گفت : ایرانیان مقیم بحرین می توانند منشاء پیوستگی و همکاری بیشتر دو کشور دوست و همسایه باشند.

امضای 7 سند همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشور پادشاهی بحرین

7سند همکاری در زمینه های مختلف امضا کردند.خاتمی دیشب در پایان سفر خود منامه را به مقصد تهران ترک کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها