استعداد وعلاقه مندی ملاک انتخاب رشته تحصیلی
کد خبر: ۲۷۱۶
براستی چند درصد از دانش آموزان مطابق با برگه هدایت تحصیلی خود، رشته آینده شان را انتخاب می کنند؛ متاسفانه هنوز این موضوع در ذهن دانش آموزان و والدین به درستی جای نگرفته است که در انتخاب رشته ، علاقه صرف یا نگرش جامعه به یک رشته را کنار بگذارند و استعداد و توانایی توام با علاقه دانش آموز را در نظر بگیرند. به همین دلیل هدایت تحصیلی عملا در بسیاری مواقع نادیده گرفته میشود پژوهشی که درباره این موضوع در یکی از دبیرستان ها به عمل آمده است ، گفته های ما را تایید میکند جامعه آماری این پژوهش ،50 تن از دانش آموزان سال دوم دبیرستان رشته ریاضی و تجربی هستند که به طور تصادفی انتخاب شده اند و با مراجعه به پرونده تحصیلی و تربیتی سال گذشته آنها، ضریب هوشی و هدایت تحصیلی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.یافته های این پژوهش نشان می دهد،84/36 درصد از دانش آموزان با توجه به هدایت تحصیلی انتخاب رشته کرده اند و15/63 درصد از دانش آموزان به میل خود و بدون توجه به فرم هدایت تحصیلی دست به انتخاب رشته زده اند با مقایسه این دو گروه مشخص شد، کسانی که رشته تجربی را برمی گزینند، نسبت به دانش آموزانی که رشته ریاضی را انتخاب می کنند، واقع بینانه تر عمل می کنند و بیشتر به فرم هدایت تحصیلی توجه دارند و چنین به نظر می رسد دانش آموزانی که رشته ریاضی را انتخاب می کنند، واقعا استعداد خود را در نظر نمی گیرند؛ بلکه صرفا بر حسب اطلاعات و آگاهی های نه چندان درستی که به دست آورده اند و فقط به این دلیل که رشته ریاضی شاخصتر است، آن را انتخاب می کنند در این دبیرستان که دانش آموزان موفق و با نمرات بالا درس می خواندند، باز شاهد این ناهماهنگی و عدم موفقیت در رشته ای که مطابق با استعداد و توان آنها بوده است هستیم حال مدارس دیگر را در نظر بگیرید که دانش آموزان بدون توجه به توان خود رشته تحصیلی شان را انتخاب می کنند و یک سال که خواندند، متوجه می شوند قادر به ادامه این رشته نیستند همچنین نتایج به دست آمده بیانگر این است که 6/16 درصد دانش آموزان در رشته ریاضی با توجه به فرم هدایت تحصیلی رشته خود را انتخاب کرده اند و3/83 درصد بدون توجه به هدایت تحصیلی انتخاب رشته کرده اند45/71 درصد دانش آموزان رشته تجربی با توجه به فرم هدایت تحصیلی انتخاب رشته کرده اند و57/28 درصد بدون توجه به هدایت تحصیلی رشته خود را برگزیده اند این در حالی است که میانگین ضریب هوشی دانش آموزان رشته ریاضی 66/11و میانگین ضریب هوشی دانش آموزان رشته تجربی 117است و تفاوت هوشی دانش آموزان ریاضی و تجربی تنها4/15 درصداست که این اختلاف قابل توجهی نیست و تقریبا هر دو گروه از نظر هوشی برابرند بنابراین می توان نتیجه گرفت که در انتخاب رشته های تحصیلی ، هوش به تنهایی ملاک عمل نیست و دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی خود، از نظر هوشی اختلاف چندانی با هم نداشتند و توانمندی در این دو رشته تقریبا برابر است حال این سوال پیش می آید که در انتخاب رشته تحصیلی باید استعداد و توانمندی را مدنظر قرار داد یا فقط علاقه شخصی را؛ باید گفت که این دو مورد لازم و ملزوم یکدیگرند والدین باید به این مساله مهم توجه داشته باشند که در انتخاب رشته تحصیلی فرزند خود، بیشتر استعداد و توانایی او را در نظر بگیرند تا صرفا علاقه شخصی اش را و برای شناسایی استعداد آنها از فرمهای هدایت تحصیلی کمک بگیرند چه بسا دانش آموزانی که بدون توجه به توانمندی خود در رشته ای که به علل گوناگون به آن علاقه مند شده اند، ثبت نام کرده ؛ اما در میان راه وامانده اند.بنابراین ضروری است پدران و مادران فرزندان خود را در انتخاب رشته تحصیلی که در واقع سرنوشت شغلی و زندگی آینده آنها را رقم می زند، کمک کنند و برای این کار مهارت و استعدادهای درونی آنها را مدنظر داشته باشند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها