• 0

آزادراه تهران -شمال تجربه موفق راه سازي درکشور

دوشنبه 30 مهر 1380 ساعت 17:16
آزادراه تهران به شمال مهم ترین ابنیه راه سازی در سطح کشور است که از نظر فنی ومهندسی واحداث تونل تجربه موفقی کسب میشود
آقای مهندس خرم وزیر راه و ترابری در جریان بازدید از آزادراه تهران - شمال ، تونل کندوان ،4 خط بانده کناره در شمال به اتفاق هیاتی متشکل از استاندار، نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی ، معاون عمرانی استانداری ، فرماندار شهرستان چالوس ، مدیر عامل آزادراه ، مدیران کل محیط زیست استان و منابع طبیعی غرب مازندران و جمعی از مسوولان محلی در گفتگویی ضمن اعلام این مطلب گفت : عمده اراضی مسیر آزادراه تهران - شمال از منابع ملی است که با توافقاتی در گذشته و حال با مسوولان منابع طبیعی به عمل آمده و از نظر استحصال زمین مشکل خاصی وجود ندارد و برای خرید اراضی اشخاص هم بخش عمده آن و مبادی ورودی شهرهای مرزن آباد و چالوس با قیمت مناسبی از صاحبان آنها خریداری شده چون این طرح ملی است و مردم هم می دانند با تکمیل و راه اندازی این طرح عظیم منطقه شمال و غرب مازندران از نظر اشتغال و اقتصاد رونق فراوانی می یابد به همین دلیل از نظر واگذاری این گونه اراضی هم مشکل خاصی وجود ندارد و با نظر کارشناسی و به صورت توافقی خریداری می شود، بخشهایی هم که منابع ملی است به طور عمده مساله آن حل شده و در حال حاضر هیچ گونه مانع و مشکل لاینحلی در مسیر آزادراه که مانع انجام کار شود وجود ندارد.وی اعلام کرد در مسیر25 کیلومتری مرزن آباد به چالوس ، که با توجه به ساخت و بافت جغرافیایی و فیزیکی زمین می توان به سرعت کار کرد.پیش بینی می شود که به همت بنیاد و با سرعتی که در عملیات اجرایی قطعات 20 تا24 بخشیده است ظرف 3 سال آینده مسیر بین مرزن آباد - چالوس زیر ترافیک برود و به بهره برداری می رسد و مشکل تردد این مسیر برطرف خواهد شد.مهندس خرم گفت : عملیات اجرایی در قطعات اول آزاد راه از سمت تهران هم به طور همزمان و با سرعت انجام می گیرد و با اتمام و تکمیل این قطعات فاصله 92 کیلومتری به 32 کیلومتر کاهش می یابد که از نظر استهلاک خودروها و صرفه جویی در مصرف سوخت و اتلاف وقت بسیار موثر است و پیش بینی می شود که این قطعات هم با تزریق اعتبارات بیشتر و تسریع در عملیات اجرایی آن ظرف 3 -4 سال آینده در خط ترافیک و تردد قرار گیرد.وزیر راه اعلام کرد: بقیه مسیر آزادراه تهران - شمال در قطعات میانی مسیرهای سخت گذر و کاملا کوهستانی است که بیشتر این مسیر و قطعات با حفر تونل که 35 کیلومتر آنها به صورت دوقلو است و از نظر ابنیه راه سازی تونل در کشور بی نظیر است به هم متصل میشود.وی گفت : با احداث آزادراه تهران - شمال در مسیرهای سخت گذر و کوهستانی ، سنگی و صخره ای از نظر فنی مهندسی و راه سازی تجربه ارزشمندی کسب می شود که این تجربه در امر راه سازی در سایر نقاط کشور با شرایط متعادل کمک خواهد کرد. مهندس خرم که در این سفر از خط4 بانده کناره شمال نیز بازدید کرده و از نزدیک پیشرفت فیزیکی و اجرایی آن را مورد ارزیابی قرار داده است گفت : با اتمام عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال و اتصال آن به خط کناره شمال علاوه بر کاهش مصرف سوخت ، جلوگیری از اتلاف وقت و کم شدن بار ترافیک در خطوط سراسری مناطق شمالی کشور با وجود دریای مازندران و بنادر متعدد در این مسیر از نظر اقتصادی و اشتغال نیز در آینده شاهد رونق فراوانی خواهیم بود.آزادراه تهران - شمال در امر ترانزیت مسافر و کالا بین مرکز و شمال کشور دارای اهمیت زیادی است.آقای مهندس میری مدیر عامل آزادراه تهران - شمال در جریان ارزیابی از عملیات اجرایی این پروژه عظیم و ملی به همراه وزیر راه و ترابری در گفتگویی ضمن اعلام این مطلب گفت : با راه اندازی آزادراه بسیاری از مشکلات ترافیکی استان های شمال کشور برطرف میشود.وی گفت : آزادراه تهران - شمال طرح عظیم ملی کشور است که ساخت آن مورد تاکید روءسای محترم جمهوری گذشته و حال قرار گرفته است به طوری که جناب آقای خاتمی در این دوره از ریاست جمهوری و مسوولیت خود تاکید و تصمیم بر این دارند تا بخشی از این پروژه عظیم و ملی به بهره برداری برسد و به همین دلیل وزارت راه هم آن را از پروژه های اولویت دار منظور کرده و اتمام آن را سرلوحه کار خود قرار داده است و بر این اساس وزیر محترم راه و ترابری جناب آقای مهندس خرم به اتفاق آقای انصاری استاندار محترم و هیات همراه با حضور درمحل اجرای این پروژه ، آزادراه بین مرزن آباد و چالوس آن را از نزدیک مورد ارزیابی و مداقه نظر خویش قرار داده است و با دستورات لازم و هماهنگی های به عمل آمده برخی از موانع که در مسیر اجرای این پروژه مشکلاتی رابه وجود میآورند برطرف شد.مهندس میری همچنین گفت : با تکمیل و راه اندازی آزادراه تهران - شمال و برقراری ارتباط سراسری تحول شگرفی از نظر اقتصادی ، گردشگری و اشتغال در منطقه شمال و به ویژه در غرب مازندران به وجود میآید.وی گفت : با حضور وزیر راه و ترابری و تمهیداتی که از نظر اعتباری ، آزادسازی مسیر و رفع مشکلات دیگر اندیشیده شده است ، امید آن می رود که ظرف 2 سال آینده به طور منقطع قطعاتی از آزادراه زیر ترافیک بروند.آقای میری گفت : با توجه به مذاکراتی که با حضور آقای مهندس خرم و مسوولان اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران صورت پذیرفته ، امید آن می رود تا عمده مشکلات برای آزادسازی و اجرای این طرح ملی برطرف شود.وی اعلام کرد: ارزیابی اراضی برای ابتیاع و خرید بر عهده وزارت راه است و آزادراه تهران - شمال در این خصوص هیچ گونه دخالتی ندارد چون پس از آزادسازی مسیر برای اجرا تحویل پیمانکاران میشود.مدیر عامل آزادراه تهران - شمال همچنین گفت : در حال حاضر با محیط زیست هیچ گونه مشکلی وجود ندارد چون کارشناسان محیط زیست و آزادراه در زمینه زیست محیطی با هم اشتراک نظر دارند و به صورت توافقی مسائل فی مابین حل شده است تا این آزادراه هر چه زودتر به اجرا درآید اما در برخی از قسمت ها و قطعات در حوزه شهرستان چالوس با منابع طبیعی غرب مازندران هنوز مسائلی است که حل نشده و امید است با مذاکرات به عمل آمده و قول مساعدی که مدیر کل منابع طبیعی غرب مازندران با حضور وزیر محترم راه داده است این مشکل هم برطرف شود تا سرعت عملیات در مسیر مرزن آباد - چالوس شتاب بیشتری به خود گیرد.وی در مورد علت به کار نگرفتن پیمانکاران خارجی و نگرفتن استقراض از منابع خارجی گفت : با توجه به ذخایر ارزی و موافقت مسوولان ارشد و برنامه ریزان کلان کشور نیاز برای به کارگیری و مشارکت پیمانکاران یا وام خارجی نیازی نیست ، چون آزادراه از نظر اعتباری نسبت به سایر موانع در مسیر اجرای طرح هنوز با مشکل جدی مواجه نشده است و از طرفی پیمانکاران داخل کشورمان که مجری طرح آزادراه هستند و در قطعات مختلف آن مشغول اجرای عملیات میباشند بسیار قدر و توانمند169 هستند.
به اشتراک گذاری
کد خبر : 667925977414296601
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: