بخش پایانی گفتگو با مهندس عطرچیان مسوول دبیرخانه کریدور شمال-جنوب از نظرتان می گذرد دراین بخش عطرچیان با اشاره به این که حوزه ترانزیت کالا یکی از راههای کسب درآمد برای کشور محسوب می شود توجه جدی به این مقوله را امری ضروری دانست
کد خبر: ۱۱۶۴۹
چه عواملی در کاهش هزینه های حمل ونقل موثرند؛ هزینه های حمل و نقل به قیمت تمام شده و سطح سرویس و خدمات شرکتهای حمل ونقل بستگی دارد از طرف دیگر هزینه های دولتی هم باید کاهش یابد موضوع مهم دیگر افزایش زمان حمل ونقل است که باعث افزایش هزینه ها می شود یعنی شما شرکتهای حمل ونقل را در افزایش هزینه ها مسوول می دانید؛ آیا این موسسات بدون حمایت دولت می توانند بر مشکلات و موانع موجود چیره شوند تا بتوانند سرویسی با هزینه مناسب ارائه کنند؛ بدون شک این شرکتها هم با مشکلات و مسائلی روبه رو هستند که دولت باید برای رفع موانع ، از آنها حمایت کند؛ اما اگر این حمایت تنها به شکل دادن یارانه باشد، من با آن مخالفم ؛ بخش خصوصی واقعی به گرفتن یارانه دولتی نیاز ندارد.دولت در واقع باید با ساده سازی و روان سازی مقررات و قوانین ، تشریفات گمرکی ، رفع موانع و مشکلات و ارائه تسهیلات در این زمینه به این شرکتها کمک کند تا به این ترتیب ، نقش دولت نیز کاهش یابد و تشکلهای صنفی و سازمان های غیردولتی تقویت شوند مسلما ناوگان حمل ونقلی ما از بعد جاده ای ، ریلی و دریایی باید نوسازی شود تا بتوانیم سهم مناسبی از ترانزیت کالا را به خود اختصاص دهیم ؛ آیا این نوسازی بدون حمایت مستقیم دولت و دادن یارانه های دولتی ممکن است؛نوسازی ناوگان به منابع مالی و سرمایه گذاری های کلان نیاز دارد و دولت به تنهایی و بدون مشارکت بانکها، صنایع ، بیمه ها، بخش خصوصی و سازمان های غیردولتی نمی توانند در این زمینه فعالیت کند اما مساله این است که بخش خصوصی و یا حتی شرکتهای خارجی ، زمانی برای سرمایه گذاری ، انگیزه خواهند داشت که فعالیت در این حوزه ، اقتصادی و سودآور باشد پس تا زمانی که قیمت ها و تعرفه ها در این بخش واقعی شوند دولت ناگزیر از حمایت است ، تا فعالیت در بخش حمل ونقل اقتصادی شود و شرکتهای خصوصی ، خود به نوسازی ناوگان اقدام کنند.تا چه اندازه به برقراری و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی با جامعه جهانی ، به منظور تقویت جایگاه ترانزیتی ایران ، اعتقاد دارید؛ اصولا موضوع ترانزیت کالا، مساله ای تجاری است و عوامل سیاسی نباید در آن دخالت کنند؛ اما در عمل ، تحولات سیاسی منطقه بر ترانزیت کالا تاثیرگذار است بنابراین به موضوع ترانزیت کالا از کشورها نباید با یک نگاه اقتصادی نگریست یکی از راههایی که منجر به افزایش ترانزیت کالا از کشور خواهد شد توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با جامعه جهانی و اتحادیه اروپا و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه است نباید موقعیت ممتاز کشورمان که به تعبیری بر سرچهارراه تجارت جهانی بین آسیا و اروپا قرار دارد دستخوش مسائل سیاسی شود.حوزه ترانزیت کالا برای کشور ما نشانگر ابعاد جدید کسب درآمدهای نوین به جای درآمدهای نفتی است ؛ بنابراین باید به ترانزیت کالا و مسافر با عزم ملی توجه کرد و این ، در واقع کلید ارتقای روابط با کشورهای دیگر نیز به شمار می رود و سخن آخر اگر فرصت های طلایی کسب درآمدهای ترانزیتی از دست برود آیندگان بر ما نخواهند بخشید و تحقق این امر به مشارکت و همگرایی همه دست اندرکاران نیاز دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها