محققان قصد دارند از تعبیه بلندگو زیر دریا برای فریب دادن ماهی‌ها به منظور نشستن آنها رو مرجان‌های آسیب دیده استفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۱۴
ترمیم صخره‌ های مرجانی با فریب دادن ماهی‌ ها!

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بلندگوهای زیر آب می‌توانند با پخش صدای صخره‌ های مرجانی سالم که برای ماهی‌های جوان جذاب هستند، برای احیای مرجان‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند.

یک آزمایش با استفاده از این شیوه در شمال سد بزرگ مرجانی استرالیا انجام شد که در اثر تغییر اقلیم و آب و هوا به دست انسان در دهه‌های اخیر دچار آسیب شده است.

سد بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) به مجموعه بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند.

این سد یا دیواره بزرگ مرجانی بزرگترین مجموعه‌ صخره‌ های مرجانی در دنیا به شمار می‌آید. سد بزرگ مرجانی از جاذبه‌های گردشگری استرالیا و یکی از نمادهای کوئینزلند به شمار می‌آید.

مرجان‌های سالم زندگی پر جنب و جوش و متنوعی دارند. یکی از این فعالیت‌ها، منتشر کردن صدا به آبهای اطراف است.

در مقابل، مرجان‌های تخریب شده ساکت و آرام هستند و این می‌تواند یک مشکل اساسی در ادامه مبارزه برای بقا برای آنها باشد.

مرجان‌ها برای حفظ سلامت اکوسیستم به جذب جمعیت متنوع ماهی‌ها متکی هستند. ماهی‌ها با انجام طیف وسیعی از کارها روی مرجان‌ها نظیر تمیز کردن آنها و پاکسازی قسمت‌های آسیب دیده و مرده از صخره‌ها، به مرجان‌ها کمک می‌کنند تا فضا برای رشد مرجان‌های جدید فراهم شود.

بسیاری از ماهی‌ها در سنین جوانی به سمت مرجان‌ها حرکت می‌کنند و تصور می‌شود هنگام تصمیم گیری برای محل استقرار به نشانه‌های حسی توجه می‌کنند و کمتر به مرجان‌های ساکت جذب می‌شوند، چرا که نشانگر ضعف سلامتی مرجان است.

یک مطالعه جدید که توسط یک تیم بین‌المللی از دانشمندان انجام شده، نشان داده است که با پخش صدای مرجان‌های سالم توسط بلندگوهای زیر آب ممکن است ماهی‌های جوان به نشستن روی صخره‌های آسیب دیده تشویق شوند.

«تیم گوردون» نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه اکستر (Exeter) بریتانیا می‌گوید: ماهی‌ها برای صخره‌های مرجانی بسیار مهم هستند تا به عنوان یک اکوسیستم سالم عمل کنند. افزایش جمعیت ماهی‌ها از این طریق می‌تواند به شروع فرآیندهای بازیابی طبیعی کمک کند و خساراتی را که در بسیاری از صخره‌های مرجانی در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم، جبران سازد.

این آزمایش ۴۰ روزه از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۷ یعنی دوره‌ای از سال که طی آن ماهی‌های جوان به طور طبیعی به خانه‌های مرجانی جدید خود مهاجرت می‌کنند، انجام شد.

مشاهدات انجام شده در سایت‌های مرجانی آسیب دیده که مجهز به بلندگو شده بودند، با مواردی که به عنوان گروه کنترل، فاقد بلندگو بودند، مقایسه شدند و مشاهده شد بلندگوها جواب داده‌اند و توانسته‌اند ماهی‌ها را گول بزنند تا سبب ترمیم مرجان‌های آسیب دیده شوند، در حالی که مرجان‌های گروه کنترل همچنان آسیب دیده باقی مانده بودند.

طبق گفته این گروه، بلندگوها در سایت‌های مرجانی، صداهای صخره‌های سالم را پخش کردند و محققان شاهد ورود دو برابری ماهی‌ها نسبت به سایت‌های کنترل بودند. نکته مهم اینکه در مناطقی که از این روش استفاده شد، ۵۰ درصد تنوع بیشتری در گونه‌های جذب شده ماهی‌ها مشاهده شد.

نویسندگان این تحقیق جدید هشدار می‌دهند که صرفاً تشویق ماهی‌ها به استقرار در مناطق مرجانی آسیب دیده برای احیای کامل آنها کافی نخواهد بود. با این حال این روش نویدبخش نشان می‌دهد و می‌تواند یک سلاح موثر در مبارزه با از بین رفتن زیستگاه اقیانوس باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها