سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: ضمن بیان اینکه گزارشی از شیوع بیماری‌های گوارشی ناشی از سیل نداشتیم.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۱۴
گزارشی از شیوع بیماری‌های گوارشی ناشی از سیل نداشتیم

به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی خالدی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم بارش بی‌سابقه باران در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان موجب آبگرفتگی در معابر و محاصره شدن بعضی از روستاها شد.

وی افزود: در پی این بارش ها از ۹۳۰ روستای سیستان و بلوچستان ۲۶۴ روستا که جمعیتی بالغ بر ۸۲ هزار نفر داشتند دچار مشکل شدند. در وهله اول تلاش ما در رابطه با ارائه خدمات فوریت های پزشکی بود که خوشبختانه بعد از اطلاع رسانی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید رئیس سازمان اورژانس کشور دستورالعملی را به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مخصوصاً استان‌های جنوبی کشور ابلاغ کرد مبنی برای اینکه باید آمادگی لازم را داشته باشند. همین موضوع موجب شد که ما در تامین تجهیزات امکانات و داروها دچار مشکلات و چالش نشویم.

خالدی با بیان تا کنون در این حوادث جوی هشت نفر دچار آسیب شدند که چهار نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند گفت: در مجموع دو نفر در استان سیستان و بلوچستان، یک نفر در بشاگرد و یک نفر در حاجی آباد جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ٢۴ خانم باردار تا به حال منتقل شدند اما تلاش اورژانس کشور همچنان این است که خانم‌های باردار و محل اقامت آن‌ها را شناسایی کند تا از وضعیت آن‌ها مطلع باشد.

سخنگوی سازمان اورزانس با تاکید بر اینکه مصدوم شدن افراد در این نوع از حوادث جوی یکی از دغدغه اصلی اورژانس است گفت: ریزش سقف برخی از خانه‌ها به علت سست شدن بر اثر بارش یکی از مواردی بود که شاهد آن بودیم. در حوزه درمان نیز قاعدتاً مراکز درمانی نیز دچار مشکلاتی شدند اما عموما ریزش مختصر سقف بیمارستان و بخش هایی مثل موتورخانه ها و.. است اما آسیب جدی به نحوه ارایه درمان ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربیاتی که از سیل های گذشته داشتیم این انتظار را داشتیم که شاید با افزایش مراجعات بیماری ها به خصوص بیماری های تنفسی یا گوارشی روبرو شویم، افزود: بنابراین تیم‌های بهداشت، از جمله بهداشت محیط، بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماری‌ها از کرمان به ایرانشهر اعزام شدند. همچنین خودرو فرماندهی نیز اعزام شد به جهت اینکه به درخواست های ١١۵ مردم با سرعت بیشتری رسیدگی شود. برای اعزام خودروهای آمبولانس کمک دار هم تلاش کردیم.

سخنگوی سازمان اورژانس ادامه داد: به علت انسداد محور ها لازم است که انتقال برخی از بیماران از طریق هوا صورت بگیرد. در این زمینه تا به حال دو فروند بالگرد از گناباد و زاهدان به محل اعزام شدند که بتوانند خدمات لازم را ارایه کنند و در صورتی که استان سیستان و بلوچستان درخواست کند آمبولانس های بیشتری نیز اعزام خواهد شد.

به گفته وی، نزدیک به ٢٠٠ نفر بیمار توسط تیم واکنش سریع اورژانس در مناطق درگیر سیل ویزیت شدند و دارو درمانی برای آن‌ها انجام شده است.

خالدی با تاکید اینکه یکی از نیازهای واجب افراد درگیر سیل آب آشامیدنی سالم است، گفت: تاکنون تلاش ما بر این بوده است که آب آشامیدنی بسته بندی را توزیع کنیم اما در اولین فرصت آب با تانکر تامین می شود. در حال حاضر وضعیت سلامت آب در نواحی مختلف متفاوت است و نمی توان الگوی ثابتی را برای آن توصیف کرد؛ برای مثال در بعضی از روستاها آب آشامیدنی از طریق کلر زنی تامین می شود و برخی از روستا ها که محلی برای استقرار افراد تامین شده آب آشامیدنی از طریق تانکر توزیع می‌شود و برخی دیگر همچنان از این بسته بندی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: آب آشامیدنی آلوده موجب بروز عفونت‌ها می شود البته تا به حال گزارشی از شیوع بیماری‌های گوارشی ناشی از سیل نداشتیم اما روال بلایا و سیل ها این است که به علت تحت تاثیر قرار دادن آب شرب احتمال مراجعه بیماری های عفونی را افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه شاید در حوزه های دیگر نیازی به حضور مردم باشد اما اورژانس در حوزه سلامت و مقابله با این سیل تا هم اکنون نیازی به همکاری مردم ندارد گفت: مردم درگیر سیل باید چند نکته را در نظر داشته باشند که از اسکان در خانه های آسیب دیده خودداری کنند. نکته دیگر این است که خانم های باردار باید موقعیت خود را به اورژانس اعلام کنند تا به شرایط آن ها رسیدگی شود. همچنین کسانی که سابقه بیماری های خاص دارند یا حتی کودکانی که شیرخشک های خاص مصرف می‌کنند باید حتما با اورژانس تماس بگیرند و این موضوعات را اطلاع‌رسانی کنند.

خالدی در ادامه اعلام کرد که اورژانس در حال حاضر مشکل دارویی ندارد و گفت: با این حال شاید با توجه به شرایطی که در مناطق درگیر سیل ایجاد شده مردم دسترسی سختی به این دارو ها داشته باشند. ما برای پیشگیری از ایجاد اختلال در روند مصرف داروی افراد توصیه می‌کنیم افرادی که داروهای خاص استفاده می کنند با اورژانس تماس بگیرند و این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند. همچنین افرادی که سابقه دیابت دارند، انسولین استفاده میکنند یا داروهای یخچالی دارند شرایط خود را به اورژانس اطلاع دهند.

وی درخصوص خساراتی که بر اثر سیل برای پایگاه های اورژانس ایجاد شده است، گفت: سقف و دکل مخابراتی حدود ١٠ پایگاه اورژانس در سیل آسیب دیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها