سال 2019 چند روز دیگر به پایان می رسد. سال 2019 حاوی اتفاقات و رویدادهای مهمی درون خود بود که برخی از آنها را مرور می کنیم.
کد خبر: ۱۲۴۱۵۶۱
دور دنیا در سال 2019 / مرور مهم ترین اخبار و حوادث سال میلادی

به گزارش جام جم آنلاین ، آنچه در ادامه می خوانید مرور مهم ترین اتفاقات و رویدادهای سال 2019 است.

اول ژانویه: خروج قطر از اوپک

در دسامبر 2018 ، سعد شریده ال کعبی ، وزیر انرژی قطر اعلام کرد که این کشور از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج خواهد شد و ادعا کرد که این اقدام یک تغییر «فنی و استراتژیک» است. این کشور پس از تحلیل راهکارهایی برای بهتر شدن جایگاه بین المللی خود ، این تصمیم را گرفت. این کناره گیری در روز اول سال 2019 عملی شد و بیش از 50 سال از عضویت پایان یافت.

3 ژانویه: چین اولین بار در حاشیه دور ماه فرود آمد

چین به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که با موفقیت یک فضاپیما را در حاشیه دور ماه فرود آورد. سمت ماه هرگز با زمین روبرو نمی شود ، بنابراین هر ماموریتی به ماهواره رله نیاز دارد. این ماموریت با هدف بررسی سن و ترکیب منطقه و کسب اطلاعات بیشتر درباره منظومه شمسی اولیه و زمین صورت گرفته است.

25 ژانویه: کشته شدن 237 نفر در برزیل به دلیل شکسته شدن سد

سد معدن سنگ آهنی در نزدیکی شهرداری برومادینهو شکسته و باعث شد گل و لای عظیمی راه بیفتد که دفاتر معدن را در هنگام صرف ناهار ، به همراه چند خانه ،راه و مزارع خراب کرد. حدود سه ماه بعد ، پلیس غیرنظامی میناس گریا اعلامیه مرگ و میر نهایی 237 ، با 33 مفقود را منتشر کرد.

28 ژانویه: ایالات متحده هواوی را به تقلب متهم می کند

ایالات متحده با افزودن تنش تجاری با چین ، 23 اتهام علیه شرکت مخابراتی چینی هواوی و مدیر ارشد مالی آن ، منگ وانژو ارسال کرد. این اتهامات شامل سرقت فناوری ، انسداد عدالت و کلاهبرداری در بانک ها بود. دبیر بازرگانی ایالات متحده ، ویلبور راس گفت: «سالهاست که شرکتهای چینی قوانین صادراتی ما را زیر پا گذاشته اند و تحریم ها را تضعیف کرده اند و این کار اغلب با استفاده از سیستم های مالی آمریکا برای تسهیل فعالیت های غیرقانونی انجام پذیرفته است. این روند پایان خواهد یافت.» هوآوی در بیانیه ای اتهامات را رد کرد و گفت که کار مرتکب هیچ یک از تخلفات ادعایی نشده است.

3 فوریه: اولین بازدید پاپ از عربستان

پاپ فرانسیس پس از ورود به ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی به عربستان هم سفر کرد. هدف از این بازدید، شرکت در کنفرانسی در مورد روابط مسیحیان و مسلمانان بود.

14 فوریه: حمله انتحاری در هند

چهل نفر از پرسنل نیروی مرکزی ذخیره نیروی مرکزی (CRPF) به دلیل انفجار یک وسیله نقلیه حاوی مواد منفجره در منطقه پولوامای هند کشته شدند. هند، پاکستان را به دلیل این حمله مقصر دانست و بنا بر گزارش ها ، نیروی هوایی هند در 26 فوریه یک اردوگاه آموزش تروریستی در پاکستان را بمباران کرد.

10 مارس: 157 کشته در سقوط هواپیمای اتیوپیایی

پرواز 302 هواپیمایی اتیوپی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی آدیس آبابا بول در نزدیکی شهر بیشفتو واقع در همین کشور سقوط کرد. تمام 157 نفر از هواپیما جان خود را از دست دادند.

14 مارس: فاجعه طوفان سیکلون آیدای در موزامبیک

بیش از 1000 نفر پس از توفان سیکلون در موزامبیک جان خود را از دست دادند. کشورهای زیمباوه و مالی نیز با خسارت های شدیدی روبرو شدند. براساس برآوردهای بانک جهانی ، کشورهای آسیب دیده با خسارت مالی بالغ بر 2 میلیارد دلار مواجه شده اند.

15 مارس: حمله تروریستی 50 کشته در حمله تروریستی در نیوزلند

افراد مسلح در مسجد النور و مرکز اسلامی لینوود در کریستچرچ ، دست کم 50 نفر کشته و 50 نفر دیگر را زخمی کردند. متهم که بعداً به عنوان شهروند استرالیا ، برنتون هریسون تارانت شناخته شد، دستگیر و به جرم قتل متهم شد. نخست وزیر ژاکیندا آردن حملات را یکی از تاریک ترین روزهای نیوزلند توصیف کرد.

10 آوریل: ثبت اولین تصویر از سیاهچاله

تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ ایونت هوریزون اولین تصویر از سیاهچاله را منتشر کرد. سیاهچاله واقع در کهکشان مسیر 87 ، 500 میلیون تریلیون کیلومتر از زمین فاصله و نزدیک به سه میلیون برابر سیاره ما حجم دارد.

11 آوریل: جولیان آسانژ دستگیر شد

پس از هفت سال پناهندگی به سفارت اکوادور در لندن ، بنیانگذار ویکی لیکس پس از آنکه وی به دلیل عدم تسلیم در دادگاه مقصر شناخته شد، دستگیر شد. او همچنین به اتهام توطئه های فدرال در ایالات متحده برای افشای اسرار دولتی روبرو است.

15 آوریل: آتش سوزی در کلیسای جامع نوتردام

آتش سوزی در کلیسای جامع 850 ساله نوتردام در پاریس فرانسه رخ داد و باعث خسارت شدید به ساختار نمادین شد. بخش بزرگی از سقف در آتش سوزی تخریب شد.

21 آوریل: انفجار بمب در پایتخت سریلانکا

روز یکشنبه عید پاک ، یک سری انفجار بمب در کلیساها ، هتل ها و یک مجتمع مسکونی در داخل و اطراف کلمبو پایتخت سریلانکا باعث کشته شدن بیش از 250 نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر شد. در 23 آوریل ، لباس داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

21 آوریل: انتخاب یک کمدین به عنوان رئیس جمهور اوکراین

در دور دوم انتخابات ، ولدیمیر زلنسکی ، کمدین اوکراینی و خادم حزب مردم با پیروزی فوق العاده ای موفق شد تا ششمین رئیس جمهور این کشور شود. وی با کسب بیش از 73 درصد آرا ، پترو پوروشنکو را شکست داد.

26 آوریل: ملاقات کیم جونگ اون با ولادیمیر پوتین

رهبر کره شمالی کیم جونگ اون برای حضور در اجلاسی و همچنین ملاقات با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و دیگر رهبران این کشور به روسیه سفر کرد.

30 آوریل: قیام علیه رئیس جمهور ونزوئلا

انتخاب مجدد نیکولوس مادورو به عنوان رئیس جمهور با واکنش هایی شدید روبرو شد. در ژانویه 2019 ، خوان گوائید خود را به عنوان رئیس جمهور موقت اعلام و از شهروندان حمایت کرد و همچنین برای بیش از 50 کشور به رسمیت شناخته شد. در 30 آوریل او قیامی را به نام «عملیات آزادی» برای براندازی رژیم مادورو رهبری کرد.

30 آوریل: اولین کناره گیری توسط یک پادشاه ژاپنی پس از دو قرن

امپراتور آکیهیتو اولین پادشاه ژاپنی است که در دو قرن اخیر از مقام خود کناره گیری می کند. یک روز بعد پسرش نارویتو به تخت سلطنت رسید.

اول می: ازدواج پرسروصدای پادشاه تایلند

در یک مراسم غافلگیرانه ، پادشاه تایلند ماها واژیرالونگ کورن با معاون رئیس امنیت شخصی خود ازدواج کرد.

23 می: 23 مه: پیروزی نارندرا مودی در انتخابات عمومی هند

در انتخاباتی که حدود 900 میلیون شهروند برای انتخاب نخست وزیر رای دادند، حزب نارندرا مودی به پیروزی قاطعانه ای دست یافت.

7 ژوئن: کناره گیری خانم نخست وزیر

ترزا می نخست وزیر انگلیس به طور رسمی از مقام خود کنار رفت.

9 ژوئن: یک میلیون لایحه اعتراض به استرداد هنگ کنگ

تظاهرات ۲۰۱۹ هنگ کنگ، که به تظاهرات علیه لایحه استرداد ۲۰۱۹ هنگ کنگ نیز شناخته می‌شود، مجموعه تظاهراتی علیه لایحه استرداد مظنونان و متهمان به چین در هنگ کنگ و سایر شهرهای سراسر جهان است. این لایحه اولین بار توسط جان لی، وزیر امنیت، در فوریه ۲۰۱۹ مطرح شد. لایحه‌ای که اگر تصویب می‌شد، به مقامات محلی اجازه می‌داد تا افراد تحت تعقیب را به مناطقی که هنگ کنگ با آنها توافق‌نامهٔ استرداد ندارد، از جمله سرزمین اصلی چین و تایوان، استرداد کنند.

2 جولای : حمله به فرودگاهی در عربستان

فرودگاه ابهای عربستان سعودی مورد حمله پهبادی از یمن قرار گرفت. در ۴۸ ساعت گذشته جنگنده‌های ائتلاف سعودی ۲۱ مرتبه مناطق غیر نظامی یمن را هدف قرار داده‌ بودند.

سپتامبر

*3 سپتامبر: بایکوت مدارس در هنگ کنگ از سوی دانش آموزان به دلیل اعتراض به دولت.

*12 سپتامبر: حمله تروریستی و انفجار بمب در افغانستان

*14 سپتامبر: حمله پهپهادی و موشکی یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان موسوم به آرامکو

*16 سپتامبر: تظاهرات خشونت آمیز در اندونزی

اکتبر

*اهدای جایزه صلح نوبل به نخست وزیر اتیوپی

*اعلام وضعیت فوق العاده در شیلی به دنبال اعتراضات مردمی

*اعلام رسمی خبر مرگ ابوبکر البغدادی

*برگزاری انتخابات آرژانتین

نوامبر

*ادامه آشوب های خیابانی در عراق و هنگ کنگ و کلمبیا

*استعفای رئیس جمهوری بولیوی

دسامبر:

*ادامه تظاهرات در عراق

*حمله به یک هتل در سومالی

*اعلام پیروزی حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون در انتخابات مجلس انگلیس و موافقت مجلس با طرح خروج از اتحادیه اروپا

*استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان رای آورد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها