سقوط هواپیمای توپولف 154 و درگذشت 119 مسافر آن ، افکارعمومی را برانگیخته است تحت تاثیر همین التهابات در روزهای گذشته موج گسترده ای از اظهار نظر و انتقاد در مطبوعات و مجلس علیه مسوولان سازمان هواپیمایی و وزارت راه و ترابری براه افتاده است
کد خبر: ۵۹۹۰
گرچه نفس انتقادهای مذکور برای فرونشاندن احساسات عمومی لازم است ، ولی فرصتی را برای پاسخگویی بیشتر مسوولان و چاره اندیشی اصولی برای حل مشکلات نهاد یا سازمان مربوطه فراهم می کند. اما از سویی دیگر، این روند، معضلی را به نام عوام زدگی و فراموش کردن اصول علمی و تخصصی پدید می آورد که زیان آن از نفع این گونه انتقادها کمتر نیست . درباره علت برخورد هواپیمای توپولف به سفیدکوه لرستان ، می توان دلایل گوناگون فنی ، انسانی و اقلیمی را برشمرد، اما از آنجا که برای مطالعه 70 شاخصی که می توان به استناد آنها علت سقوط هواپیما را اعلام کرد، به یک هفته وقت پس از یافتن جعبه های سیاه و باز کردن و دسترسی به اطلاعات آنها نیاز است، باید از اظهارنظر شتابزده دراینباره ، خودداری کرد.در این میان ، اظهارات مسوولان وزارت راه و ترابری ، سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه های مرتبط، درخور تامل است ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کند:از سال 1991 تا2000 میلادی ، تعدادسیصدونودویک هواپیمای غربی دچار سانحه شده که 112 مورد از آن به مرگ مسافران منجر شده است . از زمان شروع تولید توپولف در سال 1973 تاکنون ،923 واحد از این نوع هواپیما تولید شده که در حال حاضر530 فروند آن در شبکه های پروازی دنیا مشغول فعالیت است و این نوع هواپیما تاکنون 28 سانحه داشته است.همچنین وی در جایی دیگر می گوید: بیش از10 سال سابقه فعالیت توپولف در ایران ، این نوع هواپیما، صرفا2 سانحه داشته است که یکی بر اثر برخورد هواپیمای سوخو با توپولف و سانحه اخیر که بزودی علت آن با خوانده شدن جعبه سیاه هواپیما مشخص خواهد شد در حالی که اظهارات آقای مظاهری ، گویای مطلوب بودن هواپیمای توپولف است ، ولی وزیر راه و ترابری اعلام می کند: تمام 13 توپولف شرکت ایران ایرتور، از گردونه پروازهای داخلی خارج خواهند شد البته ، با توجه به فعالیت هواپیمای توپولف در شرکتهای هواپیمایی داخلی ، پذیرفتن سخنان وزیر راه و ترابری با تردیدهای جدی روبه روست ؛ زیرا خارج کردن تمامی هواپیماهای توپولف ، به معنای حذف بیش از30 درصد از صندلی های پروازهای داخلی است و در حال حاضر امکان جایگزینی آن بسیار بعید است . اما این موضوع هنگامی جالبتر می شود که گلستانه ، مدیرعامل صها اعلام می کند: "برنامه کارخانه صها، ساخت هواپیمای توپولف 334 با ظرفیت 100 نفر است که قرارداد ساخت 105 فروند آن نهایی شده و شرکتهای داخلی نیز برای خرید50 فروند آن، اعلام نیاز کرده اند آیا این نوع مدیریت صنعت حمل ونقل ، در پیش گرفتن سیاست یک بام و چند هوا نیست؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها