منابع یمنی از استقرار نظامیان آمریکایی در جزیره‌ای در آب‌های جنوبی یمن خبر دادند.
کد خبر: ۱۲۴۲۹۶۶
استقرار نظامیان آمریکا در جنوب یمن

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، منابع مطلع یمنی می‌گویند، هم‌زمان با افزایش فشار ریاض بر دولت «عبد ربه منصور هادی» برای اجاره دادن جزیره «سقطری» در آب‌های جنوبی یمن به امارات، شماری نظامی آمریکایی نیز وارد آن شده‌اند.

این منابع که وبگاه خبری «الخبر الیمنی» می‌گوید، نزدیک به دولت هادی هستند، گفته‌اند که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی از هادی خواسته تا در درخواست قبلی امارات برای اجازه جزیره سقطری به مدت 95 سال تجدید نظر کند هر چند که ریاض نگران است که جزیره را از دست بدهد.

پیشتر امارات و دولت هادی به دلیل سیاست‌های توسعه‌طلبانه ابوظبی در جنوب یمن، درباره مسائل مختلف دچار اختلاف شده‌اند و یکی از موضوعات اختلافی، اجاره جزیره سقطری است.

در سال‌های گذشته امارات در این جزیره نیرو مستقر کرده بود و به همین دلیل با دولت هادی بشدت اختلاف داشت. طبق گزارش‌های خبری امارات ثروت‌های طبیعی این جزیره را که شامل درختان نادر و گیاهان کم نظیر است، به معرض قاچاق و فروش گذاشته بود. پیشتر گروه بین‌الملل فارس در گزارشی اعلام کرده بود که «منابع طبیعی در جنوب یمن تحت سلطه ابوظبی در آمده و امارات عربی متحده به هیچ چیز رحم نکرده؛ از بنادر جنوبی گرفته تا انواع گیاهان و حیوانات و سنگ‌های نادر در مجمع‌الجزایر جنوبی یمن».

به گزارش الخبر الیمنی، مختار الرحبی رئیس دفتر هادی پیشتر پیشنهاد امارات در خصوص اجاره این جزیره را رد کرده بود. بنا بر این گزارش، امارات حتی حاضر شده در مقابل این پیشنهاد، حمایت از «شورای انتقالی جنوب»‌را هم متوقف کند؛ شورایی که با نیروهای هادی در چند استان جنوبی یمن درگیری نظامی دارد و ادعای حکومت در جنوب یمن می‌کند.

طبق این خبر، تحرکات جدید عربستان سعودی همزمان با گام‌هایی از جانب آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در مجمع الجزایر سقطری است چرا که آمریکایی‌ها دهه‌هاست در اندیشه استقرار در آن هستند.

الخبر الیمنی تصریح کرد یک تیم نظامی آمریکایی از یک هفته گذشته در حال بازدید از جزیره است. منابع محلی گفته‌اند این تیم با یک کشتی به جزیره رفته و در طول ساحل شرقی جزیره حضور یافته و در حال بررسی احداث یک پایگاه در آنجا هستند. این تیم پیشتر با رمزی محروس استاندار پیشین جزیره که از حامیان دولت هادی است و همچنین فرمانده نیروهای سعودی در جزیره است، دیدار کرده است.

این تیم آمریکایی به استاندار گفته است که تحت عنوان «آموزش نیروهای گارد ساحلی» قصد دارد مدتی طولانی در جزیره مستقر شود و محروس نیز با حضور آمریکایی‌ها موافق کرده است چرا که با حضور اماراتی‌ها در این جزیره مخالف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها