شرایط جوی ارتفاعات ایران برای کوهنوردی در آخر هفته

کوهنوردان مراقب بهمن باشند

کارشناس هوا شناسی کوهستان گفت: کوهنوردان آخر هفته از قرار گرفتن در مسیرهای مستعد وقوع بهمن و خط الرأس‌های بادگیر پرهیز کنند.
کد خبر: ۱۲۴۳۳۱۸
کوهنوردان مراقب بهمن باشند

به گزارش جام جم آنلاین، سمانه نگاه در گفتگو با ایسنا در باره وضعیت هوای کوهستان‌ها و شرایط صعود در روزهای پایانی هفته جاری(۵ و ۶ دی ۹۸) بر اساس نقشه‌های سازمان هواشناسی کشور گفت: طی روزهای چهارشنبه تا جمعه برای ارتفاعات، قله ها و خط الرأس های البرز، تالش و اردبیل، باد جنوبی شدید همراه با افزایش دما و برای دامنه های شمالی البرز وزش باد گرم شدید پیش‌بینی می شود.

وی افزود: سرعت وزش باد می تواند به طور لحظه ای تا بیش از ١٠٠ کیلومتر بر ساعت برسد بنابراین با توجه به افزایش محسوس دما شرایط برای تسریع در روند ذوب برف و احتمال وقوع بهمن در شیب های تند فراهم می شود و با توجه به سرعت بالای باد احتمال شکستن نقاب های برفی و کولاک برای نواحی پوشیده از برف وجود دارد.

این کارشناس هوای کوهستان در توصیه ای به کوهنوردان تاکید کرد: کوهنوردان باید از قرار گرفتن در مسیرهای مستعد وقوع بهمن و خط الرأس های بادگیر پرهیز کنند. علاوه بر این از عصر چهارشنبه موج بارشی از غرب وارد کشور می شود که عمده فعالیت آن مربوط به بخشهای غربی کشور و ارتفاعات زاگرس است.

نگاه گفت: شدت بارش طی روز پنجشنبه تا صبح جمعه برای غرب استان های کردستان و کرمانشاه به صورت رگبار و رعدوبرق و در ارتفاعات بارش برف است. طی روزهای پنجشنبه و جمعه برای ارتفاعات و قله های مرتفع زاگرس شمالی و مرکزی بارش برف و وزش باد شدید پیش بینی می شود. علاوه بر این برای روز جمعه در ارتفاعات شمال غرب و البرز غربی و مرکزی بعضی ساعات افزایش ابر و بارش باران و در قله ها و خط الرأس های مرتفع بارش برف و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

پیش بینی قله های شاخص برای روزهای پنجشنبه و جمعه:

دماوند: نیمه ابری، وزش باد شدید تا بیش از ١٠٠ کیلومتر بر ساعت، غروب پنجشنبه و عصر جمعه رگبار پراکنده برف.

علم کوه: نیمه ابری تا ابری، بارش برف و وزش باد شدید تا ٩٠ کیلومتر بر ساعت.

سبلان: در اکثر ساعات ابری، وزش باد شدید تا ٩٠ کیلومتر بر ساعت، بارش برف.

اشترانکوه: نیمه ابری تا ابری و مه آلود، بعضی ساعات بارش برف، وزش باد شدید تا ١٠٠ کیلومتر بر ساعت.

دنا: آفتابی، وزش باد شدید تا ٧٠ کیلومتر بر ساعت.

تفتان: آفتابی گاهی وزش باد شدید تا ٥٥ کیلومتر بر ساعت.

توچال: از عصر پنجشنبه افزایش ابر و بعضی ساعات بارش پراکنده برف، وزش باد شدید تا٧٠ کیلومتر بر ساعت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها