متخصص ارتوپدی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

با زانوی جراحی شده چکار کنیم؟ / تغذیه را جدی بگیرید

عمل جراحی زانو و تعویض مفصل عمل سنگینی است که یک بیمار برای به دست آوردن نتیجه خوب از چنین عملی باید نکات متعددی را رعایت کند وگرنه با مشکلات متعددی روبرو می شود.
کد خبر: ۱۲۴۳۲۶۹
با زانوی جراحی شده چکار کنیم؟ / تغذیه را جدی بگیرید

به گزارش جام جم آنلاین ، در عمل جراحی زانو و تعویض مفصل و یا همان آرتروپلاستی عدم رعایت برخی از نکات منجر به این می شود که فرد شرایط دردناکی را تحمل کند و در نهایت از عمل جراحی خود نتیجه چندان مثبتی نگیرد.

دکتر مهرداد محمدی متخصص ارتوپدی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: بسیاری از بیماران تصور می کنند صرف یک عمل جراحی مشکلشان حل می شود اما نباید فراموش کرد که بخشی از کار در دست پزشک است و پس از آن همه چیز به خودِ بیمار بستگی دارد.

وی در رابطه با عمل جراحی تعویض مفصل زانو گفت: فردی که عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده است باید بداند متاسفانه دردهای او قرار نیست با یک عمل جراحی تمام شود و در واقع او بعد از عمل جراحی هم این شرایط را تا حد بسیار کمتری تجربه خواهد کرد.

دکتر محمدی افزود: یک عمل جراحی تعویض مفصل هنگامی موفقیت آمیز تلقی می شود که زانوی فرد جراحی شده پس از این عمل با درد کمتری مواجه شده باشد. بعد از عمل جراحی نیز اقدامات توانبخشی نیز ادامه پیدا می کند.

این متخصص ارتوپدی بیان داشت: پس از عمل جراحی یک بیمار باید تلاش کند زانوی خود را در زاویه ای مشخص به حرکت دربیاورد و در روزهای آینده این زاویه حرکتی را بیشتر کند. این فرآیند 12 هفته طول می کشد.

وی با بیان اینکه بهبودی کامل حاصل از عمل جراحی تعویض مفصل شش ماه طول می‎کشد گفت: بیمار باید هرگونه درد غیر عادی بعد از عمل جراحی را به پزشک متخصص خود اطلاع دهد و به سرعت در راستای رفع آن بکوشد. شرایط جسمی،سن و نوع تغذیه نیز تاثیر زیادی در فرآیند بهبودی کامل فرد دارد.

دکتر محمدی تصریح کرد: مبل راحتی برای فردی که به تازگی زانوی خود را جراحی کرده مناسب نیست. او باید از از صندلی سفتی استفاده کند که سطح ارتفاع آن بالاتر از حد معمول سایر صندلی ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه وسایل مورد نیاز بیمار باید نزدیکش باشد گفت: فردی که به تازگی جراحی زانو را پشت سر گذاشته باید قادر باشد در همان روزهای نخست بعد از جراحی به راحتی روی صندلی بنشیند و بلند شود.

این متخصص ارتوپدی یادآور شد: بیمار باید ابتدا راه رفتن را بعد از عمل جراحی به صورت سبک در خانه آغاز کند و سپس در روزهای بعد بتواند از منزل خارج شود و مسافتی را هم در فضای بیرون راه برود.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: مصرف شیر، لبنیات، گوشت و میوه برای افرادی که عمل جراحی زانو پشت سر گذشته اند توصیه می شود. گوشت قرمز و مرغ و ماهی به دلیل دارا بودن پروتئین برای بازسازی بافت ها و استخوان ها بسیار مفید هستند.

وی در پایان گفت: مقادیر کافی از انواع آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن بیمار را نیز می توان از طریق انواع میوه و سبزیجات دریافت کرد. ویتامین های A، E و C را نیز می توان از طریق انواع کپسول ها و قرص برای بدن تامین کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها