در گذشته همه کلاسها مانند یکدیگر بود. دانش آموزان روی صندلی هایی که به ردیف چیده شده بود می نشستند و معلم کنار تخته سیاه می ایستاد و صحبت می کرد، اما امروزه روشهای تعلیم و تربیت ، تفاوت بسیار کرده است .
کد خبر: ۱۵۵۴۰
روشهای امروزی فضای کلاس درس را فضای شادی می دانند که در آن معلمان با صبر و بردباری در تقویت قدرت ابتکار و خلاقیت نوآموزان می کوشند و به جای انباشتن ذهن دانش آموزان از معلومات و محفوظات محض ، روی فهم ، استدلال ، قدرت تجزیه ، تحلیل و ابتکار تکیه می کنند. اما یک معلم چگونه می تواند چنین محیط شادی را برای دانش آموزان خود فراهم کند. هنوز یادم نمی رود که معلم باتجربه ای می گفت : هر سال در اولین روز سال تحصیلی ، همان وحشت اولین روز مدرسه را تجربه می کنم چرا که نمی دانم پشت آن نگاه های معصوم و نافذ چه چیزی در انتظار من است ؛ شما نیز می توانید قدرت خود را در اداره کلاس ارزیابی کنید. اگر به 12پرسش زیر پاسخ دهید، می توانید خود را در چگونگی ارائه کلاستان محک بزنید. پرسشها را با دقت پاسخ دهید و برای هر کدام یک امتیاز در نظر بگیرید.
1-اگر دانش آموزی در طول درس در کلاس اخلال ایجاد کند بدون هیچ بحثی با او برخورد می کنم .
2-من نمی خواهم قوانین خود را به کلاس تحمیل کنم.
3-کلاس باید ساکت باشد تا همه درس را یاد بگیرند.
4-من ، هم به آنچه که شاگردانم یاد می گیرند و هم ، به این که چگونه آنها یاد می گیرند توجه دارم .
5-اگر شاگردم در انجام تکلیف خود تاخیر داشته باشد، این مشکل مربوط به خودش است .
6-من شاگردانم را سرزنش نمی کنم چرا که ممکن است احساسات آنها جریحه دار شود.
7-آماده کردن کلاس ، کار پرزحمتی نیست .
8-من همیشه سعی می کنم ، در کنار قوانین و بحثها، دلیل و توضیح را هم بگویم .
9-اگر شاگردم در انجام تکالیف خود تنبلی کند، معذرت خواهی او را قبول نمی کنم .
10-قدرت درک و فهم دانش آموزان برایم مهمتر از کنترل کلاس است .
11-شاگردان می دانند که می توانند صحبت مرا با پرسشهایی که به درس مربوط است قطع کنند.
12-اگر شاگردی برای خروج از کلاس درخواست کند، من همیشه به خواست او احترام می گذارم .
اینک با پاسخگویی به پرسشهای بالا امتیازات شما اینگونه ارزیابی می شود. مجموع امتیازات پرسشهای 1، 3و 9امتیاز شما در روش دیکتاتوری است . در این روش معلم کنترل کامل کلاس را در دست دارد و اوست که قانون را برای دانش آموزان مشخص می کند. تمام شاگردان وضعیت مشخصی در کل ترم دارند و کلاس در نظم کامل به سر می برد. شاگردان این کلاس از ابتدا تا انتهای ساعت درس ، در جای خود نشسته اند و اگر غیبت داشته باشند حتما باید توضیح دهند و پوزش بخواهند. دانش آموزان بیشتر ساکتند آنها می دانند که نباید حرف معلم را قطع کنند؛ اما در برقراری ارتباط با کلاس ضعیف اند. حالت دیگر، مجموع امتیاز پرسشهای 4، 8و 11است که امتیاز شما در اداره مقتدرانه کلاس است . در این حالت معلم کنترل و قانون کمی را در کلاس اجرا و همزمان با آن ، شاگردان را به استقلال ترغیب می کند. این معلم برای هر تصمیم توضیح لازم را داده ، به شاگردان با توجه به استانداردها و قوانین ، اجازه رفتار آزادانه می دهد. چنین معلمانی غالبا ارتباط کلاسی کاملی با شاگردان دارند و شاگردان می توانند حرف معلم خود را قطع کنند؛ البته به شرط این که پرسش یا توضیحی مربوط به موضوع کلاس داشته باشند. اما زمانی که به پرسشهای 6، 10و 12پاسخ می دهید در حال امتیازدهی به کلاسهایی هستید که معلم در کنترل آن دخالتی ندارد. چنین معلمی کمترین قانون و کنترل را در کلاس دارد. شاگردان او هر آنچه که بخواهند می توانند انجام دهند و بهترین توصیف برای این کلاس ، کلاسهایی است که در آن شاگردان هر کاری که بخواهند بدون پاسخگویی به معلم خود، انجام می دهند و در نهایت پاسخگویی به پرسشهای 2، 5و 7و امتیازبندی آنها نمایانگر میزان بی علاقگی شما به کلاس درس است . شاگردان در چنین کلاسی به هیچ نوع کنترلی معتقد نیستند. تکالیف برای آنها همیشه غیرقابل حل است و به دلیل برنامه نداشتن مجبورند که تمام کتابهای درسی خود را هر روز همراه داشته باشند. در این نوع کلاس معلم 20دقیقه اول توضیح می دهد و سپس شاگردان آزادند تا آهسته با یکدیگر راجع به هر آنچه که می خواهند صحبت کنند. می توان گفت اصلا برای معلم مهم نیست که آنها چه می کنند و تقریبا شاگردان خود مسوول درس خود هستند. مجموع امتیازها نشانگر قاطعیت شما در کلاس درس است اما فراموش نکنید که همه روشهای مدیریتی قابل تغییرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها