• 0

يادکردي از مرحوم منصور والامقام ، بازيگر و هنرمند راديو، تلويزيون و سينما

یکشنبه 8 اردیبهشت 1381 ساعت 14:18
والامقام پس از دریافت دیپلم ، فعالیت های هنری خویش را گسترش داد و در سال 1332 به گروه تئاتر اسکار پیوست و پس از سه سال تجربه اندوزی در سال 1335 اولین فیلم سینمایی خود را به نام پسر دریا به تهیه کنندگی اسماعیل کوشان بازی کرد
والامقام پس از افتتاح ایستگاه تلویزیونی خصوصی ایران )تلویزیون پاسال (، همراه دوستانی چون مقبلی و همایون به عرصه تلویزیون قدم نهاد و در بسیاری از نمایش های زنده شرکت کرد و حضورش در تلویزیون ، موفقیتی چشمگیر برایش به ارمغان آورد.وی از سال 1337 کار دوبله را نیز شروع کرد و گوینده شخصیت جانی دالر در سریالی با همین عنوان بود والامقام در سال 1339 ازدواج کرد یک ماه پس از ازدواج ، با امتحان مرحوم محتشم وارد رادیو شد و سال بعد به استخدام رادیو درآمد و پس از آن ، حضور جدی و مستمر در رادیو را برگزید والامقام عقیده داشت بازیگری که وارد رادیو می شود، از یادها و دیدها پنهان می گردد؛ ظاهرا حق با او بود؛ چرا که تا سال 1365 غیر از رادیو فعالیت دیگری نداشت.در ابتدای حضورش در رادیو، به گویندگی و بازیگری نمایش های رادیویی پرداخت بیشتر کارم برنامه ای بود با نام آثار جاویدان ادبیات جهان ، بعد جانی دالر بود و زیر آسمان کبود که کلیه اخبار و اتفاقاتی را که در دنیا رخ می داد، به صورت نمایشنامه رادیویی تنظیم می کردند و ما اجرا می کردیم که دو، سه تیپ مختلف را اجرا کردم کار داستان شب هم زیاد انجام داده ام بعدها هم در سمت تهیه کننده نمایش های رادیویی ، بخصوص داستان شب به فعالیتش ادامه داد و والامقام ، تجربه های تهیه کنندگی خویش را حاصل کمکها و راهنمایی های آقای شرفی می دانست سابق می گفتند، تهیه کننده خدای استودیوست ؛ یعنی عوامل اجرایی از صدابردار در اتاق فرمان تا دستیارش ، مسوول افکت و موسیقی ، همه و همه زیرنظر تهیه کننده بود موقعی که ما برنامه اجرا می کردیم ، همیشه از تهیه کننده وحشت داشتیم که مبادا تپق بزنیم یا این که بد اجرا کنیم به نظر من ، تهیه کننده ، مسوول و جوابگوی برنامه است.17 سال تجربه تهیه کنندگی رادیو، کارنامه ای درخشان برای والامقام است او در زمان حیاتش ، به تایید همکارانش ، یکی از بهترین تهیه کننده های رادیو بود کلام ، موسیقی وساوندافکت را که از ارکان برنامه های رادیویی است ، در حد کمال درک می کرد و به جرات می توان گفت تسلطی مثال زدنی به این ارکان داشت.به خواست و سلیقه مخاطب بسیار اهمیت می داد و معتقد بود خواسته مخاطب تاثیر بسیاری در موفقیت یک برنامه دارد.ثمره 26 سال حضور مستمر وی در رادیو، بیش از یک هزار نمایشنامه رادیویی است در آن نمایشنامه ها تیپهای فراوانی با اجرای هنرمندانه او خلق شدند آن زمان ، زنده یاد حاتمی و زنده یاد پرویز خطیبی داستان های شب رادیو را می نوشتند بیشتر نمایشنامه ها مضمونی اجتماعی و خانوادگی داشت و به همین سبب داستان شب ، بیشترین شنونده را به خود جذب می کرد.روزهای سال 1365 روزهای پایانی حضور او در رادیو بود؛ البته پایان مقطع اول همکاری اش با رادیو؛ چرا که پس از گذشت چندسال ، دوباره به رادیو دعوت شد و تا15 روز پیش از مرگ ، همچنان به فعالیت رادیویی اشتغال داشت پس از آن که ارتباط والامقام با رادیو کمرنگ شد، پیشنهادهایی برای بازی دریافت کرد. کانی مانگا اولین فیلم والامقام پس از انقلاب است پس از آن ، در فیلمهایی مثل گراند سینما، پنجاه و سه نفر ، حکایت آن مرد خوشبخت ، ترانزیت ، روز واقعه ، رویای یک نیمه شب تابستان ، مجازات و باد و شقایق به ایفای نقش پرداخت.از میان سریال هایی که بازی کرده بود، هزاردستان و کیف انگلیسی را دیگرگونه دوست می داشت کیف انگلیسی آخرین تجربه بازیگری والامقام بود همچنین آخرین کار رادیویی خود را نیز در کنار میکائیل شهرستانی به پایان رساند هرچند والامقام با زندگی وداع گفت ؛ اما یادگارهایش برای دوستداران هنر، باقی است.
به اشتراک گذاری
کد خبر : 668088340304017099
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: