تحقیقات باستان شناسی بیانگر آن است که یکی از بزرگترین مراکز مدنیت تاریخ در فلات مرکزی ایران با سابقه ای 7هزار ساله قرار گرفته است این منطقه که جایگاه ساکنان اولیه آریانشینان بوده «باد رود» نام دارد.
کد خبر: ۱۵۳۱۲
پیش از سال 1345این منطقه به «باد» شهرت داشت ؛ چرا که آریایی های ساکن در آن دیار، باد را به عنوان یکی از آفریده های خدای سبحان دارای موقعیت ویژه ای می دانستند. از سال  1345باد» به «بادرود» تغییر نام یافت و مبدل به شهری در 140کیلومتری اصفهان شد. بدون شک «باد رود» یکی از کهن ترین شهرهای فلات مرکزی ایران است که اقامتگاه بشر هنرمند و صنعتگر ایران پیش از تاریخ بوده است . آنگاه که 6هزار سال پیش انسانهای نقاط دیگر در درون غارها و به صورت بدوی می زیستند، مردم این دیار، شهرنشینان آغازین تاریخ بوده و با دستان هنرمند خود، به ساخت ظرفهای مسی و سفالی می پرداختند. بخشی از آثار این مردم ، طی اکتشافات باستان شناسی در تپه تاریخی «سیاه بوم » توسط گروه باستان شناسی دانشگاه فرایبورگ آلمان به دست آمد. نام «باد» یا «باد رود» در کتابهای قدیمی به طور مکرر آمده است ؛ از جمله «روث وایت هارس » در کتاب «نخستین شهر»، از باد به عنوان یکی از 14شهر مهم دوران دودمانی آغازین در 2500سال پیش از میلاد نام برده است . در اواخر قرن سوم ه . ق بادرود یکی از مراکز مهم بین راهی اصفهان ری بوده که بر این موضوع ، ابن رسته در کتاب «علائق النفیسه » صحه گذارده است . در کتاب «مالک و ممالک » اصطغری نیز از بادرود با عنوان «دیر گچین » یاد شده که منزلگهی آباد و منزه بوده است . جدای از منابع معتبر تاریخی ، گویش محلی بادرود که ریشه در فارسی پهلوی دارد، تنها گویشی است که به عنوان یادگار پیشینیان ایران کهن در این دیار باقی مانده است .
آثار تاریخی بادرود
شهر بادرود آثار تاریخی متعددی دارد که از آن میان می توان به آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس (ع ) و شاهزاده محمد(ع ) از فرزندان امام موسی کاظم (ع ) اشاره کرد. بارگاه این دو بزرگوار از بهترین شیوه معماری دوران معاصر از لحاظ گچبری ، آیینه کاری و کاشیکاری برخوردار است . ایوان ورودی حرم به سبک معماری ایلخانیان با کاشیهای هفت رنگ زیبایی مزین شده است . گچبری داخل گنبد، آخرین اثر زنده یاد استاد رشتیان است که هر بیننده هنردوستی را مجذوب هنر دلفریب و زیبای خود می کند. ضریح مطهر، ملجا و مستمسک دستها و دلهای دردمندی است که شنوای رازهای اندرونی مردم رانده شده از هر دری است و بحق ، شفابخش آلام دردمندان مستمند و گیرنده دستهای نیازمند است . اوایل فصل بهار، 28صفر، اواخر تابستان و اوایل پاییز، بادرود پذیرای صدهاهزار زایر عاشق از سراسر کشور است . از جاهای تاریخی دیگر بادرود می توان به گرمابه نوغه (از آثار ارزشمند دوران صفویان )، مسجد آدینه (یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی ایران «قرن دوم ه.ق »)، قلعه کرشاهی (ارگ خشتی گلی ایلخانیان )، قلعه ده آباد، مسجد بیرین خالدآباد، منازل دیدنی حاج آمو (صفویه ) رهگشای و محقق الدوله (عهد قاجار) و دهها محوطه باستانی دیگر مربوط به قبل از اسلام اشاره کرد که مجموعا بادرود را به موزه ای از تاریخ اعصار گوناگون مبدل ساخته است .
سوغات بادرود میوه و صنایع دستی
در دشتهای سرسبز بادرود، محصولات عمده ای همچون انار، انجیر، خربزه ، طالبی ، خیار، انگور و... برداشت می شود که انار بادرود در کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله دستاوردهای کشاورزی این منطقه تاریخی به شمار می آید. از صنایع دستی بادرود می توان به صنعت فرشبافی اشاره کرد؛ به نحوی که در خانه هر بادرودی گشوده شود، چشمها ناگاه به تابلویی رنگارنگ که ماحصل دستهای هنرمندانه انسانهای باذوقی است که نقش عشق و امید را در میان تار و پودها به ترسیم می کشند خیره می گردد. فرش دستباف بادرود با عنوان «کاشان شادسر» که یکی از شاهکارهای صنایع دستی ایران است به عنوان تحفه ای دیگر راهی بازار کشورهای خارجی می شود تا معرف این جمله معروف باشد که «هنر نزد ایرانیان است و بس ...».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها