ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده گیاه زعفران یا طلای سرخ است و کشت آن بیشتر در نواحی خراسان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۱۹۲۵
ماجرای زعفران‌ های تقلبی

از زعفران در طبخ غذا به عنوان ادویه استفاده می‌شود و رنگ و طعم مطلوب و خوشایندی در غذا ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، خواص دارویی متعددی را تاکنون به زعفران نسبت داده‌اند. از جمله پیشگیری از بیماری‌های چشم و نیز بهبود حافظه که به اثبات رسیده است. زعفران حاوی ترکیبات ضددرد و التهاب است.

این گیاه در درمان بی‌خوابی موثر است و همچنین حاوی ترکیبات نشاط‌آور بوده و ضد‌افسردگی است. از سوی دیگر، در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موثر است.

در آذر 1398، رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور طی مصاحبه‌ای از کشف بیش از 400 کیلوگرم محموله‌های حاوی زعفران تقلبی در فرودگاه مشهد و دستگیری متخلفان خبر داد.

زعفران‌های تقلبی از الیاف مصنوعی غیرخوراکی وارداتی از هند تهیه شده بودند و با اسپری‌های مخصوصی رنگ و عطر مصنوعی به آن اضافه شده بود.

به طور کلی تقلبات غذایی به معنی کاهش تعمدی کیفیت یک ماده غذایی به قصد فروش آن است که گاهی از طریق افزودن ترکیبات نامرغوب به محصول غذایی انجام می‌شود و گاهی نیز از راه خارج‌ سازی یک جزء ارزشمند موجود در محصول غذایی رخ می‌دهد.

در هر حال، معمولا هدف از انجام تقلبات غذایی سودجویی اقتصادی است. تقلبات در مواد غذایی گاهی فقط محدود به کلاهبرداری اقتصادی است و سمیت چندانی روی سلامت مصرف‌کنندگان ندارد که افزودن آب به شیر مثالی از این دست است. اما گاهی غیر از کلاهبرداری اقتصادی، خطر آسیب به سلامت مصرف‌کنندگان نیز وجود دارد که از این دسته می‌توان به تقلب افزودن روغن پالم به شیر اشاره کرد که به‌ویژه برای نوزادان پرخطر است. البته هنوز نوع ترکیبات و سمیت احتمالی الیاف مصنوعی به کار رفته در زعفران‌های تقلبی مکشوفه، مشخص نشده و اظهارنظر دقیق‌تر نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد.

نظر به قیمت بالای زعفران، احتمال تقلب وجود دارد و لذا زعفران باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود.

بسته‌بندی زعفران باید شناسه بهداشتی سازمان غذا و دارو را داشته باشند و خرید از فروشندگان دستفروش به‌ویژه دستفروشان دوره‌گرد توصیه نمی‌شود. در صورت مواجهه با فروش زعفران‌های ارزان‌قیمت باید با دیده تردید نگریست؛ زیرا از دیرباز گفته‌اند هیچ ارزانی، بی‌دلیل نیست.

دکتر بهادر حاجی‌ محمدی - عضو آکادمی سم‌شناسی بالینی آمریکا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها