وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از سه کشور اروپایی درخواست کرد که با کنار گذاشتن مکانیسم حل اختلاف در برجام، بر ایجاد شرایطی به منظور حفظ این توافق هسته‌ای تمرکز کنند.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۲۹
اروپا باید مکانیسم حل اختلاف برجام را کنار بگذارد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) درخواست کرد که مکانیسم حل اختلاف برجام را کنار بگذارد و بر ایجاد شرایطی برای حفظ برجام ایجاد متمرکز شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: «ما از تمامی شرکا (در برجام) می‌خواهیم تا ساز و کار حل اختلاف در برجام (مکانیسم ماشه) را کنار بگذارند و بر روی یک اصل مهم تمرکز کنند: ایجاد جو و پیش‌نیازهای لازم برای حفظ برجام».

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران هنوز به نقطه بازگشت (تحریم‌ها) نرسیده است».

پیش از این، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مسکو در خصوص دوره ۱۵ روزه مربوط به راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف در برجام با طرف‌های غربی اختلاف نظر دارد، بر لزوم انجام هماهنگی‌های بیشتر برای کلید زدن این مکانیسم تاکید کرد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) پیشتر در تاریخ 24 دی ماه در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام موسوم به مکانیسم ماشه را فعال کردند.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

علیرغم آنکه فعال کردن مکانیسم ماشه می‌تواند در نهایت به پایان برجام منجر شود، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران گفت که اروپا قصد دارد با فعال کردن مکانیسم ماشه، به برجام پایان دهد و بلکه به دنبال زنده نگه داشتن این توافق است.

بورل در این ارتباط توضیح داد: «اقدام کشورهای اروپایی، انگلیس، فرانسه و آلمان در فعال‌سازی فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام به مفهوم آن نیست که این کشور‌ها می‌خواهند برای لغو این توافق هسته‌ای به شورای امنیت مراجعه کنند. تا جایی که من می‌دانم و با آنها در اینباره صحبت کرده‌ام، همه آنها تأیید کردند که این اقدامی برای پایان دادن به برجام نیست بلکه برای زنده نگه داشتن این توافق و زمان دادن به مذاکرات است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها