به گزارش روابط عمومی منطقه بسیج تهران دانش آموزان امروز با تقدیم شاخه های گل به روسای موسسات و سازمانهای مربوط به کوتاهی دستگاههای اجرایی برای رفع آلودگی هوا اعتراض خواهند کرد
کد خبر: ۴۷۰۹
دانش آموزان بسیجی تهرانی امروز با حضور خود در29 نقطه شهر، نگرانی خود را از آینده هوای تهران اعلام می کنند جانشین فرماندهی منطقه مقاومت استان تهران با بیان این مطلب در نشست مراسم هوای پاک گفت : دانش آموزان بسیجی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در قالب گروههای یکصد نفری در میدان های شهر نسبت به عدم کنترل و جلوگیری از آلاینده های شهر تهران اعتراض می کنند.سردار شکیب افزود: بسیجیان همان گونه که در طول دفاع مقدس از خود فداکاری نشان دادند، در عرصه سازندگی ، بویژه طرح هوای پاک نیز مشارکت فعال دارندآلودگی هوا، مقوله ای است که تنها به واسطه مدیریت بحران حل نخواهد شد، بلکه باید در جهت مدیریت پیش بینی بحران حرکت کرد تا بتوان به راه حلی عملی برای رفع نارسایی ها و نابسامانی های موجود دست یافت . محمود صرافین ، محقق و کارشناس ارشد حمل ونقل ، ترافیک و امور شهری در گفتگوی کوتاهی با روزنامه جام جم ، ما را به چالشی در این زمینه فراخواند.قانون جلوگیری از آلودگی هوا در13 اردیبهشت 74 تصویب شد ولیکن آیین نامه اجرایی آن 64 ماه بعد )شهریور1379 ( به تصویب رسید، چرا؛!این پرسشی است که تاکنون بدون پاسخ مانده است ؛ چراکه در ماده سی وپنج این قانون آمده بود که آیین نامه اجرایی باید ظرف 3 ماه تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد و در واقع طولانی شدن زمان فوق می تواند معلول وضعیت غیرقابل تحمل فعلی باشد و این مساله ای است که باید به مردم توضیح داده شود تا بدانند که علل ضعف ، تعلل ، نارسایی ، نابسامانی ، ناهماهنگی و تظاهر و تسامح در این امر مهم حیاتی که با جان آنان سر و کار دارد، معلول چه عواملی بوده است به موجب بند یک مصوبه بهمن ماه 78 هیات دولت به منظور کاهش آلاینده های هوا، صرفه جویی در سوخت و افزایش ایمنی ، شهرداری تهران مکلف به احداث 6 مرکز مکانیزه معاینه فنی شده است ، با این حال در پایان سال هشتاد هنوز خبری از احداث این 6 مرکز نیست. علت این تاخیر چیست؛شورای شهر باید رسیدگی کند که آیا بودجه یک میلیارد و800 میلیون تومانی اجرای این امر در اختیار شهرداری بوده است یا خیر و اگر نبوده ، چه پروژه های دیگری اولویت داشته اند؛چرا بدون آن که در قالب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و یا در آیین نامه اجرایی قانون ، اشاره ای به جایگزینی خودروهای فرسوده شده باشد، این امر در راس امور مربوطه قرار گرفته است؛باوجود قوانینی چون ماده 5 مبنی بر آزمایش و معاینه فنی خودروها برای اخذ گواهینامه مربوط به رعایت حد مجاز آلودگی و نیز تبصره یک آیین نامه اجرایی که موید وجود راه حل قانونی در مقابله با خودروهای آلاینده نو یا فرسوده است ، اگر به جای 2 ماه پس از5 سال قانون و آیین نامه اجرایی به تصویب می رسید، چه بسا خودروی آلاینده در سال 1380 در شهرهای کشور وجود نداشت و سال 1379 به جای نوید کاهش آلودگی 25 درصدی هوای شهر تهران ، با افزایش 40 درصدی آن روبه رو نمیشدیم.به هر حال اطلاع یافتن از حقایق درخصوص مسائل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، زیست محیطی و سایر موارد، حق مسلم مردم است و نباید در انجام آن هیچگونه کوتاهی کرد. کمااین که اگر روز هوای پاک و یا سایر روزها جدی گرفته شود، دیگر هرگز نخواهیم شنید که در سال دیگر همچون سال 79 ، تنها50 روز هوای پاک در تهران برای نفسکشیدن وجود داشته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها