اعتراضات به‌حق مردم در آبان ماه امسال نسبت به نگرانی‌هایشان از معیشت و شیوه اجرایی ناصحیح گرانی بنزین، فرصتی شد تا دشمنان از روز دوم بر این اعتراضات سوار شده و سناریوی از پیش تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌شده خود را کمی زودتر اجرایی کنند.
کد خبر: ۱۲۴۵۸۶۸
کشته سازی اغتشاشات آبان ماه؛ این‌بار در دستان سفیر اسرائیل در شورای امنیت

اعتراضات آبان ماه دارای ویژگی‌های مهمی بود که روز به روز در حال علنی‌تر شدن است.

فشار حداکثری بین‌المللی با دروغ بزرگ نماینده رژیم صهیونیستی

یکی از ویژگی‌های مهم اعتراضات آبان ماه، توأمان کردن فشار داخلی با فشارهای حقوقی بین‌المللی ادامه‌دار است. تویت های مسئولین مختلف آمریکایی و اروپایی و ادامه دادن آن تا داستان غم‌انگیز سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با توئیت های فارسی همگی بخشی از این سناریوست. یکی از نمونه‌های آن تکرار یک دروغ از سوی نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل است. دانی دانون روزهای اخیر طی یک صحبت نیم‌ساعته در نشست شورای امنیت به اعتراضات آبان ماه پرداخت و دروغ‌های بسیاری را مطرح کرد.

یکی از اقدامات او که کپی‌برداری از کارهای تکراری نتانیاهوست، در دست گرفتن تصویر بود. وی با در دست گرفتن تصویر یک دختر ایرانی مدعی شد وی در اغتشاشات کشته شده است. آن دختر که نیکتا اسفندانی نام دارد؛ بارها از سوی رسانه‌ها به‌عنوان قربانی اغتشاشات معرفی شده است. این در حالی است که این اتفاق بارها از سوی خانواده‌اش رد شده است.

پدر نیکتا اسفندانی نیز در مصاحبه‌ای که با رسانه ملی داشت، ضمن تکذیب مرگ دخترش در اغتشاشات، با ابراز تأسف از کسانی که می‌خواهند به دخترش برچسب ضدانقلاب بزنند و از فوت او سوءاستفاده کنند، گفت: دختر من به‌هیچ‌عنوان سیاسی نبوده و اصلاً در زمینه سیاسی سررشته نداشته که بخواهد اظهارنظر کند یا جبهه بگیرد.

اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در ۱۲ آذرماه سال جاری، در بین اسامی که آن‌ها اعلام کردند ما افراد متعددی را داریم که زنده هستند و با آن‌ها مصاحبه کردیم و مشخصات دقیقشان وجود دارد؛ کشته‌های بی‌ربط و درگذشتگان عادی را هم اینجا آوردند که نمونه مصاحبه آن را که خانواده نیکتا اسفندانی است، مشاهده کردید. چقدر سر و صدا کردند که دختر چهارده ساله‌ای که در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است، خانمی که هیچ ربطی به این موضوعات نداشته و هم پزشکی قانونی تائید کرده و هم خانواده که در اثر مسمومیت فوت کرده است. افراد دیگری نیز از این قبیل زیاد هستند ما تعداد زیادی از این اسامی را داریم که اسامی غیرواقعی است و تعدادی هم داریم که الآن زنده هستند و با آن‌ها مصاحبه کردیم؛ این شگردی کهنه است و یادتان هم نرفته است که در فتنه ٨٨ همین کار را انجام دادند، هم کشته سازی و هم آمار سازی کردند.

آمار سازی نشان از خالی بودن ادعاهایشان دارد

تکیه چندباره رسانه‌های ضدانقلاب و حتی تکرار آن باگذشت بیش از دو ماه از اعتراضات از سوی نماینده اسرائیل در شورای امنیت بر تصویر شخصی که بارها اعلام شده دلیل کشته شدنش چه بوده، به خوبی نشان می‌دهد که علی‌رغم ادعاهایشان از اتفاقات آبان ماه و ضریب دادن به آمار کشته‌ها، واقعیت چیز دیگری است و اسنادی در دست برای ارائه ندارند.

مؤلفه‌های اصلی در تبدیل «اعتراضات» به «اغتشاشات»

مدیر اندیشکده مشهور آمریکایی راندپال در سخنانی به صراحت مدل اعتراضات ایران را مانند اعتراضات هنگ کنگ نامید. «دنیل مک آدامز»، مدیرعامل اندیشکده «رند پال» که فرزند سناتورش از نزدیک ترین افراد به رئیس‌جمهوری امریکا است، در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه «آر. تی» گفت: دولت ترامپ از طریق «مرکز ماموریت ایران» در سازمان «سی. آی. ای» در اعتراض های چند روز اخیر ایران نقش بازی کرد. او اذعان کرد که هدف آیت الله مایک تغییر رژیم ایران با کمک سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و گروه‌های تجزیه‌طلب بوده است.

مدیر بنیاد رندپال ادامه داد: یک سال و نیم پیش هم ناآرامی در ایران وجود داشت و حالا هم فکر می‌کنیم که این ناآرامی‌ها نتیجه افزایش قیمت بنزین است. خیر، طرح‌های [سیاست] بی‌ثبات کردن [کشورهای] گوناگون است که از هنگ کنگ تا اوکراین و ایران می‌بینیم و این [ناآرامی‌ها نتیجه] کوشش برای سرنگونی یک دولت دیگر [دولت ایران] است.

این مدل اعتراضات در کلیاتشان چندین نقطه با مدل ایران اشتراک دارند که بر «تحریم و فشار حداکثری بر مردم تا مرز عصیان، سرکشی، شورش و اغتشاش علیه حاکمیت و فشار حقوقی بین‌المللی» استوار است:

نداشتن لیدر

نخستین مسئله نداشتن لیدر و رهبری مشخص بالاخص در میدان است. نبود لیدر موقعیت را برای رسانه ها ایجاد می‌کند تا ضمن حمایت از معترضین، شناسایی و مؤلفه نخست مدیریتی اغتشاشات را دور از دسترس نیروهای نظامی و امنیتی قرار دهد.

انسداد راه‌ها

دومین ویژگی مهم این مدل اعتراضات، مسدودسازی بزرگراه‌ها و مواصل اتصالی شهرهاست. این مسئله در ایران متاسفانه با بارش برف در کنار خرابکاری‌های احتمالی برخی رانندگان بی آرتی و ... در برخی اتوبان‌های مهم تهران و شهرهای بزرگ چون شیراز و اصفهان نمود عینی از اعتراضات در روز نخست بود.

ایجاد وحشت و ناامنی

سومین ویژگی خاص این نوع اعتراض، بالا بردن حجم وحشت و القای ناامنی به جامعه است. در این وضعیت جامعه در کنار موضوع اعتراضی (مانند معیشت) حکومت را در تأمین امنیت هم ناتوان می‌بیند. تداوم این مسئله طی چند ماه (مانند هنگ کنگ) و درگیر شدن جامعه با ناامنی حاکمیت را ناچار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

تخریب وسیع و غیرقابل چشم پوشی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اعتراضات موزاییکی، تخریب وسیع اموال عمومی و دولتی است. بانک‌ها، مراکز خدماتی دولتی و شهرداری، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، ادارات و... بخشی از اهداف این اغتشاش‌گران‌اند. دلیل این مسئله غیرقابل کتمان بودن و دور نماندن قدرت معترضین از دید رسانه ها و افکار عمومی است. تخریب این مراکز هرچند در نگاه اول مردم را نسبت به معترضین دلزده می‌کند و میان آنان و بخشی از افکار عمومی فاصله ایجاد می‌کند اما در صورت تداوم و افزایش گستردگی آن به بخشی از جامعه و ناتوانی حاکمیت در کنترل آن بخش از جامعه (معترضین) تفسیر خواهد شد.


حیدر شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها