در گفتگوی جام جم با 3 تن از نمایندگان و سخنگوی وزارت کشور بررسی شد :

طرح ایجاد ایالت به استانی شدن انتخابات ربط مستقیم ندارد

در روزهای اخیر بحث مربوط به ارائه طرح 10 ایالتی شدن کشور در محافل سیاسی شدت گرفته است و در این میان مخالفان و موافقان با اظهارنظرهای متفاوت موضوع را به چالش افکار عمومی کشانده اند.
کد خبر: ۱۰۹۰۰

خبرنگار ما نظر میثم سعیدی نماینده تهران تاجرنیا نماینده مشهد و جهانبخش خانجانی سخنگوی وزارت کشور را در این باره پرسید که در پی می آید همچنین حاجی بابایی نماینده همدان اظهاراتی در این زمینه دارد که در این گفتگوها منعکس شده است.

علی تاجرنیا ، نماینده مردم مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح که به دنبال طرح تقسیم استان خراسان مطرح می شود، هدف فدرالیزه کردن ایران را پیگیری نمی کند؛ گفت : این طرح ، رابطه مستقیمی با بحث تقسیمات کشوری ندارد؛ اما در عین حال ما درصدد هستیم چند مساله را به شکل کلان در نظر بگیریم.

اول این که می کوشیم که به نهادهای تاثیرگذار در مرکز کشور تقویت شوند و در عین حال توزیع قدرت نیز در مناطق کشور صورت پذیرد. همزمان با آن ، مناطق مختلف ، اختیار مرز برای اداره خود را بیابند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل باید بحث تقسیمات کشوری ، استانی شدن انتخابات ، اجرای انتخابات شوراهای شهر و استان و نیز در کنار آن قانون احزاب را به صورت مرتبط باهم در نظر بگیریم و بتوانیم در جهت توزیع قدرت حرکت کنیم تا نهادهایی که در مرکزیت نظام هستند، بتوانند با دید وسیع تر و فارغ البال تر به قضایا نگاه کنند.

همچنین میثم سعیدی ، نماینده مردم تهران درباره 10 ایالتی شدن کشور و میزان ارتباط آن با طرح اخیر عده ای از نمایندگان مجلس درخصوص استانی شدن انتخابات گفت : این 2 طرح باهم ارتباط مستقیمی ندارد، اما به هر حال ما باید در نهایت به سمتی حرکت کنیم که تمرکززدایی و توزیع قدرت را در کشور اجرا کنیم و با افزودن اختیارات مناطق ، میزان کارایی را افزایش دهیم و در مرکز به مسائل ملی بپردازیم.

خانجانی ، سخنگوی وزارت کشور نیز درباره طرح ایالتی شدن کشور با تاکید بر این که این موضوع فعلا در مرحله کارشناسی است ، تصریح کرد: ما در حال حاضر در حال جمع آوری ایده های مختلف هستیم و کارشناسان مختلف مشغول مطالعه روی جوانب این مساله هستند و بمحض آماده شدن ، به هیات دولت ارائه خواهد شد تا درباره آن تصمیم گیری شود عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که طرح ده ایالتی شدن کشور، عکس آن چیزی است که در طول 2 دهه گذشته در کشور اتفاق افتاده است ، تاکید کرد: این طرح سبب تشدید تنش منطقه ای و ایجاد انگیزش های قومی و منطقه ای می شود.

حاجی بابایی درباره طرح مزبور اظهار کرد: این طرح را قبلا مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه داده بود که به عنوان راه حل برای استان خراسان و بعد برای تمام کشور در کمیسیون مطرح شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به دولت نیز یک سال فرصت داده شد تا لایحه 10 ایالتی شدن کشور را تقدیم مجلس کند. نماینده مردم همدان تاکید کرد: نکات بسیار منفی در این طرح وجود دارد و اساسا این طرح عکس آن چیزی است که در طول 2 دهه گذشته در کشور اتفاق افتاده است .

حاجی بابایی با بیان این که این طرح نیاز به بازنگری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دارد، افزود: این طرح بشدت خام و نسنجیده است و مشکلات عمده ای را در سطح ملی سبب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها