روز گذشته در خبری اعلام شد که طبق پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در صورت تصویب هیات وزیران ، دولت در سال آینده نباید از اعتبارات حساب ذخیره ارزی
کد خبر: ۱۵۸۴۵
مگر برای پرداخت تسهیلات به طرحهای صنعتی و اقتصادی استفاده کند. این پیشنهاد که با هدف حفظ ذخایر موجود در حساب ذخیره ارزی و جلوگیری از اتمام ذخایر موجود در آن ارائه شده است ، هم اکنون در دستور کار بررسی اعضای شورای اقتصاد قرار دارد. در این خصوص ، نظر دکتر محمدباقر نوبخت ، رئیس کمیسیون امور اجتماعی کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم . او در این زمینه گفت : طبق ماده 6قانون برنامه سوم توسعه برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی ممنوع است ؛ مگر تا سقف 50درصد آن که برای اجرای طرحهای بخشهای خصوصی و اشتغالزایی مورد استفاده قرار گیرد. وی با اشاره به این که دولت با اجازه مجلس توانست در سال جاری مبلغ 6/4 میلیارد دلار از اعتبارات موجود در این حساب را برداشت کند، اظهار کرد: از این میزان 1/2 میلیارد دلار صرف پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز رسمی تا نرخ ارز تک نرخی به منظور جلوگیری از آثار منفی یکسان سازی نرخ ارز و 5/2 میلیارد دلار به منظور پرداخت بدهیهای خارجی سررسیده شده ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت . به گفته وی ، تاکنون مجوز برداشت یک میلیارد دلار اعتبار از حساب ذخیره ارزی صادر شده است و براساس پیش بینی های صورت گرفته ، برداشت 6/3 میلیارد دلار اعتبار باقی مانده نیز طی 6ماهه دوم سال جاری صورت خواهد گرفت . وی تصریح کرد: سال آینده نمی توانیم بیشتر از 5/11 میلیارد دلار از منابع نفتی در بودجه منظور کنیم که با توجه به بودجه ارزی 9/16میلیارد دلاری امسال به نظر می رسد با این بودجه نتوانیم کشور را اداره کنیم . نوبخت با تاکید بر این نکته که ناچاریم از حساب صندوق ذخیره ارزی در سال آینده نیز استفاده کنیم ، گفت : در غیر این صورت برای پر کردن فاصله بودجه ارزی ، راهی جز اجرای بند م تبصره 21قانون بودجه نیست که طبق آن ، در واقع با انتشار اوراق قرضه ارزی به نوعی از خارج استقراض کرده ایم . وی افزود: در این شیوه قرض دلار به ریال تبدیل می شود و دولت نیز عملا برای دریافت 2میلیارد دلار وام از خارج ناچار به پرداخت نرخ سودی معادل 75/8 درصد به خارجیان می شود که در مقایسه با سود متعارف 4درصدی رقم بالایی است . او افزود: در واقع بین راههای موجود، برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی معقول تر به نظر می رسد. نوبخت تاکید کرد: طبق برنامه سوم توسعه در سالهای نخست اگر درآمدهای نفتی بیش از سقف مورد نیاز باشد، دولت می تواند از آن برداشت کند. وی گفت : سال آینده ، سال چهارم برنامه سوم توسعه است ؛ از این رو با رعایت برنامه تا پایان سال می توانیم از حساب این صندوق برای تنظیم تراز مالی دولت بهره مند شویم.
دکتر قنبری : دولت در شرایط عادی نباید از صندوق ذخیره ارزی استفاده کند
همچنین دکتر علی قنبری ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که از موافقان عدم استفاده دولت از صندوق ذخیره ارزی در شرایط عادی اقتصادی است ، ادامه داد: نفس استفاده از صندوق ذخیره ارزی در شرایط اضطراری به عنوان نوعی حاشیه امنیتی برای اقتصاد کشور و نیز سرمایه گذاران مطرح است ، اما در شرایط عادی برای دولت ضرورتی ندارد از منابع این صندوق استفاده کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها