‌‌مدت‌هاست جامعه ما با مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی روبه روست، واقعیتی که کسی نمی تواند منکر آن باشد. طبیعتا در چنین شرایطی گروه‌هایی که آنها را «افراد دارای نیازهای خاص» می شناسیم و در میان جامعه تحت عنوان «نیازمند» شناخته می شوند باید در اولویت توجه دولت قرار بگیرند.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۸۸
چشم اقشار آسیب پذیر به بودجه 99

بعد از گران شدن بنزین و تعیین یارانه کمک معیشتی برای 18 میلیون خانوار ایرانی مشخص شد تقریبا سه چهارم جمعیت کشور نیازمند دریافت کمک هزینه زندگی هستند که این خود، نمایی روشن از وضعیت اقتصادی خانوارها ارائه می کند. دراین میان مسلم است وضعیت دهک‌های پایین جامعه که عمدتا جزو مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند چگونه است و تاچه اندازه به حمایت‌های دولتی در بودجه‌های سالانه نیاز دارند.
این خانواده‌ها به سبب افزایش مستمر قیمت کالاها و خدمات و ناتوانی در کسب درآمد همواره در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. این درحالی است که مستمری‌های ماهانه ای که به این افراد تعلق می گیرد با نیاز واقعی آنها فاصله معناداری دارد. اگر این موضوعات را در بستر سال 99 که شاید مشکلات اقتصادی تشدید شود بررسی کنیم، درخواهیم یافت قانون بودجه سال آینده باید طوری تدوین و نهایی شود که چتر حمایتی سازمان‌های اجتماعی بر سر اقشار آسیب پذیر جامعه گستردگی بیشتری داشته باشد.
زمانی که برنامه ششم توسعه تدوین و به قانون تبدیل شد همان طور که در ماده 39 آن به دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی داده شد ذیل این
ماده قانونی، این قید نیز اضافه شد باید عدالت اجتماعی برای خانواده‌های نیازمند برقرار شود. اما اکنون این تناسب دیده نمی شود و ما انتظار داریم حین بررسی بودجه سال 99 درمجلس به این موضوعات توجه شود.
توجه به اقشار آسیب پذیر به قدری مهم است که بدانیم پیش بینی‌های کارشناسی نشان می دهد سال آینده به واسطه شرایط اقتصادی ویژه کشور احتمال افزایش افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بیشتر خواهد شد. اگرچه همواره شعار این بوده که چسبندگی این افراد به دولت باید کم شود ولی واقعیت این است که در سال‌های اخیر نه تنها نتوانسته ایم جمعیت مستمری بگیران را کم کنیم بلکه مجبور شده ایم پشت نوبتی‌های در صف مانده را نیز به گروه مستمری بگیران ثابت وارد کنیم .
با در نظر گرفتن این واقعیات باید گفت بودجه سال 99 اگر می خواهد از نیازمندان حمایت کند و مانع تشدید آسیب‌های اجتماعی شود، باید بادقت بیشتری تصویب شود و منابع مالی با درایت میان سازمان‌های اجتماعی توزیع شود.

دکتر حسن موسوی چلک - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها